Sabtu, 2008 Disember 06
By DR. ARIFFAIZAL BIN MOHD NOR ARIFFIN
Ipoh, Perak,
Setiap objek bergetar dan membentuk satu sukatan bunyi yang tersendiri. Batu, pasir, kayu, daun, udara, air, wap air dan sebagainya masing-masing mengeluarkan frequensi bunyi yang halus dan tersendiri. Dalam sesuatu kawasan yang harmoni, adunan pelbagai objek akan mewujudkan keharmonian.
Kawasan yang kehilangan bunyi yang harmoni boleh musnah dan mudah terjadi risiko seperti tanah runtuh, banjir, gempa bumi dan sebagainya.
Keharmonian bunyi ini mewujudkan "muzik" alam yang semulajadi yang boleh menterapikan kesihatan tubuh.
Kawasan yang kotor, tercemar dan bersepah tidak akan mewujudkan muzik alam yang harmoni malah akan memudaratkan kesihatan. Kawasan yang bersih, lancar pergerakan udaranya dan tersusun kemas akan menenangkan minda seterusnya membantu meningkatkan kualiti kesihatan.
Terapi Muzik
Muzik semulajadi ini mempunyai ukuran masa dan dianggggap sebagai kekuatan yang dapat mencipta keselarasan komunikasi dalam fikiran serta tubuh manusia sehingga ia layak digelar sebagai muzik. Bunyinya yang harmonis dengan bahasa-bahasa indah disamping kombinasi ukuran getaran warna membawa kepada penyembuhan dan kedamaian kerana disitu akan timbulnya nada-nada kedamaian ayng sungguh menajubkan. Buktinya kedamaian itu terdapat di dalam diri kita sendiri dan kedamaian itu bukan dikecapi dari persekitaran.
Seni getarannya yang amat mempengaruhi tumbuhan, manusia serta batu karang ini menjadi penawar bagi segala jenis penyakit. Ia menjadi sumber kekuatan, harapan, pelengkap serta pengiring bagi kita untuk meneruskan kehidupan ini. Getaran muzik ini tidak akan pernah lupus malah akan terus dan terus kekal bergetar sebagai getaran elektomegnatik melalui frekunsi resonance alam semesta selama-lamanya dalam satu bentuk tenaga yang paling stabil. Keseimbangan interaksi dari semua frekunsi resonan yang masuk dan melewati tubuh kita membuat kita terus hidup dan menjalankan aktiviti selaras dengan frekunsi yang diterima disamping ia membentuk kepada pembentukan fungsi-fungsi sel tubuh badan.
Tubuh kita seumpama instrument muzik dalam kumpulan okestra yang sangat harmonis. Muzik tidak berbicara kepada fikiran namun kita seperti kata-kata yang akan memisahkan bicara muzik sehingga mampu menusuk ke setiap inti hati serta akar jiwa kita. Bahasa dan sebutan yang berirama seperti bernyanyi sangat menentukan erti kata-kata yang diungkapkan. Mejej-mesej dalam lagu yang disampaikan melalui muzik yang harmoni tidak dapat dinyatakan dengan kata-kata. Manakala mentera atau nyanyian yang diulang-ulang adalah salah satu bentuk ekspresi muzik yang paling tahan lama.
Aristotle yang pertama memperkenalkan formula warna-muzik mempercayai bahawa setiap objek mempunyai warna dan keaktifannya adalah mengikut darjah cahaya atau bayangan. Menurut beliau, gabungan putih dan rentak muzik yang sekata akan membentuk satu warna yang harmoni dan menarik. Teori warna muzik ini telah pun mnjadi popular di zaman Romantic sebagai pengharmoni universal yang mempunyai momemtum. Manakala menurut Newton, isyarat warna dihantar dalam bentuk gelombamg nadi melalui proses yang sama. Merurut kenyataan beliau, bunyi yang harmoni mampu menguasai persepsi muzik dan warna.
