Monday, 30 June 2008

Semangat belajar..

Latihlah anak-anak kecil merasai sedikit kesempitan, semoga bila dewasa nanti mereka mensyukuri nikmat kelapangan. Allahwaklam.


Sumbangan :

KJ Sains (gambar)
mnasirkm@yahoo.com.my (ulasan)

CAR INSURANCE CLAIM VOID... PLEASE READ STORY. BEWARE!!!

This is a real story, my nephew told me, & I would like to share with all of you. Be careful, if u hv the habit of sending yr car for car wash or similar matter (car jockey etc) while in shopping complex...

Two weeks ago my nephew sent his Toyota Harrier for car wash in the car park of Bangsar Shopping Complex while he had an appointment there.He handed the car keys to the car wash people n left the car park for his appointment. After the appointment he went to collect his car, & the car wash people told him that his car had been collected. How CAN??? After a prolonged argument without any results, he had no choice, but to make a police report... n follow up by insurance claim...


Insurance company rejected his claim 'cos the reason is the car was not stolen, the point of contention was why did he hand over the car keys to someone unknown, n why did he not wait there till the car washing was finished...? ??

So, be careful next time. If u really need to send yr car for car wash, better stay there and wait for yr car, if not, this may happen to you...

ALWAYS GET AN OFFICIAL RECIEPT LIKE YOU DO WHEN YOU SENT YOUR CAR FOR SERVICING AT HONDA, PROTON, TOYOTA... DON'T PLAY THE FOOL.
.
I am a Senior Manager with MCIS ZURICH and confirm that if you handover the keys of your car for someone to take care example :- Car Wash, Car Park and on your return if the Car is 'taken' away, Insurer will not pay for the 'Loss'.

Regards,

K.Arumugam
Regional Manager
GBD Region 2
MCIS ZURICH INSURANCE BHD
Wisma MCIS ZURICH
Jalan Barat, 46200 Petaling Jaya

sumbangan mnasirkm@yahoo.com

Kontrak sosial..

Sejak akhir-akhir ini ramai dari kalangan NGO-NGO dari kaum Tamil dan Cina serta agama-agama lain telah melupakan kontrak sosial yang telah dibuat oleh pemimpin kaum mereka sebagai prasyarat kemerdekaan.

Selama ini kontrak sosial inilah yg menyatukan semua kaum dan mengekal keharmonian semua kaum dan agama di nagara ini.

Tapi apakah asal-usul kontrak sosial ini..?


THE SOCIAL CONTRACT

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at June 30, 2008 3:59 PM
1. There has been a lot of talk about a Social Contract in Malaysia.

2. Perhaps it would be useful if we understand this concept a little bit more before we argue about it.

3. If we care to look into the origins of the social contract we will find that it is a European concept enunciated by European philosophers. The most famous is Socrates, the Greek philosopher who was jailed and sentenced to death.

4. He refused to escape and migrate to another Greek city-state because he believed he was bound by a social contract to live by the laws of his state of Athens as he was born and brought up there, benefiting from the aforesaid laws.

5. Before this social contract, men were said to live in a State of Nature, where there was no law to govern the relation between individuals in a small primitive society. The law of the jungle prevailed where might was right.

6. As society grew it became necessary to have laws which govern the behaviour of members of the society. All citizens were committed to respect and submit to the laws. This understanding is in fact a social contract although there was no oral or written undertaking to respect and submit to the laws. This was the view of Socrates. Later philosophers enlarged on this concept but there was never a requirement for a formal contract.

7. The Greeks are said to practise a democratic form of Government. However the citizen who had the right to participate in Government were limited to male adults of sound mind. Women, children, slaves, captives, criminals and foreigners were not accorded the rights of citizens and could not play a part in Government.

8. Much of European civilisation is based on the Greek civilisation. But as society grew bigger, direct participation in Government by the people became impossible.

9. At one stage democracy was abandoned in favour of feudalism in which a monarch ruled by Divine Right. In Asia this had always been the form of Government. Nevertheless the submission of the subjects to the Monarch was also a form of social contract.

