Friday, 31 October 2008

Janji Petrol !!.......tinggal janji..

Harga petrol hari ini RM2.15
Harga sedunia= USD 61-63
Harga sepatutnya (mengikut Formula yg dikeluarkan oleh KDNHEP)=RM1.50



INILAH JANJI BELIAU...


Bernama, 10 Oktober, 2008 16:28 PM



Harga Minyak RM1.92 Seliter Boleh Dinikmati Jika Harga Minyak Dunia Cecah US$72 Setong, Kata Shahrir




JOHOR BAHARU, 10 Okt (Bernama) -- Pengguna di Malaysia boleh menikmati harga runcit minyak petrol serendah RM1.92 seliter seperti mana dua tahun lepas sekiranya harga minyak mentah di pasaran dunia berada pada AS$72 setong, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad.

http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=363665

Thursday, 30 October 2008

Minda Berhati-hati Berfikir Positif

by Menjaro

Dalam kehidupan seharian kita selalu disarankan untuk mengendalikan fikiran negatif dan ketakutan kita. Para Motivator terkenal sering menganjurkan anda untuk melawan habis-habisan fikiran negatif ( Kuasa pemusnah ) ini dan mengajar anda untuk berfikiran positif ( Kuasa kehidupan ). Manusia itu merupakan makluk yang unik, pada sesetengah orang menggunakan cara berfikir yang positif 22% dapat membantu dan pada orang yang lain pula ianya justru berpotensi 88% menimbulkan konflik batin. Kenapa berfikir Positif ini mempunyai kesan sampingan yang sangat tinggi?

1. Energy yang ditekan secara paksa tanpa persetujuan minda bawah sedar, akan menekan kita kembali dengan kekuatan yang sama sewaktu ditekan. Contoh: Anda cuba memaksa diri anda untuk bersolat, tapi hati anda tidak ingin bersolat. Bagai mana kekuatan yang anda gunakan untuk bersolat, sekuat itu juga kekuatan yang digunakan untuk menekan anda kembali.
2. Fikiran negatif terdiridari pada ketakutan dan kekuatiran untuk sementara waktu anda melihat seolah olah dapat diatasi. Sebenarnya ia tidak hilang begitu saja. Dia terpendam pada alam bawah sedar. Ketika kekuatan Berfikir Positif kerkulai lemah perasaan nagetif itu akan muncul kembali.

Anda tersalah menggunakan module berfikir positif ini, mudah diserang stress, tekanan perasaan dan Spritual Deficit Disoder (SDD). SDD terjadi ketika seseorang berkeinginan sangat untuk menjadi orang yang lebih baik.Tetapi “disconneted” dengan perasaan yang sering dia tekan,Keinginan untuk berjaya selalu mendorongnya untuk berfikir positif, walaupun perasaanya tidak merasa selesa, nyaman, tidak percaya diri, resah gelisah dan sebagainya.

Jeritan batin yang tidak selesa tersebut tidak lagi di hiraukan, anda terus menerus berusaha berfikiran positif. Sudah tentu apa yang anda perolehi adalah stress, kerana anda telah berfikiran positif terus menerus tetapi hasilnya Zero. Sekiranya anda berhasil mendapatkan apa yang anda inginkan. Anda tidak dapat menikmati kehidupan anda dengan lebih tenang. Hidup anda menjadi tidak seimbang, sedangkan kebahagiaan hanya dapat diperolehi dalam pakej yang seimbang.

Situasi inilah memperjelaskan kepada kita kenapa orang yang kaya raya sentiasa berada dalam kegelisahan.Hidup mereka sudah cukup dengan limpahan harta tapi jiwa mereka merasa miskin sehingga sanggup melakukan rasuah, baik rasuah dalam bentuk wang atau berbau seks. Untuk pengetahuan anda rasuah tetap rasuah tidak boleh ditakrifkan sebagai sedekah.

Dalam konsep berfikiran positif, seseorang yang ingin kaya harus tanam dalam fikiranya. Dia harus memperbesarkan keinginanya untuk menjadi kaya. Tanpa mengambil kira jurang yang terjadi antara fikiran “ INGIN KAYA” dan perasaan “MISKIN” yang semakin kuat. Konsep ini mengabaikan betapa pentingnya memerhatikan perasaan kita disaat kita berfikir.

SII ( Software Incompatibility Issue )

Dalam istilah komputer, masaalah ini disebut sebagai Software Incompatibility Issue, iaitu terganggunya kinerja sebuah komputer akibat perisian yang tidak sesuai antara satu sama lain. Jika dipaksa bekerja, maka komputer akan mengalami crash atau hang tidak dapatberoperasi lagi.

Dalam berfikiran positif ada dua pekara yang harus anda perhatikan. Iaitu dua jenis bentuk fikiran yang saling bertentangan dan dipaksa untuk bekerjasama ( timbulnya konflik dalaman ). Ketika seseorang berfikir dengan penuh kesedaran bahawa saya “ingin menjadi kaya” Ketika itu juga bawah sedar mula berkerja dan mengatakan “saya miskin” (sebab itulah saya perlu jadi kaya kerana sekarang saya orang miskin) Itulah hakikat alam bawah sedar yang berlaku bila anda ingin kaya.

Semakin kuat anda mengatakan “saya ingin kaya”, “saya orang kaya” atau sebagainya. Semakin kuat juga alam bawah sedar “MENJERIT” saya masih lagi miskin sebab itu saya harus jadi kaya. Ingat kekuatan alam bawah sedar 88% lebih kuat dari alam sedar kita.

Oleh kerana alam bawah sedar mempunyai kekuatan 88% berbanding 12% alam sedar maka . Fikiran alam bawah sedar sentiasa dominasi dalam kehidupan manusia. Doa yang diiringi antara fikiran dan perasaan sentiasa dimakhbulkan Allah. Jeritan hati bawah sedar itulah yang terakam dalam kehidupan manusia.

Berfikiran positif ditanam dalam kehidupan kita hanya mempunyai kekuatan 12%. Bagaimana kita berupaya untuk berfikiran positif sedangkan 88% di alam bawah sedar kita masih mempunyai nagetif.Pasti tindakan kita menjadi nagetif kembali.Ikhlaskan diri anda dengan perasaan yang redo dan pasrah, tidak ada penciptaan Allah yang sia-sia, pasti anda mempunyai fikiran yang “positif dalam positif”

Menurut kajian : Manusia memiliki 60,000 fikiran setiap hari. Dapatkah anda bayangkan betapa sulitnya untuk membuat 60,000 “lembu fikiran” semuanya menurut kehendak anda yang positif kesemuanya........ sedangkan untuk mengendalikan 6 ekor “lembu fikiran” sahaja sudah sulit. Jika anda dapat menyatukan dan menguasai “lembu fikiran anda”. Anda pasti dapat “POSITIF dalam POSITIF”.

Sekarang marikita membuat sebuah kesimpulan kenapa kita harus berhati hati dalam berfikiran positif.