Muzik dan suara mempunyai pengaruh yang besar atas deria spiritual. Warna yang melahirkan bunyi menjadi muzik yang dapat menciptakan keteraturan dan kelancaran yang ideal selaras dengan kesatuan. Ternyata warna harian dapat mengandakan kekuatan bunyi berkali-kali ganda. Jika kita menginginkan kesihatan baik secara fizikal mahupun spiritual kita harus berhati-hati mempertimbangkan dengan tepat jenis muzik yang boleh masuk ke dalam diri kita dan SEBAIK-BAIKNYA ADALAH DENGAN CARA YANG BERMULA DENGAN TERAPI GETARAN WARNA dan biarlah tubuh kita yang menerbitkan bunyinya sendiri bagi menyelaraskan sisten tubuh kita.
Terdapat teori menyatakan bumi tidak mampu didengar pada ruang kosong atau ruang tanpa udara. Akan tetapi yeori tersebut sama sekali tidak benar.Bunyi terbit dari angin yang muncul dari alam semesta dan bentuk gelombang radio yang dapat dikesan dari aliran elektrik atau partikel planet seperti bulan dan bintang yang mengelilingi bumi yang membentuk kepada banyak penciptaan kejadian makhluk hidup. Di angkasa terdapat banyak bunyi aneh yang akrab dapat dirakam dan ini akan dinamakan suara angkasa yang luar biasa.
Perlu diterima bahawa bunyi yang mencipta alin semesta serta satu tiupan penciptaan adalah ciptaan maha kebesaran maha pencipta. Memuji pencipta dengan suara yang menyatakan seluruh warna-warna ditukarkan menjadi bunyi kesyukuran dengan nada-nada muzik yang murni akan memberi gelombang tenaga di dalam tubuh badan. Di dunia yang telah tercipta ini maka lagulah satu muzik yang terkandung suara didalamnya melalui nada sebutan pada huruf serta kata-kata bahasanya. Terdapat banyak simbolik cara memuji tuhan seperti membunyikan trompet, gendang atau nyanyian yang diulang-ulang. Salah satu adalah perutusan bunyi trompet para malaikat akan memberi tanda peringatan bahawa kiamat akan terjadi.
Muzik merupakan bentuk rawatan yang lahir dari karya seni warna dan bunyi untuk mengubati pelbagai jenis penyakit. Penyembuhan dan regenerasi melalui warna dan muzik menjadi penawar bagi kebanyakan penyakit dalam mengurangi tekanan (stress) dimana muzik merupakan inspirasi dalam manguatkan emosi diri. Muzik yang gembira, pernyataan-pernyataan serta visualisasi yang tergabung dari sebuah pendekatan holistik digunakan dalam mengurangi kesedihan serta kemurungan. Hubungan diantara muzik dan warna dapat mencetuskan resppon fizikal dan mangembalikan daya pemikiran yang positif dan semulajadi. Muzik juga memainkan peranan sebagai vitamin bagi mengaktifkan zat-zat makanan yang ditukar menjadi gema yang akan membentuk kepada kesegaran diri.
Muzik dan Warna
Bermula April hingga Oktober 1995 di Museum of Modern Art at Heide, Domenic De Clario memperlihatkan tujuh peristiwa dibawah perkara Sevenness: Sublunar. Warna yang terpancar daripada bulan penuh serta muzik yang beliau mainkan akan berubah setiap malam. Muzik key C akan digunakan pada malam yang pertama, D pada malam kedua, F malam ketiga, dan seterusnya sehingga malam yang ketujuh dimana ia berakhir dengan huruf B. Manakala warna yang terhasil daripada cahaya melalui susunan spectral akan membentuk warna merah, orange, kuning, hijau, biru dan violet akan berakhir dengan putih. Kod muzik dan warna akan terhasil apabila BUNYI DAN CAHAYA ADALAH SERASI dan ini bermula daripada frekunsi rendah (gelombang yang panjang) sehingga ke frekunsi tinggi (gelombang pendek). Kombinasi daripada getaran ini akan memberi kesan portal terhadap 7 titik spesifik (chakras) tubuh badan manusia.
Di Australia, kod warna ringkas digunakan, dan ia berpandukan pada warna pelang (merah, orange, kuning, hijau, biru,indigo violet /ROYGBIV). Nomenklatur ini ditemui oleh Sir Isaac Newton pada abad ke 18 dimana beliau ingin menjelaskan mengenai pembiasan cahaya yang dipantulkan melalui spektrum. Pemecahan cahaya yang membawa kepada tujuh bahagian membentuk tujuh not pada sekala muzik dan terbentuk ROYGBIV.