10. Later feudalism was replaced by republicanism i.e. a return to the public of the power of Government.

11. Numerous forms of republics have emerged, each with its own set of laws and rules regarding the government of the country. But whatever may be the form, the laws and the rules, the citizens are bound by them. There would be no written contract but for foreigners to accept the rights of citizenship, there would usually be a formal undertaking to submit to the laws and system of the Government of the country.

12. After becoming citizens their offspring would automatically be regarded as citizens and as citizens they need not swear a formal oath of allegiance to the country. This right is through jus sanguinis i.e. through blood relation.

13. But there can also be citizenship by being born in the country or jus soli. This can be provided for by the laws of the country.

14. But whether citizenship is gained through jus sanguinis or jus soli, the social contract still applies even though there is no formal oath taking.

15. What is clear is that a social contract is a general understanding on the part of a citizen to submit to and obey the laws and the institutions of the country. The social contract governs not just his relation with the country, its Government and its institutions but also his relationship with his fellow citizens.

Sunday, 29 June 2008

Eksperimen yang amat dahsyat..


By DOUGLAS BIRCH, Associated Press Writer Sat Jun 28, 3:08 PM ET

MEYRIN, Switzerland - The most powerful atom-smasher ever built could make some bizarre discoveries, such as invisible matter or extra dimensions in space, after it is switched on in August.
ADVERTISEMENT

But some critics fear the Large Hadron Collider could exceed physicists' wildest conjectures: Will it spawn a black hole that could swallow Earth? Or spit out particles that could turn the planet into a hot dead clump?

Ridiculous, say scientists at the European Organization for Nuclear Research, known by its French initials CERN — some of whom have been working for a generation on the $5.8 billion collider, or LHC.

"Obviously, the world will not end when the LHC switches on," said project leader Lyn Evans.

David Francis, a physicist on the collider's huge ATLAS particle detector, smiled when asked whether he worried about black holes and hypothetical killer particles known as strangelets.

"If I thought that this was going to happen, I would be well away from here," he said.

The collider basically consists of a ring of supercooled magnets 17 miles in circumference attached to huge barrel-shaped detectors. The ring, which straddles the French and Swiss border, is buried 330 feet underground.

The machine, which has been called the largest scientific experiment in history, isn't expected to begin test runs until August, and ramping up to full power could take months. But once it is working, it is expected to produce some startling findings.

Scientists plan to hunt for signs of the invisible "dark matter" and "dark energy" that make up more than 96 percent of the universe, and hope to glimpse the elusive Higgs boson, a so-far undiscovered particle thought to give matter its mass.

The collider could find evidence of extra dimensions, a boon for superstring theory, which holds that quarks, the particles that make up atoms, are infinitesimal vibrating strings.

The theory could resolve many of physics' unanswered questions, but requires about 10 dimensions — far more than the three spatial dimensions our senses experience.

The safety of the collider, which will generate energies seven times higher than its most powerful rival, at Fermilab near Chicago, has been debated for years. The physicist Martin Rees has estimated the chance of an accelerator producing a global catastrophe at one in 50 million — long odds, to be sure, but about the same as winning some lotteries.

By contrast, a CERN team this month issued a report concluding that there is "no conceivable danger" of a cataclysmic event. The report essentially confirmed the findings of a 2003 CERN safety report, and a panel of five prominent scientists not affiliated with CERN, including one Nobel laureate, endorsed its conclusions.

Critics of the LHC filed a lawsuit in a Hawaiian court in March seeking to block its startup, alleging that there was "a significant risk that ... operation of the Collider may have unintended consequences which could ultimately result in the destruction of our planet."

One of the plaintiffs, Walter L. Wagner, a physicist and lawyer, said Wednesday CERN's safety report, released June 20, "has several major flaws," and his views on the risks of using the particle accelerator had not changed.

On Tuesday, U.S. Justice Department lawyers representing the Department of Energy and the National Science Foundation filed a motion to dismiss the case.

The two agencies have contributed $531 million to building the collider, and the NSF has agreed to pay $87 million of its annual operating costs. Hundreds of American scientists will participate in the research.

The lawyers called the plaintiffs' allegations "extraordinarily speculative," and said "there is no basis for any conceivable threat" from black holes or other objects the LHC might produce. A hearing on the motion is expected in late July or August.