1. Sifat fikiran yang abstrak, anda tidak menyedari bahawa fikiran positif dilahirkan dari perasaan yang negatif, merupakan sebuah getaran tenaga yang lebih tinggi dan halus dari fikiran. Fikiran positif ada manfaat 12% kepada sesetengah orang dan 88% bagi orang lain merupakan sebuah “resepi kejayaan” yang keliru.
2. Perasaan negatif muncul dari dalam hati lebih kepada perasaan. Apa alasan saya untuk mengatakan demikian. Bila anda berdiri betul dan tegak tidak bergerak tidak ada fikiran No mind... (sebuah rahsia solat yang belum terungkap).Bila anda berfikir untuk rukuk ( minda sedar anda mula bekerja ), tapi masih belum bertindak untuk rukuk. Nah apa bila anda mula bertindak maka disinilah minda bawah sedar anda bekerja tapi bila persaaan dari hati anda menyatu dalam tindakan anda maka disini peranan energy yang lebih tinggi menyertai anda dalam setiap tindakan. Hasilnya setiap tindakan dalam fikiran yang positif harus bermula dari hati dan perasaan yang positif. Bukan dari fikiran yang positif ( hanya berlaku 88% orang sahaja ). Bila anda terlalu fokus dengan cara pandang barat anda akan fokus pada fikiran, sehingga anda lupa bahawa Islam mempunyai cara pandang yang sangat berbeza.
3. Ketika anda berusaha berfikiran positif, secara anda tidak sedar anda telah “memusuhi, tidak suka dan benci” pada sebahagian dari diri anda. Sedang kan anda faham bahawa diri anda merupakan tajali dari sifat Allah, jika anda membenci sifatnya anda cenderung menanam bibit kebencian pada pencipta sifatnya. Hukum LOA mengatakan jika anda menanam kebencian maka anda juga akan menarik kebencian kedalam diri anda. Kesanya anda tidaklagi menghargai diri anda sendiri dan jangan harap orang lain akan menghargai diri anda. Salah satu pekej kekayaan adalah jaringan persahabatan, apakah anda dapat membina jaringan persehabatan yang kukuh jika dalam diri anda ada bibit kebencian pada diri anda sendiri.

Saturday, 25 October 2008

Yang Tersurat dan Yang Tersirat..Kisah Akhir Zaman

Ada seorang hamba Allah menghantar satu e-mail yang agak menarik . Saya cuba masukkan sebahagian kenyataannya dalam e-mail tersebut.

Inilah ringkasannya..

Antara tanda akhir zaman adalah hampir tiada manusia yang bercakap benar dalam hampir segala hal. Jika disenaraikan maka kenyataan di atas banyak benarnya.

Contoh :

Di kedai

1. Tauke : Haiya, ini harga talak untung punya..(maksudnya: Aku untung banyak dah dengan harga maksimum ini)
2. Tauke : Ini barang baru. design baru (maksudnya: Ini stok lama. Aku nak habiskan cepat sebab nak keluarkan stok baru)

Di surau :

1. Tak boleh cakap-cakap hal dunia (maksudnya : dengar cakap aku je yang betul. Lagipun mana ada perkara dunia yang tiada kaitan dengan akhirat!)
2. Tak baik menentang ulamak. (bila ada sebarang komen terhadap para ustaz/ustazah/imam)..(maksudnya : Apa kami cakap semua betul. Ikut je kami)
3. Ini kena putuskan oleh mufti/majlis agama dulu. (maksudnya: aku malas fikir la..ikut je la..banyak cakap nanti susah..aku takut nak bercakap benar)

Di ofis :

1. Kita mesti bersyukur..(maksud : jangan mintak banyak-banyak..psst walaupun itu hak korang)
2. Kita kena perjuangkan bangsa dengan berkorban masa dan tenaga ..bla2 (maksudnya: engkau kena kerja siang malam tanpa ekstra upah..bila berjaya aku dapat nama dan naik pangkat/gred)
3. Ini budaya yang telah lama diamalkan (maksud: aku/kami malas la nak cuba idea2 baru atau inovasi baru)
4. Rajin2 belajar. uruskan masa dengan sebaik-baiknya (maksud: aku dulu malas dan tak gunakan masa dengan betul..Janganlah korang jadi macam aku)

Di...

1. Harga bla2 adalah yang terbaik/termurah dirantau ini. (maksudnya: Jangan la korang tengok kat luar negara..nanti korang nampak betapa teruknya kita)

2. Menurut pakar-pakar ekonomi, kaedah yang kita laksanakan ini bla2
(maksudnya kami nak pakai duit korang la..)

Rasa-rasanya dah cukup dimuatkan kenyataan beliau.Banyak lagi yang disenaraikan.Ada yang berkaitan dengan kenyataan-kenyataan yang biasa kita keluarkan kepada isteri/suami dan anak-anak.

Sesungguhnya tiada yang tertinggal untuk dihakimi di Mahkamah Rabbul jalil walau sebesar zarrah sekalipun.

Ambil yang baik. Yang buruk tu ambil, bungkus elok-elok dan campakkan ke dalam laut..

Lu pikir la sendiri !!

Curi laptop menggunakan alarm kereta...

Car lock....A must read!

It is very troubling what lengths people will go to steal something! Most of the time I lock my car on the door lock inside when I exit the car. Little did I know that that is the best way to lock your car, according to what a friend sent me on the internet. Read on....

THIS HAS BEEN CHECKED ON SNOPES; I personally checked with the local police and they confirmed that this was happening.

While traveling, my friend stopped at the roadside reststop with bathrooms, vending machines, etc. He came out to his car less than 4-5 minutes later and found someone had gotten into his car, and stolen his cell phone, laptop computer, GPS navigator, briefcase.....you name it.

He called the police and since there were no signs of his car being broken into- the police told him that there is a device that robbers are using now to clone your security code when you lock your doors on your car using your key-chain locking device (transmitter). They sit a distance away and watch for their next victim. Since they know you are going inside of the store, restaurant, or bathroom, it gives them a few minutes to steal and run. The police officer said to be sure to manually lock your car door by hitting the lock button inside the car, that way if there is someone sitting in a parking lot watching for their next victim, it will not be you.

When you hit the lock button on your car upon exiting...it does not send the security code, but if you walk away and use the door lock on your key chain- it sends the code thru the airwaves where it can be stolen.

I just wanted to let you know about this...it is something totally new to us...and this is real...it just happened this past Thursday.

So be aware of this and please pass this note on...look how many times we all lock our doors with our keys (transmitters)...just to be sure we remembered to lock them....and bingo the guys have our code...and whatever was in the car...can be gone.

Keep safe everyone!

Ulasan :

Kereta mewah spt Merc hanya membenarkan kunci kereta menggunakan remote alarm pada jarak dekat dan pada kedudukan tertentu untuk mengelakkan kod alarm dipintas..

Temuduga Terbuka..

Terbuka kepada semua. Kerana semuanya LAYAK.

TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc dan tanpa diduga bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:

Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:

Anda tidak perlu bawa siji-sijil.
Anda tidak perlu bawa pingat.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta yg banyak.

Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau
seksi. Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal (fotokopi tidak diterima).

PANEL/PENEMUDUGA:

Munkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:

1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?


CARA MEMOHON:
Anda hanya perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda.Dia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Dia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:

Hadis Hassan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasullah SAW:


"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara terompah (kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan di sebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan di hujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat: dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan: dibahagianku tidak ada jalan masuk.

Maka malaikat berkata kepadanya: Duduklah kamu.

Kepadanya (mayat) diperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu: Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?

Maka berkata mayat itu: Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata malaikat: Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini.

Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad saw dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala.

Maka malaikat berkata kepada mayat itu: Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula di akhirat....Insya' Allah.

Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya.

Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya."


Nampaknya pertahanan kita perlu kuat dari semua aras (kepala, kanan, kiri dan hujung kaki) !


AYUH, BANGKITLAH SEBELUM DIRIMU DIBANGKITKAN
Siapakah dia ...
Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah dia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s


Siapakah orang yang manis senyumanya?

Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.


Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?

Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan diperluaskan saujana mata memandang.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?

Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.


Siapakah orang yang mempunyai akal?

Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.


Siapakah orang yang KEDEKUT ?

Orang yang kedekut ialah orang yang membiar atau membuang e-mail ini begitu sahaja dan dia tidak akan menyampaikan pula pada orang lain.