Putih melambangkan warna untuk semua dan putih juga adalah warna permulaan dan terakhir dalam kod warna. Penyembuhan dan regenerasi melalui warna dan muzik ini menjadi panduan dalam sistem De Clario. Putih menyerap pengaliran warna spectral bila muzik dimainkan lebih dari satu oktaf. Not B berada pada warna putih , not A berada pada violet, not G pada warna biru, not F berada pada warna hijau, not E berada pada warna kuning, not D berada pada warna orange manakala not C berada pada warna merah. Kombinasi semua warna mewujudkan warna hitam dan warnanya amat misteri sebagai rahsia penciptaan atau kemusnahan. Key C major merupakan not yang biasa digunakan berbanding not B yang jarang digunakan. Not B yang jarang digunakan ini dikenali sebagai not spiritual dan paradoks (kenyataan yang kelihatan bercanggah tetapi mempunyai kebenaran).
Aristotle merupakan yang pertama memperkenalkan formula warna-muzik. Beliau percaya setiap objek mempunyai warna dan keaktifannya adalah mengikut darjah cahaya atau bayangan. Menurut beliau, gabungan putih dan rentak muzik yang sekata akan membentuk satu warna yang harmoni dan menarik. Selepas membandingkan sekala not, hitam dikelaskan sebagai simbol not kekunci muzik manakala putih adalah oktaf atas. Penggunaan hitam dan putih sebagai pengukuran standard dapat memberi sekala ton dari warna kuning (cerah&lembut) sehingga warna yang lebih gelap.
Pada kurun ke-18, Newton memperkenalkan warna muzik dengan ini menjadi popular di zaman Romantik sebagai pengharmoni universal yang mempunyai momentum.
Orang Greek lebih memahami mengenai warna dengan mempelajari teknik lukisan. Pelukis kontemporari memahami perkembangan warna pelangi dan didapati terdapat gabungan pigmen-pigmen tertentu. Selain itu juga, mereka berpendapat teori dan simbol ini adalah dari zaman lewat klasik, ilmu yang medival, astrologi, ahli kimia, perubatan dan ilmu sihir.
Aristotle mengkategorikan teori pelangi sebagai sains optik yang merupakan salah satu sub kategori geometri. Manakala Newton menyatakan sensasi warna dihantar dalam bentuk gelombang nadi melalui saraf optik ke otak. Pada masa yang sama, saraf auditori juga melalui proses yang sama. Menurut kenyataan beliau, bunyi yang harmoni mampu menguasai persepsi muzik dan warna.
Pada tahun 1704, ‘Opticks’ memperkenalkan spectrum visual yang berpadanan dengan bunyi dan warna pelangi melalui oktaf muzik yang harmoni. Lima warna yang ringkas seperti merah, kuning, hijau, biru dan violet digunakan sebagai satu ton muzik manakala oren dan imdigo menduduki kedudukan semiton.
Pada kurun ke-19, kesean psikologi warna ditemui. Chromotherapy adalah yang pertama ditemui dalam eksperimen psylogy. Ia merupakan satu kaedah merawat pesakit dengan menggunakan warna terutamanya pesakit lunatic asylimps (pesakit mental).
Jimi Hendrix, 1970 (pemain gitar virtuosa) menyatakan bahawa hubungan diantara muzik dan warna dapat mencetuskan respon fizikal dan mengembalikan daya pemikiran yang positif dan semulajadi.
Terapi soft-care yang berasaskan warna dan muzik digunakan dalam rawtan psychiatric dan ia berupaya mengawal tekanan (stress) dan schizopherina.
Tujuh warna (ROYGBIV) digunakan bagi memenuhi tujuh selingan not (8 not). Pengukuran muzik dimanfatkan dalam warna prisma di mana ia menyerupai teknik thin plate disamping penggunaan peralatan matematik dalam pengukuran muzikal.
NASI DAGING UTARA
2 months ago
No comments:
Post a Comment