In rebutting doomsday scenarios, CERN scientists point out that cosmic rays have been bombarding the earth, and triggering collisions similar to those planned for the collider, since the solar system formed 4.5 billion years ago.

And so far, Earth has survived.

"The LHC is only going to reproduce what nature does every second, what it has been doing for billions of years," said John Ellis, a British theoretical physicist at CERN.

Critics like Wagner have said the collisions caused by accelerators could be more hazardous than those of cosmic rays.

Both may produce micro black holes, subatomic versions of cosmic black holes — collapsed stars whose gravity fields are so powerful that they can suck in planets and other stars.

But micro black holes produced by cosmic ray collisions would likely be traveling so fast they would pass harmlessly through the earth.

Micro black holes produced by a collider, the skeptics theorize, would move more slowly and might be trapped inside the earth's gravitational field — and eventually threaten the planet.

Ellis said doomsayers assume that the collider will create micro black holes in the first place, which he called unlikely. And even if they appeared, he said, they would instantly evaporate, as predicted by the British physicist Stephen Hawking.

As for strangelets, CERN scientists point out that they have never been proven to exist. They said that even if these particles formed inside the Collider they would quickly break down.

When the LHC is finally at full power, two beams of protons will race around the huge ring 11,000 times a second in opposite directions. They will travel in two tubes about the width of fire hoses, speeding through a vacuum that is colder and emptier than outer space.

Their trajectory will be curved by supercooled magnets — to guide the beams around the rings and prevent the packets of protons from cutting through the surrounding magnets like a blowtorch.

The paths of these beams will cross, and a few of the protons in them will collide, at a series of cylindrical detectors along the ring. The two largest detectors are essentially huge digital cameras, each weighing thousands of tons, capable of taking millions of snapshots a second.

Each year the detectors will generate 15 petabytes of data, the equivalent of a stack of CDs 12 miles tall. The data will require a high speed global network of computers for analysis.

Wagner and others filed a lawsuit to halt operation of the Relativistic Heavy Ion Collider, or RHIC, at the Brookhaven National Laboratory in New York state in 1999. The courts dismissed the suit.

The leafy campus of CERN, a short drive from the shores of Lake Geneva, hardly seems like ground zero for doomsday. And locals don't seem overly concerned. Thousands attended an open house here this spring.

"There is a huge army of scientists who know what they are talking about and are sleeping quite soundly as far as concerns the LHC," said project leader Evans.

n this Feb. 29, 2008 file photo, the last element, weighing 100 tons, of the ATLAS (A Toroidal LHC ApparatuS) experiment is lowered into the cave at the European Organization for Nuclear Research CERN (Centre Europeen de Recherche Nucleaire) in Meyrin, near Geneva, Switzerland. ATLAS is part of five experiments which, from mid 2008 on, will study what happens when beams of particles collide in the 27 km (16.8 miles) long underground ring LHC (Large Hadron Collider). ATLAS is one of the largest collaborative efforts ever attempted in the physical sciences. There are 2100 physicists (including 450 students) participating from more than 167 universities and laboratories in 37 countries.
(AP Photo/Keystone, Martial Trezzini, FILE)

Saturday, 28 June 2008

Nasihat kepimpinan yang salah..

Kita biasa mendengar kata-kata orang tua kepada anak-anak " Belajar rajin-rajin.Berusaha dengan gigih. Nanti kalau jadi menteri atau PM senang nanti"

Bagi saya nasihat ini amat salah dan merosakkan nilai-nilai amanah sebagai bakal pemimpin/khalifah

Sepatutnya nasihat begini: " Belajar rajin-rajin. Jadi menteri dan PM. Boleh jaga rakyat, bangsa dan agama. Dikasihi Allah dan semua makhlukNya serta mendapat kemuliaan di langit dan bumi"


Ambil iktibar dari beberapa kisah pemimpin yang amat amanah di bawah:

1. Sayyidina Umar Al-Khattab ra bermula sahaja dilantik menjadi khalifah 'mengharamkan' dirinya memakan sebarang lauk-pauk selain cuka diperbuat dari kurma sehingga akhir hayatnya kerana amat bimbang ada rakyat yang lebih miskin darinya.