--
Nik Fauzi Nik Sin
Unit Peperiksaan
Open University Malaysia.
03 2773 2414

Saturday, 18 October 2008

Status Halal Haram produk popular terkini dari JAKIM












Reply from JAKIM:-

1. Restoran berikut telah mendapat pengesahan halal JAKIM :

i) McDonald

ii) A&W

iii) Secret Recipe

2. Restoran/syarikat berikut telah ditarik sijil pengesahan halal JAKIM kerana gagal mematuhi syarat
dan piawaian halal :
i) Victoria Station
ii) Kam Lun Tai
iii) Lotus Family Restoran

3. Restoran/syarikat berikut tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM :

i) San Francisco Steakhouse
ii) Chicken Rice shop
iii) Kiwi Express

4. Bagi minuman ringan keluaran syarikat F&N seperti coke dan 100 plus telah mendapat pengesahan halal JAKIM .


5. Bagi kuih bulan dan kuih bakul yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM adalah halal sebagai contoh yang dikeluarkan oleh syarikat. KG Pastry atau Noraini's Cookies dan lain-lain yang ada menggunakan logo halal JAKIM kecuali kuih bulan dari Kam Lun Tai kerana telah ditarikbalik pengesahan halalnya disebabkan berlaku perlanggaran syarat dan peraturan halal yang ditetapkan.

6. Ayamsegar yang dibungkuskan atas nama Farmbest adalah dikeluarkan oleh Syarikat Sin Mah S/B,syarikat ini telah mendapat pengesahan halal JAKIM.

7.Pewarna rambut yang dipasaran biasanya akan tertulis pada kotak PERMANENT DYE atau SEMI PERMANENT DYE. Mengikut kajian jenis yang Semi-Pamenent Dye adalah jenis yang tidak menyerap air dan ianya tidak boleh dipakai oleh orang islam.

Begitu juga sebaliknya.
JAKIM sendiri tidak pernah mengeluarkan sijil halal untuk produk pewarna rambut kerana ianya di kilangkan di luar negara.. Utk pengetahuan,JAKIM hanya akan keluarkan sijil halal utk produk yang diproses dimalaysia sahaja .

8.Sehingga kini pengeluar supplement dan produk makanan kesihatan yangtelah berdaftar dengan JAKIM adalah syarikat Upha, kebanyakan supplement food dari syarikat Upha telah mendapat pengesahan halal JAKIM dan telah dipastikan soft gel untuk kapsul yang digunakan adalah halal. Bagi produk jenama Blackmores, Solaray, Seven Seas, 21 Century tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM, kerana itu tidak dapat dipastikan kapsul yang digunakan itu walaupun didakwa bersumberkan lembu tetapi tidak diketahui sama ada lembu itu disembelih atau tidak.Produk yang tidak mendapat pengesahan halal ini adalah kerana itu adalah produk import, maka pengedar dan pengeluar bertanggungjawab mendapatkan pengesahan halal dari badan islam di negara asal produk tersebut diimport.

9.Restoran Dome dan seluruh rangkaiannya tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM, maka kerana itu tidak dapat dipastikan status kehalalan makanan/minuman yang disediakan di restoran ini.
10.Soalan : Saya ingin tahu samada semua stall di food court Suria KLCC halal kerana tiada papan tanda yg membezakan gerai yg halal dengan yg tidak halal. saya juga ingin tahu samada semua restoran di Suria KLCC menghidangkan makanan yang halal (walaupun ada yang menjual arak ):Madam K wan's, Spring Garden, Rain Nudle House, Bukhara, Chillis,California PIzza, Kelantan Delights, Chakri's Palace, RotiboyBakeshoppe, Auntie Anne's Pretzels, Cinnabon, Al-Marjan, Bong Sen(Vietnamese) , Chin oz On the Park, Dome Café, Genki Sushi, GloriaJean's Coffees, House of Sudanese Food, San Francisco SteakHouse/Santini.
Jawapan:Gerai-gerai makan di Medan Selera di KLCC tidak ada yang mendapat pengesahan halal JAKIM termasuklah juga semua restoran yangdisenaraikan itu.

11. Baker's Cottage telah mendapat pengesahan halal dari JAIS( Jabatan Agama IslamSelangor ), La Boheme tidak dapat dipastikan status halal kerana tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM.
King's Confectinery telah mendapat pengesahan halal JAKIM, Status makanan yang disediakan di Giant dan Tesco ada sebahagiannya yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM, manakala Jusco hendaklah merujuk kepada logo halal yangdigunakan pada pembungkusan produk kerana Jusco tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM secara khusus.


12. Kedai Bread Talk & Bread Story tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM .


13.Sehingga kini JAKIM tidak pernah memberi pengesahan halal ke atas Restoran Burger King, maka dengan itu tidak dapat dipastikan status kehalalan produk yang dijual.

14.Pernyataan mencampurkan minyak babi untuk pembuatan sausage ayam, fishball dan lain-lain adalah tidak benar bagi produk terbabit yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM. Bagi produk Ramli Burger dan Ayamas,memang telah mendapat pengesahan halal JAKIM dan kedua-dua syarikat ini sentiasa mematuhi peraturan halal JAKIM.

15.Coffee Bean telah mendapat pengesahan halal JAKIM dan telah dipastikan semua bahan yang digunakan adalah halal tetapi Starbuck memang tidak pernah memohon pengesahan halal JAKIM, maka tidak dapat dipastikan kehalalan bahan/produk di tempat tersebut.

waallahua'lam

by Hallesuliby

Sunday, 12 October 2008

Raja Bom..

Tsar Bomba - The King of Bombs

Code Name : "Big Ivan" (Tsar Bomba)
Time and Date : 11:32 AM October 30, 1961 (Moscow Time)
Location : D-2 Sector, Zone C, Sukhoy Nos Peninsula, Novaya Zemlya, Russia
Type : Air Burst - Air Drop
Predicted Yield : ~50000 kilotons
Actual Yield : 50000 kilotons



The Tsar Bomba is the King of all Bombs. No other man made explosion has come close to the power of 1961 Tsar Bomba test. Tested by the Soviet Union, its yield was ten times greater then all of the munitions exploded during World War 2. The irony of the Tsar bomb was that despite its power, it was useless as a weapon. ---

The actual development of the bomb began in July 1961. The device was designed to have a yield of 100 megatons, as requested by Soviet Premier Nikita Khrushchev. The Soviet Union did not make the development of the bomb secret, in fact, it was well publicized. Nikita Khrushchev repeatedly made claims the Soviet Union had a 100 megaton bomb, and that a scaled-down version of the device would be tested.

A nuclear testing moratorium suspended all tests since 1958. The decision to resume testing by the Soviet Union was a calculated one, designed to coincide with the recent erection of the Berlin Wall in August of 1961. Weapons designers and scientists conjured up new kinds of nuclear weapons designs to be tested, including the Tsar Bomba.

The designers nicknamed the bomb ‘Big Ivan’. The bomb was assembled at Arzamas-16, a secret Soviet nuclear weapons research facility located in the Urals. It weighed 27 tons and was eight meters long. The bomb was a three-stage device originally designed to have a 100 megaton yield. For the test, however, the uranium tamper would be replaced with a lead one, decreasing the yield to 50 megatons but also eliminating much of the radioactive fallout that would be generated by the test. At full yield, Tsar alone would increase the world fission output by 25%. The lead tamper also made the bomb the cleanest device ever made, with 97% of the yield coming from the fusion reaction. Even at the decreased yield, it was approximately 4000 times more powerful then the Little Boy bomb.

A giant 5400 square foot nylon parachute was made for the bomb to slow down its descent to allow the bomber time to escape to a safe distance from the explosion. In the event of a parachute malfunction, the bomber would still be safe because sensors were installed in the bomb to ensure it would only detonate if the plane was a safe distance from the blast.

By October 24th, the final report of the development was published. The development of the bomb, from initial conceptual design to test, took only 16 weeks. The fabrication was rushed, many calculations were skipped, and last minute modifications to the design were made. Facing the tight schedule, bomb assembly began even during design development. Khrushchev had already announced the planned test of a 50 megaton bomb to the world, and a massive testing series began in September 1961. The railroad car the bomb was built on was camouflaged as a regular freight train and the completed bomb was transported to the waiting bomber at Olyena Air Base on the Kola Peninsula.

The Tu-95 bomber that would deploy Tsar had to be specially modified for the test. And entire section of the bottom fuselage had to be removed to make room for the bomb as it was too large to fit in the standard bomb bay compartment. Despite this drastic modification, more then half of it was still hanging outside the plane. A special lift mechanism hoisted the bomb into place and held it till release. The bomber had to be painted with a special white coating to protect it from the immense thermal pulse generated by the colossal explosion.

Massive political propaganda was attached to this test by the USSR; the careers, and possibly lives, of the design team were at stake.

The location for the test was the Sukhoy Nos Peninsula Aerial Nuclear Testing grounds on Novaya Zemlya, also known as Test Site C. Between 1957 to 1962, over 80 nuclear tests were conducted here. The largest man made explosions were detonated over the Sukhoy Now testing grounds. On December 24, 1962 a 24.2 megaton test was conducted at Test Site C, along with a 21.1 megaton test on August 5, 1962 and a 19.1 megaton test on September 25, 1962. These were the 2nd, 3rd, and 4th largest nuclear tests ever conducted, respectively.

The relatively flat terrain of the Sukhoy Nos Peninsula made it a favorable location for nuclear tests. Aerial tests were conducted high above the surface of the Earth to minimize local radioactive fallout. Bombers loaded with atomic and hydrogen bombs would fly out of airbases in the Kola Peninsula from Olyena Air Base and drop their ordinance over Test Site C.
The Tsar drop plane was to be piloted by Major Andrei E. Durnovtsev, who would be made Hero of the Soviet Union following the test. Once there, the bomb would be released at an altitude of 33,600 feet. Barometric sensors inside to bomb were set so that the bomb would explode at an altitude of 13,000 feet. The massive parachute deployed, giving the bomber enough time to reach a safe distance. All crew members put on darkened goggles to protect their eyes from the brilliant flash of light. Six camera crews were assigned to film the explsion, both from the air and from the ground. Major General Nikolai Pavlov, head of the design team and test supervisors, monitored the test 1000 kilometers away at the Olenya base.

One second after detonation, the fireball was over 4 miles wide. Despite the high altitude of the test, the fireball swelled down to the Earth’s surface almost licking the ground. The shockwave of the blast almost killed the crew of the Tu-95 that dropped the plane as the fireball almost reached the height of the release plane. Despite cloudy skies, the flash of light was clearly visible 1,600 miles away. The shockwave destroyed buildings and tore roofs off of homes hundreds of miles from ground zero. Windows in Norway and Finland were shattered. The scientific settelment on the Matochkin Strait called Severney, some 35 miles south of the explosion, was devastated. The thermal pulse of the blast was felt 500 miles from the epicenter. Radio communications were knocked out for an hour and no word of the safety of the Tu-95 and its crew could be reported for some time.

One observer described the test: "The clouds beneath the aircraft and in the distance were lit up by the powerful flash. The sea of light spread under the hatch and even clouds began to glow and became transparent. At that moment, our aircraft emerged from between two cloud layers and down below in the gap a huge bright orange ball was emerging. The ball was powerful and arrogant like Jupiter. Slowly and silently it crept upwards.... Having broken through the thick layer of clouds it kept growing. It seemed to suck the whole earth into it. The spectacle was fantastic, unreal, supernatural." A cameraman man recalled seeing "a powerful white flash over the horizon and after a long period of time he heard a remote, indistinct and heavy blow, as if the earth has been killed!”

Tsar caused massive devastation. Complete destruction extended to a radius of 40 miles surrounding the blast and severe damage as far as 60 miles. Ground zero after the test was described as: "The ground surface of the island has been leveled, swept and licked so that it looks like a skating rink ... The same goes for rocks. The snow has melted and their sides and edges are shiny. There is not a trace of unevenness in the ground.... Everything in this area has been swept clean, scoured, melted and blown away."

Along with the drop plane, a Tu-16 airborne laboratory observed the blast and a IL-14 with high ranking officials also observed the blast from a distance of several hundred miles. Andrei Sakharov stayed at Arzamas-16 during the test, awaiting a phone call about the result. Once communication was established with the observation team, the successful result of the test was known. A telegram was sent to the Kremlin concerning the test:

To: N.S. Khrushchev, The Kremlin, Moscow: The test at Novaya Zemlya was a success. The security of the test personnel and of nearby inhabitants has been assured. Those participating in the tests have fulfilled the task of our Motherland. We are returning for the Congress.

Seismographs all over the world picked up the shockwaves from a tremendous blast in Northern Russia. World wide protest ensued after the test. Tsar was never a practical weapon and only a few were probably ever stockpiled. Only the slow Tu-95 bomber aircraft was able to deliver it, becoming easy targets for American fighters as they would approach from the north. Tsar could not be safely deployed against Western European targets because the radiation that would have been caused by the blast would spread to the Soviet border. Since the only cities that would be practical targets for such a device were the New York, Chicago, and Los Angeles metropolitan areas, the use of Tsar was considered overkill for any other target.

Ideal tactics for use of nuclear warheads would be to shower a target with multiple, tactical weapons, rather then using one massive blast. Multiple, smaller devices could be put on ICBMs and target any city around the world. Smaller devices were also cheaper and easier to stockpile. The Soviet Union developed many high yield nuclear warheads as compensation for a relatively inaccurate ICBM arsenal.

The Tsar test of October 1961 had a profound affect on Andrei Sakharov. The Tsar Bomba was the last project he worked on fully for the Soviet Union. From then on, he would become an outspoken critic of the USSR and eventually would be forced into exile for seven years in Gorky. He would go on to win the Nobel Prize for Peace for his humanitarian work and would continue to challenge the Soviet Union up until his death in late 1989.

However, not even Sakharov could ignore the potential of the terrible device he had created. Always with peaceful intentions in mind, Sakharov suggested using such large explosions for preventing catastrophic earthquakes and to create particle accelerators to probe into matter. He even argued for its use to deflect incoming asteroids and comets.

Today, the 1961 Tsar Bomba test is remembered as a relic of the most dangerous period in history this world has ever seen. A replica of the bomb is on display in the Russian Atomic Museum located in the former secret city where it was built, Arzamas-16. The Novaya Zemlya test site was closed in 1990, but experiments are still carried out. Sub-critical tests have been conducted there in recent years, and the island is now used as a dump for radioactive waste.
tsar mushroom cloud






ground view of the Tsar mushroom cloud stem


view of the explosion from the Tu-95 cockpit


tsar mushroom cloud at a late stage of development


distant view of the mushroom cloud

Thursday, 9 October 2008

Asal Usul Bahasa Melayu


Asal usul perkataan Melayu masih belum dapat disahkan oleh sejarawan.
Bagaimanapun terdapat beberapa bukti sejarah yang cuba mengaitkan asal-usul bahasa Melayu, seperti mana berikut:

1. Catatan orang China yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yeu mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar 644-645 Masihi.
Dikatakan orang Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan ke negara China untuk mempersembahkan hasil-hasil bumi kepada raja China.