2. Khalifah Umar Abd. Aziz ra (cucu sayyidina Umar ra) akan memadamkan api pelita kepunyaan negara (katanya) apabila sahaja ada anaknya datang berbincang hal-hal keluarga

3. Presiden Ahmenajad dari Iran akan memadam lampu dan air-cond apabila anaknya datang ke pejabat Presiden. Beliau kerap menaiki kenderaan awam sejak sebelum beliau menjadi Dato Bandar Tehran dan Presiden Iran. Beliau apabila naik sahaja sebagai Presiden Iran mengambil gaji yang setaraf dengan guru-guru biasa sahaja walhal kekayaan Iran lebih 600 kali berbanding Malaysia.

4. Banyak lagi iktibar dan kisah seumpamanya.Rakyat menjadi senang hati dan bersemangat dan sanggup bekerja dengan pemimpin. Sama-sama menanggung susah mahupun sama-sama menikmati kesenangan (bukan segelintir sahaja)

Lihatlah betapa bijaknya masyarakat islam di negara-negara pemimpin di atas memilih pemimpin mereka. Majoriti rakyat telah mengenakan syarat sebagai pemimpin negara haruslah berilmu, bijak, amanah dan lebih penting adalah sanggup berkorban untuk negara (buka slogan sahaja)

Jadi perbetulkan nasihat kepada anak-anak anda.

Satu lagi..
JANGAN JADIKAN PELUANG MENJADI PEMIMIPIN/PENTADBIR SEBAGAI 'SKIM CEPAT KAYA' yang akhirnya memusnahkan semua asas negara

p/s ; kalau nak kaya berniagalah kerana Nabi bersabda bermaksud " Berniaga adalah 9/10 dari rezeki dunia"

Self-Control : Kisah Che Det yang saya kagumi...

Disebabkan psting kat bawah ni bagaimana Che Det ni 'born to be' Negarawan saya pun nak ceritakan sikit apa yg saya kagumi tentang Tun M..bukan kisah usahanya sehingga menjadi Bapa Pembangunan Malaysia tetapi bagaimana pesanan arwah ibunya yang saya kira amat hebat. Begini..

Tun M bila diajukan soalan tentang kisah ibunya, maka beliau selalu menceritakan bahawa semasa beliau masih kecil, ibunya selalu pesan :

" KALAU TENGAH SEDAP SANGAT MAKAN, MAKA BERHENTILAH.."

Nasihat ini nampaknya biasa tetapi saya ingin bertanya , adakah kanak-kanak kecil mampu berhenti makan ketika enak menikmatinya?

Hanya mereka yang benar-benar hebat, sabar dan disiplin sahaja mampu menahan nafsu ketika sedang enak menikmatinya.

Hasil didikan seperti ini akan membuahkan hasil iaitu :

1. Sabar
2. Disiplin
3. Tak pentingkan diri sendiri
4. Anti-Rasuah/komisyen
5. Tahan cabaran

Sama ada Tun M berjaya membentuk identiti di atas terpulang kepada anda menilainya tetapi ciri-ciri kebanyakan di atas sememangnya ada.


Teringat saya satu kisah seorang ulamak sufi yang rajin beramal ibadah dan sangat zuhud.
Satu hari seorang pemuda datang bertanyakan persoalan 'luar biasa' kepada beliau " Selama hidup tuan beribadah dan menzuhudkan diri ini adakah perkara keduniaan yang paling tuan ingini?"

Jawab ulamak tadi "Ya, aku sangat menginginkan satu manisan lebah yang hatiku telah mendambakan sejak 40 tahun lepas"

Tanya lagi pemuda " Adakah tuan mendapatkannya? Madu lebah ada dijual di mana-mana kedai dan harganya tidaklah mahal!"

Jawab ulamak lagi " Tidak. Langsung daku tidak mendapatkannya walaupun setiap pagi daku amat mengingininya."

Pemuda itu makin heran lantas berkata " Hal itu amat mudah bagi tuan. Tuan boleh saja pergi ke kedai di hadapan rumah tuan. Madu itu halal diminum dan tidak salah pun tuan merasainya"

Ulamak itu dengan suara perlahan berkata " Benar. Pada fikiran daku jika keinginan nafsu sekecil secangkir madu pun daku tidak mampu mengatasinya apatah lagi keinginan lain"..