2. Ada yang mempercayai kerajaan Mo-lo-yeu berpusat di daerah Jambi, Sumatera , daripada sebatang sungai yang deras alirannya, iaitu Sungai Melayu.

3. Satu lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua buah kerajaan yang dilawatinya sekitar 675 Masihi.

4. Dalam bahasa Jawa Kuno, perkataan ``Mlayu'' bermaksud berlari atau mengembara. Hal ini boleh dipadankan dengan orang Indo-Melayu(Austonesia) yang bergerak dari Yunan.

Asal Usul Bangsa Melayu

Dipercayai berasal daripada golongan Austronesiadi Yunan.
Kumpulan pertama dikenali sebagai Melayu Proto.
Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi).
Keturunannya Orang Asli di SemenanjungMalaysia, Dayak di Sarawak dan Batak di Sumatera.
Kumpulan kedua dikenali sebagai Melayu Deutro.
Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Logam kira-kira 1500 Sebelum Massihi.
Keturunannya orang Melayu di Malaysia.
Dikatakan lebih bijak dan dan mahir daripada Melayu Proto.
Bijak dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam.
Bilangan lebih banyak daripada Melayu Proto.
Menduduki kawasan pantai dan lembah di AsiaTenggara.
Orang ini, kumpulan pertama dan kedua, dikenali sebagai Austronesia.
Bahasa-bahasa yang terdapat di Nusantara sekarang berpunca daripada bahasa Austronesia ini.



Nik Safiah Karim menerangkan bahawa bahasa Austronesia ialah satu rumpun bahasa dalam filum bahasa Austris bersama-sama dengan rumpun bahasa Austroasia dan Tibet-China (rujuk carta alir di atas).
Bahasa Melayu termasuk dalam bahasa-bahasa Golongan Sumatera bersama-sama dengan bahasa-bahasa Acheh, Batak, Minangkabau,Nias, Lampung dan Orang Laut.

Perkembangan Bahasa Melayu
Ahli bahasa membahagikan perkembangan bahasa Melayu kepada tiga tahap utama iaitu:

* Bahasa Melayu Kuno,
* Bahasa Melayu Klasik dan
* Bahasa Melayu Moden.

Bahasa Melayu Kuno
Merupakan keluarga bahasa Nusantara.
Kegemilangannya dari abad ke-7 hingga abad ke-13 pada zaman kerajaan Sriwijaya, sebagai lingua franca dan bahasa pentadbiran.
Penuturnya di Semenanjung, Kepulauan Riau dan Sumatera.
Ia menjadi lingua franca dan sebagai bahasa pentadbiran kerana:

* Bersifat sederhana dan mudah menerima pengaruh luar.
* Tidak terikat kepada perbezaan susun lapis masyarakat
* Mempunyai sistem yang lebih mudah berbanding dengan bahasa Jawa.

Banyak dipengaruhi oleh sistem bahasa Sanskrit.Bahasa Sanskrit kemudian dikenal pasti menyumbang kepada pengkayaan kosa kata dan ciri-ciri keilmuaan (kesarjanaan) Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu mudah dipengaruhi Sanskrit kerana:

* Pengaruh agama Hindu
* Bahasa Sanskrit terletak dalam kelas bangsawan, dan dikatakan mempunyai hierarki yang tinggi.
* Sifat bahasa Melayu yang mudah dilentur mengikut keadaan dan keperluan.

Bahasa Melayu kuno pada batu-batu bersurat abadke-7 yang ditulis dengan huruf Pallawa:

* Batu bersurat di Kedukan Bukit, Palembang (683 M)
* Batu bersurat di Talang Ruwo, dekat Palembang (684 M)
* Batu bersurat di Kota Kampur, Pulau Bangka (686 M)
* Batu bersurat di Karang Brahi, Meringin, daerah Hulu Jambi (686 M)

Bahasa Melayu kuno pada batu bersurat di Gandasuli,Jawa Tengah (832 M) ditulis dalam huruf Nagiri.
Ciri-ciri bahasa Melayu kuno:

* Penuh dengan kata-kata pinjaman Sanskrit
* Susunan ayat bersifat Melayu
* Bunyi b ialah w dalam Melayu kuno (Contoh: bulan - wulan)
* bunyi e pepet tidak wujud (Contoh dengan - dngan atau dangan)
* Awalan ber- ialah mar- dalam Melayu kuno (contoh: berlepas-marlapas)
* Awalan di- ialah ni- dalam bahasa Melayu kuno (Contoh: diperbuat - niparwuat)
* Ada bunyi konsonan yang diaspirasikan seperti bh, th, ph, dh, kh, h (Contoh: sukhat#ta)
* Huruf h hilang dalam bahasa moden (Contoh: semua-samuha, saya: sahaya)

Peralihan Bahasa Melayu Kuno Ke Bahasa Melayu Klasik

Peralihan ini dikaitkan dengan pengaruh agama Islam yang semakin mantap di Asia Tenggara pada abad ke-13.

Selepas itu, bahasa Melayu mengalami banyak perubahan dari segi kosa kata, struktur ayat dan tulisan.

Terdapat tiga batu bersurat yang penting:

a. batu bersurat di Pagar Ruyung, Minangkabau (1356)

* ditulis dalam huruf India
* mengandungi prosa melayu kuno dan beberapa baris sajakm Sanskrit.
* bahasanya berbeza sedikit daripada bahasa batu bersurat abad ke-7.

b. Batu bersurat di Minye Tujuh, Acheh (1380)

* masih memakai abjad India
* buat pertama kalinya terdapat penggunaan kata-kata Arab seperti kalimat nabi, Allah dan rahmat

c. batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu (1303-1387)

* ditulis dalam tulisan Jawi
* membuktikan tulisan Arab telah telah digunakan dalam bahasa Melayu pada abad itu.

Ketiga-tiga batu bersurat ini merupakan bukti catatan terakhir perkembangan bahasa Melayu kerana selepas abad ke-14, muncul kesusasteraan Melayu dalam bentuk tulisan.

Bahasa Melayu Klasik

Kegemilangannya boleh dibahagikan kepada tiga zaman penting:

* Zaman kerajaan Melaka
* Zaman kerajaab Acheh
* Zaman kerajaan Johor-Riau

Antara tokoh-tokoh penulis yang penting ialah Hamzah Fansuri, Syamsuddin al-Sumaterani, Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Abdul Rauf al-Singkel.

Ciri-ciri bahasa klasik:

* ayat: panjang, berulang, berbelit-belit.
* banyak ayat pasif
* menggunakan bahasa istana
* kosa kata klasik: ratna mutu manikam, edan kesmaran (mabuk asmara), sahaya, masyghul (bersedih)
* banyak menggunakan perdu perkataan (kata pangkal ayat): sebermula, alkisah, hatta, adapun.
* ayat songsang
* banyak menggunakan partikel ``pun'' dan `'lah''

Bahasa Melayu Moden

Bermula pada abad ke-19. Hasil karangan Munsyi Abdullah dianggap sebagai permulaan zaman bahasa Melayu moden.

Sebelum penjajahan Beritish, bahasa Melayu mencapai kedudukan yang tinggi, berfungsi sebagai bahasa perantaraan, pentadbiran, kesusasteraan, dan bahasa pengantar di pusat pendidikan Islam.

Selepas Perang Dunia Kedua, British merubah dasar menjadikan bahasa Inggeris sebagai pengantar dalam sistem pendidikan.

Semasa Malaysia mencapai kemerdekaan, Perlembagaan Persekutuan Perkara 152 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Laporan Razak 1956 mencadangkan bahasa Melayu sebagai pengantar dalam sistem pendidikan negara.

Jamuan Raya MRSM Mersing..




















Wednesday, 8 October 2008

Awan pemusnah yang mengagumkan..

Photo of the Halliard 1 nuclear bomb test on Christmas Island on September 11, 1958.
(Sila klik pada foto untuk 'merasai' kehebatan letupan ini)

Monday, 6 October 2008

Tahlil Arwah Idul fitri yg mengesankan..

Setiap kali menjelang Idul Fitri antara acara yang utama adalah mengadakan ziarah ke pusara ayahanda yang telah 6 tahun meninggalkan dunia ini.Menziarahi mereka (ahli kubur)bukanlah semata-mata mengingati mereka yang telah pergi namun yang lebih penting adalah peringatan bahawa matlamat kehidupan di dunia akan berakhir di 'terminal barzakh' ini . dari situ, kita akan berlepas ke destinasi yang penuh teka-teki ( adakah kebahagiaan atau penderitaan) dalam tempoh yang lama.

Secara sedar atau tidak topik 'kematian' tidak popular' sebagai bahan perbualan harian.Ini mungin budaya orang kita atau setidak-tidaknya akan 'merencatkan' mood pada hari itu. Malah ramai beranggapan bahawa mengingati kematian merupakan langkah mundur ke belakang dan lebih baik diisi dengan wawasan kerja atau perkara-perkara yang kreatif. Namun saya beranggapan sebaliknya kerana ianya 'menyegar' dan mengaktifkan minda bila dijadikan sebagai bahan analisis. Antara perkara yang boleh dikaitkan dengan kematian adalah perbezaan bentuk persoalan antara 2 aras iatu :

Lapisan atas (tanah):

Hari ini nak buat apa?
Nak makan apa?
Nak pakai pakaian apa?
Urusan apa nak diselesaikan?
Prestasi kerja bagaimana?
Bila nak naik gred?
Apa pandangan 'Boss', suami/isteri, rakan dan anak-anak ?
Nak bersembang dengan siapa?
Nak pergi mana?
Nak jumpa siapa?
Popular/glamour tak aku?
Pengurusan bajet harian?
Hiburan apa?

Lapisan bawah (tanah):

Bila akan dibawa?( hari ini/esok/Sedang bekerja/Sedang berseronok)
Selesa tak?
Sempit atau lapar tak ?
Apakah golongan yang kita dikategorikan?
Selamatkah aku ?
Apakah yang ditemui di sana?
Apakah prestasi perbicaraan Mungkar-Nangkir
Apakah tuntutan-tuntutan manusia lain yang perlu dihadapi?
Bilakah ianya berakhir?
Ingatkah kaum keluarga kita terhadap kita?
Mana rakan-rakan atau boss yg sering 'membantu' aku?
Keseorangan atau tidak?

Suatu keajaiban kerana kebanyakan kisah panglima peperangan yang handal (sentiasa menang dan terselamat ), mereka seringkali menginginkan kematian. Walhal majoriti mereka yang takut kematian itulah yang sentiasa terbunuh dalam peperangan.

Jika nak dikaitkan dengan prestasi akademik, pelajar yan cemerlang biasanya menunggu-nunggu saat peperiksaan sementara pelajar-pelajar yang lemah amat takut dengan peperiksaan.

Berbalik kepada persoalan menghadapi saat kematian..Persoalannya adakah hati kita benar-benar bersih sebelum perjalanan terakhir ke alam abadi ini?

Adakah minda kita sudah 'delete' memori:
>Video-video dendam, benci, irihati, riak, takabur?
>Audio (sejarah lama) pertelingkahan,kata-kata penghinaan/dihina dan kata2 yg 'terlampau'
>Perbuatan yg menjadi kesalahan terhadap Allah atau sesama manusia (terutama keluarga atau jiran) termasuklah penganiayaan, ketidakadilan, tidak melaksanakan t/jawab dll

Amat menyeramkan bila sekali sekala menziarahi pusara.
Sememangnya KEMATIAN adalah TERAPI TERBAIK ...

Goodbye..until next Raya..Assalamualaikum (wahai ahli kubur)

Kampung dan sampah !

Sempena Syawal yang masih dalam suasana kemeriahannya maka eloklah di ambil kesempatan mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua pembaca yang sempat mengunjungi blog ini. Ramai di antara kita yang pulang beraya ke kampung dan tentunya banyak cerita yang boleh dikongsi bersama. Ada yang terperangkap dalam kesesakan lebuh raya terutama perjalanan dari Pantai Timur. Begitu juga ceritanya yang balik dari utara melalui lebuhraya.


Selain kesesakan di jalanraya ada beberapa perkara yang agak mengecewakan yang dapat dilihat apabila berkunjung untuk beraya di beberapa buah kampung. Jalan raya yang sempit dan tidak diurus dengan baik menjadi perkara biasa. Begitu juga halnya dengan sistem bekalan air dan letrik yang sering terganggu kerana keupayaan yang jauh lebih rendah berbanding bilangan pengguna yang semakin bertambah. Kenapa sesudah 50 tahun merdeka perkara asas ini masih belum selesai.


Ada satu lagi hal yang menyakitkan pandangan iaitu berkaitan timbunan sampah yang tidak terurus. Perkhidmatan memungut sampah memang tidak pernah disediakan kepada penduduk kampung. Akibatnya mereka tak punya pilihan melonggok sampah di mana-mana sahaja terutama di belakang rumah. Tambahan pula yang mendiami kampung ialah warga tua yang tak sudah tak larat nak mengorek lubang untuk mengambus sampah berkenaan. Pembeli surat khabar lama pun tak ada yang datang maka nak melupuskan surat khabar lama pun susah. Maka tak hairanlah banyak kes penyakit bawaan nyamuk seperti demam denggi kian bertambah.



Foto ini dipilih kerana sampah yang ada tak menimbun sangat ....