BAGAIMANA DENGAN KITA?

Selalu kita merasakan bahawa kitalah orang yang paling Islamik atau setidak-tidaknya golongan profession yang paling mulia tetapi adakah kita dapat menahan nafsu dari..

1. Berbuat maksiat sama ada perbuatan atau lisan
2. Berdendam dan hasad dengki
3. Sukakan pujian atau pengiktirafan
4. Cepat marah bila ditegur
5. Suka mengumpat dan menceritakan keburukan orang lain
6. Suka menceritakan tentang kelebihan dan kebaikan yang dibuat
7. Tidak sanggup menerima idea dan pandangan orang lain walaupun orang itu mungkin lebih muda atau kita rasa kedudukan lebih rendah dari kita
8. Mengejar pangkat, gred atau pengiktirafan tetapi kerana Allah sahaja
9. Hanya mementingkan salah satu sama ada urusan negara, urusan keluarga dan urusan diri dengan Allah setiap hari.
10.Meng'hightlight' kelemahan orang lain tetapi 'melupus' kelemahan diri.
11.Mengharapkan makhluk lebih dari Allah swt
12.Gemar memandang rendah manusia lain kerana kelebihan pangkat, harta, jawatan,populariti,anugerah, kecantikan dan lain-lain.

Jika kita sebagai guru masih 'bergelumang' dengan hal di atas maka gelaran guru 'musyid' atau 'marsyad' yg dimuliakan oleh Allah mungkin masih jauh nak dicapai.

Mungkin sama-sama kita boleh menghayati dua kisah di atas dan mengamalkan sifat 'menahan diri terhadap nafsu peringkat rendah' kerana bila-bila sahaja ajal akan sampai (game over) dan tiba-tiba sahaja kita dah berada dalam ruang sempit tanpa ditemani oleh rakan, keluarga mahupun majikan kita.

"CITA-CITA DET"...Rare story..

By karlor~hiuno on June 24, 2008 11:14 AM


"CITA-CITA DET"
(KISAH BENAR)

Assalamualaikum tun n semua pembaca... di sini saya ingin kongsi sedikit CERITA BENAR tentang sejarah hidup tun d waktu kanak2. sekitar umur 7 ke 10 thn. betapa ketika itu sejak dari kecil lagi azam n cita2 beliau membara n jadi kenyataan.. benar lah kata org, pemimpin itu d lahirkan. allah telah turunkan rahmat d bumi kita ini.

Kisah pendek ini d ceritakan sendiri oleh nenek saya yg juga teman karib kepada kakak2 tun. mereka berjiran Dgn keluarga tun. kalau keluarga tun tinggal d belakang kilang ais, jln pegawai seberang perak. nenek saya di lorong nyior setali (lorong bersebelahan). pastinya tun juga masih ingat pada rumah keluarga kami yg sering menjadi tempat persinggahan tun ketika balik mengaji quran. keluarga TOK MAT KELIAN. anaknya bernama Jahora (teman kakak tun).my grandma he he.

Tun dibesarkan dlm keluarga sederhana dan berpendidikan. Seperti semua sedia maklum arwah bapanya guru besar kolej Abd Hamid: seorang yg tegas , bervisi tapi penyayang.
Semua anak2nya amat takut dan menghormatinya. Itu juga menjadi asas kepada keperibadian Tun. ( dihormati, ada vision,tegas, penyayang juga d takuti.)

Yangg menariknya d sini ketika setiap kali Tun nak ke kelas alQurannya atau ke kedai etc, bila melalui rumah Tok Mat Kelian, beliau akan d panggil utk singgah minum, borak, bermain etc...
Beliau sering jadi perhatian penduduk kg kerana kepetahan n kebijaksanaan. Pada umur 7-10thn, mampu bergaul dgn semua golongan dan lapisan umur. NAMUN BELIAU AKAN HANYA SINGGAH BILA WAKTU PULANG SHJ, BILA SEMUA URUSANNYA SELESAI..