Labels

09' (2) 10th anniversary (1) 13 Mei (1) 2012 (1) 4 strategi kejayaan (1) adab (1) Adiputra (1) aduan pengguna (2) advanced learning (1) AFTL (2) agama (31) Akhir zaman (25) alat menambah tinggi (1) alumni (7) amal jariah (2) amalan 5 S' (1) amali sembelihan (1) amerika bangkrap (1) Anak Mersing (6) anak pintar (1) Ancaman Singapore (3) Ancient Astronauts (2) angkasawan negara (1) Anjakan Paradigma (3) ansara (2) anti-islam (3) Anugerah (2) apple (4) Aqiqah 2009 (1) Ar Rahnu (1) artis (1) asal-usul (9) Asas Tenaga dan Fokus (4) asrama (1) Atartuk (1) aura minda (2) ayam penyet (1) bahaya (1) balik kampung (6) bandar Mersing (9) banjir (5) banjir 2011 (1) banjir 2012 (2) banjir temerloh 2011 (2) batch 2010 (1) bencana (5) bengkel (1) ber (1) berbuka puasa (2) berita (16) berita bersara (3) berita Mersing (181) bersara (3) Bersih 2.0. politik (5) Bersih 3.0 (1) bina laman web (21) bio text (2) Bisi jual manok tuai (1) bisnes mersing (14) blog mybio A+ (1) blogger (2) boikot Dap (1) boikot Israel (2) Borang Kemasukan ke MRSM (4) brainstorming (1) buah pukul mersing (6) buat banner (8) buat web (2) budak hilang (1) Budaya Ilmu lemah (2) buddha (1) buggati (1) bukti cinta kpd nabi muhd (4) Buku (4) Buku Teks (1) butik mersing (1) BWP/ LDP/PRS/BPPSP 09' (5) Cafe Bengawan Solo (1) Cafe Buluh Wangi (2) cahaya (1) cakra (1) cameron highland (1) Cameron Highlands (17) cara berfikir (14) carnival (1) celik IT (23) cendol Talib (1) ceramah insuran (2) CERN (3) cerun masjid runtuh (1) cetusan minda (42) Chakra Healing (2) chicken chop (1) China (2) cikgu kahwin 2010 (4) cikgu kahwin 2012 (3) cikguiti.com. (1) cinta universal (1) Colour vibration teraphy (2) Cool Blog Mersing (1) Cornell system (1) cuti 2010 (6) cuti 2011 (36) cuti 2012 (21) cuti orang Mersing (35) cuti-cuti mersing (66) cvt (3) daging kalimah (1) dajjal (3) darul aitam (1) demo anti-ppsmi (2) Derma Gaza Kagum (1) derma maahad tahfiz mersing (3) DiGi WWWOW (1) dinar (5) doa pengasih (1) e-cover (1) ebook (4) ebook cover (2) ecover (1) education (1) EFT (2) Einstein (3) ekonomi (11) elit (1) emas (8) Endau (2) English camp (2) EQ (1) Esplanade Temerloh (4) ESQ (1) ex-BP82' (6) ex-homeroom (8) ex-student (17) ex-student kahwin (5) ex-teacher (10) Exam (3) exora (1) facebook (6) fatwa merokok (2) filem (1) filosofi (1) fitnah (2) fizik kuantum (1) formula ajaib (3) Forum (1) Foto guru 2009 (2) foto guru 2010 (1) foto raya 2010 (1) freemason (1) future mersing (3) future phenomewnon (1) gadget (6) gajet (3) gathering (2) gempa bumi (1) Golden Sisters Enterprise (1) Google Translate (2) Graduasi 2008 (1) graduasi 2010 (2) graduasi 2011 (1) Group Anak Mersing (1) gulai patin tempoyak (5) Gunug Qaf (1) Gunung Arong (1) guru baru (2) guru dan staf berpindah (2) guruku (3) H1N1 (2) H1N1 di MRSM Mersing (1) HAARP (1) Hadiah Nobel (1) Haffa Izzah (4) haji (1) halal (1) handphone (1) Hang Tuah (2) Hari Akademik (2) Hari Akademik 2009 (1) hari akhirat (1) hari anugerah (2) Hari Anugerah 09' (1) Hari Anugerah 2012 (1) hari bumi (2) hari bumi 2010 (1) Hari bumi 2012 (1) Hari Graduasi 2009 (1) Hari guru (4) Hari Guru 09' (1) Hari Guru 2012 (1) hari guru sejagat (1) Hari Inovasi 2011 (1) hari keluarga (3) hari keluarga 2008 (1) hari Keluarga 2009 (1) Hari Keluarga 2012 (1) Hari Koperasi 09' (1) hari Koperasi 2010 (1) hari kualiti 09 (1) hari malaysia (1) Hari Pendaftaran (1) Hari Pendaftaran 2009 (1) hari Q (1) hari raya 09 (2) Hari Raya 2012 (2) HEP (1) hi tech (34) hi-tech (34) hiburan (1) high alert (3) higher order thinking (76) higher self (59) Homeroom (9) Homestay (1) hospital mersing (1) Hotel Seri Malaysia (2) hujung dunia (2) hujung tahun (1) humour (11) humuor (1) hypnosis (1) IGCSE (1) ikan patin (14) ikan tilapia (2) ikhlas (1) iktibar (153) Ilmu vs Pemahaman vs Pegangan (1) ILP (6) imej (2) Indigo (1) Info (20) infrared (1) iPad (1) iran (1) islam (22) Israk dan mikraj (1) isteri (2) IT (6) Jadual Bas Mersing (1) Jadual YPM (1) Jakim (2) Jalan baru (4) Jambori Pengakap 2011 (4) jamuan 2011 (1) jamuan akhir tahun (2) Jamuan Anugerah Pengetua (5) Jamuan Anugerah Pengetua 2011 (2) Jamuan Anugerah Pengetua 2012 (1) Jamuan jabatan sains (2) jamuan raya (1) Jamuan SPM 2008 (1) JB catering (1) jejak kejayaan (6) jenaka (4) jenayah (1) jeti mersing (1) jodoh (1) Johor Darul Takzim (1) Jurufoto Kahwin Mersing (2) Jurufoto Perkahwinan (2) kad raya (2) KAGUM (2) karier (1) karnival (2) Karnival tg Leman (1) kawin awal (2) keajaiban (8) kebenaran (2) Kedai 1 Malaysia Mersing (1) kedai di Mersing (2) kedai makan Pak Usop (2) kehidupan (3) kejayaan 2011 (1) kejayaan pelajar (1) kejohanan olahraga 2010 (3) kek Mersing (5) Kekejaman Jepun (1) kelab (2) kelab futsal (1) Kelab Khidmat Masyarakat (1) keluarga (1) kem cuti kimia 2009 (2) kem juara spm (1) kem latihan (1) kemahiran belajar (2) kemalangan (1) kemarau (2) Kemasukan ke MRSM (4) kEMASUKAN KE MRSM 2013 (1) Kemasukan ke MRSM 2015 (1) kematian (6) kemelesetan ekonomi (3) kemiskinan (1) kempen pelancongan Mersing (1) kemudahan (1) keputusan SPM 2009 (2) keracunan makanan (1) kereta (4) kerja lapangan (1) kerjaya (2) keropok (1) Kesihatan (18) ketuanan Melayu (21) keturah (1) KFC baru Mersing (2) khazanah melayu (3) kiamat (7) Kisah cikgu (5) kisah malam pertama (1) Knight of Templer (1) koleksi soalan (1) komputer (2) Komuniti Mersing (1) kos hidup (1) kreatif (4) kuantum (3) kucing's articles (2) kuda mersing (1) kursus (5) Kursus Online database (1) lagenda (7) lagu (1) lailatul qadr (3) Laman Pendidik Mersing (1) laporan (2) laporan maktab (2) latihan dalam kumpulan 2011 (1) law of attraction (1) lawak (1) Lawatan Benchmarking MRSM Alor Gajah (1) Lebuh raya Sg Koyan-Ringlet (1) Legoland JB (1) lemak babi (2) LOA (1) logo (2) luarbiasa (1) Maahad Tahfiz Al Amin (1) madu (1) mahdi (1) main-main minda (5) majalah odyssey (1) Majlis Anugerah (2) Majlis Anugerah 2010 (1) Majlis perpisahan (5) Majlis Restu 09' (1) makan di JB (1) makan di mersing (42) makan di Temerloh (14) makan-makan (35) makananan western (3) makkah masa depan.berita mersing (2) maksiat (2) malam di Mersing (1) MARA KL (1) martial art (3) masa depan Mersing (4) masakan tempoyak (3) Masalah Guru (1) Mat Rempit Merompak (1) Mat Salai (2) mat samurai (1) matawang (2) mati (6) maulidurrasul 2011 (1) meditasi (2) melaka (7) melancong ke Mersing (8) melayu (14) Melayu Merdeka (1) Melayu..Bani Israel yg hilang? (8) Melayu..Bani Israel yg hilang?part3 (1) Melayu..Bani Israel yg hilang?part4 (2) menginap di Mersing (3) mentakab (1) merentas desa 2011 (1) mersing (2) Mersing Laguna (11) Mersing River Front (2) Mersing waterfront (2) mersing. Air Papan (1) Mersing's hotel (6) Mersix (1) Mesyuarat Agung Muafakat 2010 (1) Mesyuarat guru 2008 (1) mi (1) mi bandung (1) Mighty 2009 (1) MIGHTY 2012 (1) Mighty Minds Competition 09' (1) mimpi jumpa Rasulullah saw (1) minda (23) minda separa sedar (5) Minggu Aktiviti (5) Minggu Aktiviti sem2 (1) minyak (4) minyak naik (8) misteri (32) mitos (41) mnasir (1) monsun (6) moral (2) motivasi (9) movies (2) mrsm baru (3) MRSM Mersing (2) MRSM Ulul Albab (2) muhasabah (2) murtad (3) muslim in America (1) NahamPhoto (4) Nasi Kerabu (1) nasi lemak (1) Nasib Melayu (4) negara Islam (4) nostalgia (10) novel online (2) Novel Terbaru (1) obama (1) olimpiad KAS1 (1) online biz (5) p.ramlee (1) pacal votan (1) PAKAR (1) pakar patah (1) pakej pengantin (1) panduan beli kereta (2) Panduan HRMIS (2) Panduan HRMIS 2011 (1) panduan peraturan (4) pantai (2) Pantai Air Papan (1) pantai Mersing (5) Pantai Sri Lalang (1) Pantai Tg Genting (1) pantun (1) Pasar Jumaat Mersing (1) Pasar Karavan (1) pasar lelong (1) pasar malam Brinchang (1) pasar malam Mentakab (1) pasaraya TF Temerloh (4) PBSM (2) pejuang (3) pelaburan (2) pelaburan emas (4) peluang belajar (1) Pemasaran (1) pembedahan batin1 (2) Pemimpin amanah Allah (1) Pencen (1) Pendaftaran PRA (1) pendaftaran taekwondo (5) pendidikan (2) pengajaran (1) pengetua bersara (2) penggodam (1) pengguna (2) pengumuman (7) pengunjung (1) penjajahan minda (1) penjimat minyak (1) penterjemahan (1) penyakit jantung (2) peperiksaan pra percubaan SPM 2011 (4) perang salib (1) perbandingan harga (1) perguruan (1) peristiwa menarik (4) Perjuangan Komunis cuba dihidupkan semula..part 3 (1) Perjuangan Komunis ingin dihidupkan semula di Malaysia (3) perkahwinan guru (4) Perkhemahan (1) Perniagaan (2) perpustakaan (1) persilatan (1) pertahanan (1) Pertandingan (1) Pertandingan Kawad 09' (1) PESADA 2009 (1) Pesta Super 09.. (4) Pesta Layang-layang Air Papan (1) Pesta Type III (4) peta minda (1) petua (5) petua exam (1) petua kejayaan (1) petus (1) photoshop (16) piagam anugerah (1) Piala Dunia 2014 (1) Pilihan Raya BWP (1) Pilihan Raya Kecil (2) Pilihan Raya Umum ke-13 (2) pizza mersing (1) pluralisme (1) PMR 2010 (1) PMR 2011 (3) poligami (1) politik (15) popular (1) Pot Luck (1) PPD Mersing (1) PPSMI (3) produk kesihatan (1) produk laut (3) profile.sejarah (9) Program Bumi Hijau (2) program studi (2) pru 13 (2) pseudoscience (3) puasa (12) punca bala (2) punca tulang patah (1) Pusat Dagangan Mersing (10) pusat tuisyen Mersing (4) Pusat Tuisyen Usaha Waja Bestari (1) Pusat Tuisyen Zamrud (1) puting beliung Mersing (1) qilla's articles (18) R R Mersing (1) rahsia air (3) Rahsia Pintar (2) rahsia solat (5) rahsia umur panjang (6) ramadhan (6) ramadhan 2012 (1) ramalan (8) Rat Race n Rat Trap (1) Rawang Burger Bakar Mersing (1) rawatan alternatif (9) raya 2011 (1) raya open house 2009 (1) re-union ex-bp82' (3) rekod dunia (2) relativiti (1) remaja (1) resipi (1) resort tioman (1) restoran lot 85 (1) result 2010 (2) retro (2) reunion (4) reunion MRSM BP 86' (3) Roket Indonesia (1) rokok (1) roti john (1) ruang iklan percuma (3) Ruby's Kitchen (1) rugi (1) rumah (2) rumah tangga (2) rumahtangga (1) sabun Kasthuri (1) safebox (1) Sains Al Quran (3) Sains Islam (20) sajak (7) sajak hujung dunia (1) sajak Iqbal (5) salasilah (3) Sambutan 10 tahun MRSM Mersing (1) sate teluk iskandar (4) Saudi Yahudi ? (1) science fair 2009 (2) science fair 2010 (1) Science on Wheel 2011 (1) science text (2) sciencefair 2011 (1) secret recipe (1) sedih (1) SEFT (2) Sejarah (44) sejarah mersing (6) sejrah (2) selebriti (1) selesema babi (1) selsema babi (1) Seminar Biologi (3) Seminar Biologi 2012 (1) Seminar Biology (1) seminar biology 2011 (1) Seminar Biology dan Chemistry 2013 (1) seminar biology SPM 2009 (1) seminar Biology spm 2010 (1) Seminar Biology SPM 2011 (4) Seminar di Tg Pengelih (1) seminar pecutan kognitif sains (1) seminar PMR (1) Seminar YPM (1) seni peperiksaan (1) seri malaysia mersing (2) servis kereta (1) shopping raya (1) Singapura-pura (2) Sir Iqbal (3) Siri Bercakap Dengan Jin (2) SK Sri Mersing (1) skema pmr 2011 (1) skor bio A+ (3) SKT (1) SKT 2011 (1) Smart Learning (3) smartphone (3) spiritual (33) SPM (6) SPM 2010 (1) spm 2011 (6) SPM terbaik 2008 (1) Staf baru (2) staf kahwin 2010 (2) staf kawin 2011 (1) staf wedding (6) star mall mentakab (2) Starex (1) statistik (3) steve jobs (1) stevia (1) study biology (2) sukan 2012 (2) Sukan maktab (3) sumbangan hari graduasi (1) supermind (5) syair islam (4) syiar (1) syiar Islam (71) tablet pc (4) tabung Somalia (1) taekwondo mersing (15) taekwondo mersing grading (6) Takutkah hantu? (5) Takziah (12) Tanah Rata (1) tanda-tanda akhir zaman (4) Tanjung Genting (1) Tanjung Leman (1) Taska Cilik (1) tauladan (1) TBS (1) teknik belajar (3) telefon bimbit (2) teluk cempedak (1) tenaga hayat (3) teori (2) terapi Cinta (2) terapi mimpi (2) test drive (2) The Law of Attraction (1) Theory (1) Tim Pengetua ko-Q (1) tips internet (2) tips jaga kereta (1) tiramisu mersing (1) Titanic (1) Tracer Study (1) tragedi (1) Tragedi pemikiran Melayu (4) travelog haji (1) tsunami (1) Tuisyen YPM (1) Tun M (6) Tunas Saintis 09' (1) Tunas Saintis 2011 (1) ufo (2) Ujian Amali 2009 (1) ujian UKKM (1) ulamak (2) umat Islam (5) ungku aziz (2) universiti terbaik (3) UPSR 2011 (1) USS Singapore (1) Ustaz Lah (1) ustaz penipu (1) utusan online (1) Wadi Al-Amin (1) waliyullah (5) wanita (2) wanita Korea (1) Warung Bakso (1) Wi Max (1) Wilayah Iskandar (1) Worm Hole (1) yahudi (5) yakjuj makjuj (1) yearly planner 2010 (1) yearly planner 2012 (1) ZPE (2)

Pencegah Penyakit Terhandal

Pencegah Penyakit Terhandal
Klik utk order online

Komuniti Mersing

Blog Pilihan

There was an error in this gadget