Di sini juga telah terbukti bahawa prinsip hidupnya telah bermula dan dipegang teguh.

Lazimnya tun bila ke kelas alquran akan bersarung or menyimpang kain tersebut. yg lucunya songkok nya sering d pakai melintang...(TRADE MARK)

Tapi tahukah semua, apabila setiap kali diaju soalan tentang cita2nya:

"DET BILA BESAQ NANTI NAK JADI APA?"

(" DET BILA BESAQ NANTI NAK JADI DOKTOR, NAK JADI MENTERI...NAK TOLONG ORG...")

ya allah, pelIharalah insan ini. berkatilah hidupnya dunia akhirat... amat terharu hati ini bila di ceritakan oleh my grandma. bergenang air mata.

KITA...?

Tatkala dewasa ketika jadi doktor n buka KLINIK MAHA d alor star, pesakit yg susah dari luar bandar tidak dikena bayaran, pesakit ulangan juga sama. malah org miskin di beri duit tambang balik lagi...

WHAT A NOBLE MAN...

Friday, 27 June 2008

Specialnya Bau Ketiak Lelaki (18SX)

Benarkah bau ketiak lelaki mampu menjadi penawar kepada gejala tekanan
yang dialami oleh wanita? Kenyataan ini dikeluarkan oleh Bahagian Biologi
Manusia di University Pensyvania beberapa tahun lalu. Kajian dilakukan
di sana membuktikan bahawa peluh lelaki membantu kaum wanita menurunkan
tekanan melancarkan perjalanan haid.

Menurut laporan Jurnal Biology of Reproduction America. Sebelum ini,bau
ketiak lelaki yang sengaja " diproses" daripada lelaki yang tidak memakai
deodoran digunakan sebagai bahan ujikaji bagi mencari bukti bahawa
hidung wanita boleh "digoda" dengan bau lawan sejenisnya

Dalam uji kaji yang dilakukan, wangian semulajadi itu kemudian di sapukan
ke atas bibir puluhan wanita berumur 25 dan 45 tahun tanpa memberitahu ia adalah
bau peluh lelaki dan hanya diberitahu bahawa mereka sedang menguji satu aroma
wangian tersebut.

Enam jam pertama selepas itu, skala mood wanita yang di sapu wangian yang
diperbuat daripada peluh ketiak lelaki tersebut diukur.

Hasilnya sungguh unik. Selain boleh mencerahkan mood, wangian ketiak
lelaki ternyata dapat membuatkan wanita menjadi kurang 'stress'.... dipetik dari majalah
PA&MA...Feb 2004...kalau tak caya.... So kengkawan kalau tengah stress tu .....bolehlah
cium ketiak suami atau boyfriend.

Bagi kaum adam pulak,simpan bau ketiak tu utk orang tersayang.

Moral of the Story

So kalau isteri dok tention tu...lepas balik riadah..calit sikit bau
ketiak suami anda..yang masam tu insyaallah mood anda akan ok

ha..ha...ha. ... selamat mencuba...

Kepada para isteri jangan dok tension sangat...nanti kena cium bau ketiak
Atau boleh cuba secara senyap2lah..

e-mail by mnasirkm

Wednesday, 25 June 2008

Kisah 'Nabi' kambing..

Ini al-kisah sahaja..


Ada sebuah padang ragut semula jadi....Di situ tinggal satu populasi kambing dan satu populasi harimau yang hidup berjiran. Walaupun tinggal bersama-sama di sebuah padang ragut tetapi komuniti kambing sentiasa ketakutan. Apa tidaknya saban hari ada sahaja penduduk kambing yang akan menjadi mangsa kepada harimau-harimau yang amat garang, ganas dan kuat. Tak terlawan mereka dengan harimau yang mempunyai kuku yang tajam, gigi taring yang panjang serta tubuh yang kuat berlari. Sentiasalah kambing itu berusaha dan berdoa agar Tuhan menyelamatkan kaum mereka dari kepupusan. Setiap kali muncul seekor pemimpin pejuang kambing tetapi berakhir dengan kematian yang amat tragis..
Akhirnya doa mereka termakbul. Tuhan menganugerahkan seekor kambing muda yang pintar dan boleh berfikir di 'luar kotak'..satu hari kambing muda tersebut berjalan menuju ke perkampungan harimau-harimau yang amat ganas tersebut. Tatkala memasuki kampung kaum harimau tersebut maka kehairanan kaum harimau tersebut melihat gelagat kambing tersebut. Maka bertanyalah seekor harimau yang paling ganas kepada kambing "Sebelum kau menjadi juadah aku pada hari ini..aku ingin bertanya apakah kebodohanmu yang menjadikan dirimu sanggup datang menyerah batang tubuhmu untuk ku lapah ?"..Syahdan maka mendengar hujah sang harimau maka si kambing terus menangis teresak-esak.."Hahaha..sekarang baru kau sedar betapa bahlulnya kau wahai kambing'.."Aku ingin menamatkan riwayatmu sekarang !!"..Sebelum sempat sang harimau menerkam , sang kambing meneriak " Nanti..nanti.." Maka kehairananlah lagi sang harimau.."Kenapa?"..Jawab Sang kambing " Aku menangis bukan kerana aku takut menghadapi ajalku".."Aku cuma bersedih dan pilu mengenangkan siksaan dari Tuhan yang bakal menimpa kaummu di akhirat kelak".."kami kaum kambing yang terkorban di tangan mu akan dimuliakan oleh Tuhan dan kaummu akan mendapat siksa yang amat pedih di sana.." Maka teramat terkejut kaum kambing ..Lalu bertanya kepada sang kambing apakah bukti kenyataan beliau. Maka sang kambing berkata " Sesungguhnya aku diutuskan oleh Tuhanmu dan Tuhan kaumku untuk menyeru agar kembali ke jalan yang benar dan menginsafi atas kesalahan -kesalahan lampau yang telah kaummu lakukan demi menyelamatkan dari bencana akhirat..Maka timbullah keinsafan yang amat sangat di kalangan kaum kambing..Diangkatlah Sang Kambing menjadi Nabi bagi kaum harimau..Ditunjukkan oleh Sang Kambing jalan yang diredhai Tuhan iaitu sentiasa berlemah-lembut, bersabar dan sering membantu kaum yang lemah. dikhabarkan bahwa memakan daging akan menggelapkan hati dan memakan tumbuh-tumbuhan adalah suatu rahmat dari Tuhan. Maka gembiralah harimau dengan dunia keredhaan yang baru dan mereka amat yakin dan tenang mengenainya. Maka tiada lagi harimau yang menyerang kambing selama bertahun-tahunlamanya..Kuku dan taring mereka makin tumpul dek kerana mengunyah rumput dan lalang, dan badan mereka semakin lemah. Dalam hati mereka tersemat bahawa merendah hati dan tawadhuk merupakan kebajikan besar apabila menentang musuh.

Melihat keadaan tersebut kaum kambing bersiap-siap dengan segala latihan fizikal dan kuku-kuku mereka ditajamkan. Maka pada suatu hari tentera kambing menyerang kaum harimau. Kaum harimau amat lemah dan keliru dan akhirnya mereka dapat dihapuskan begitu sahaja oleh kaum kambing..

Ulasan

Cerita ni diadaptasi dari karangan Sir Iqbal pujangga Pakistan yang berjaya menaikkan semangat umat Islam yang amat lemah dan sering tertindas dalam Benua India. sajak-sajak dan karangan beliau telah menaikkan semanagt pejuang-pejuang kemerdekaan pakistan dari India.

Saya menulis semula dengan sedikit pengubahsuaian bermaksud menyedarkan bangsa Melayu Islam yang asalnya bangsa yang berani, gagah dan bermaruah (seperti kaum harimau) yang akhirnya 'dilemahkan' oleh 'golongan-golongan elit' (kambing ) yang sememangnya 'bodoh dan lemah' tetapi telah memperdayakan mereka dengan kata-kata yang hebat dan pelbagai slogan..

Tuesday, 24 June 2008

Jadual bertugas Tuisyen YPM (Guru Sains)

Kehadiran UFO besar di Malaysia mungkin mengesahkan 'ramalan 2012'..

Large UFO lands near village in West Malaysia

TANAH MERAH, KELANTAN: A large object emitting rays of light was reported to have landed on a piece of marshland here three days ago, holding some 1,000 people of Kampung Gobek in a state of high suspense.

The residents said yesterday they saw the shining object land at 3am.

"The lights from the object came in intervals, similar to lightning, but there was no sign of rain," Mohamad Mat Diah, 51, said.

"The light from the object was very bright and the rays bathed the inside of my house.

"I suspected something was happening outside and looked out and saw the object hovering over the marshland for several minutes,"
he added.

Mohamad said at daybreak he went over to the area some 100m from his house and saw a 'Y' shaped depression measuring 15m by 5m which could have been caused by the unidentified flying object (UFO).

Near the depression was another crescent shaped 3m deep hollow and three holes, one metre apart and each one metre in diameter, he said.

"I was accompanied to the area by two others who initially were afraid to come with me," he said.

Another resident Saupi Salleh, 28, said he was awakened by the bright light.

"I clearly saw the light from the object," he said.

"I thought it was lightning but when it prevailed I realised it was something else."

He went to see the depression and concluded it must have been a heavy object.

Many residents were seen inspecting the landing site of the UFO.
--Bernama

Smart Learning Dr Shukri Abdullah..

Dr. Shukri yang hebat lagi popular itu sekali lagi menyuntik semangat dan ilmu kepada pelajar2 yang akan mengambil PMR dan SPM 2008

Hari tu saya amat sibuk dan memang berniat nak berjumpa dengan Dr Shukri..Kebetulan habis taklimat pencen..terserempak beliau bergambar dengan anak-anak homeroom..

Saya tegur Dr. Shukri.."Boleh ambik gambar"..beliau jawab "Boleh..boleh"..memang 'sporting' dia ni..dan masih hensem, manis dan bergaya..

Saya tanya lagi " Ingat tak kita jumpa dalam lif..".."Ingat..ingat"

Flash back..

Terserempak dgn Dr dalam lif di Hotel Quality bulan lepas..kami berdua .Beliau kelihatan sedang berfikir secara serius

Saya : Dr shukri ke ?
Dr : Ya saya..saya
Saya : Ada bengkel ?

Dr : Ya..ya..dengan pelajar-pelajar terpilih MARA
Saya : Saya peminat Dr..Saya kira bertuah dapat baca buku berwarna merah tentang pendidikan anak-anak..Saya rasa buku tu amat hebat..
Dr : Oh..terima kasih..dah habis baca?
Saya : Dah..bila-bila nak jumpa lagi Dr
Dr : Terima kasih..jom (pintu lif terbuka...kami keluar)

Ceramah 'option' pencen..

Tarikh: 24 Jun 2008
Masa : 3.15 ptg
Penceramah : En Abu Sofian (Bahagian Gaji MARA)

Antara syarat dan pengiraan








Boss En Zamri mesti kena sambung sampai 58 tahun..ramai peminat

Aku tetap kerja kerana Allah..

Musti tandatangan depan officer MARA

Kitaorang guru pompuan nak pencen awal..

Ustazah Ishqi, tokoh Guru 2008..pilihan telah lama dibuat..

Mr Rahim bincang dengan rakan-rakan sebelum buat keputusan

Mr Yusri..gembira kerana pilihan dah dibuat..

Sir Ali..tanya jangan tak tanya..

Tuisyen YPM sudah bermula !!

Tuisyen ini akan diadakan setiap Ahad dari jam 8.00 pagi-1.00 tghari.
Tarikh 22-31 Ogos. 2008
Satu kelas 20 orang pelajar
Kategori : Pelajar-pelajar sederhana seluruh Mersing
Bayaran : RM150 sejam (lumayan gak..)

Pelajar-pelajar yang datang nampak ok dan semangat nak belajar


Guru sains 'incharged'..

Miss Lia...Setiausaha tuisyen YPM yang berdedikasi

Taufik...sedia membantu guru..

Monday, 23 June 2008

contoh dan tauladan- badan sihat, save budget



cuba kita renung-renungkan, dalam sebulan berapa kerap kita berjalan kaki @ berbasikal? kalau tak pernah @ jarang2, masih belum terlambat untuk kita memulakan hari ni. sebenarnya banyak kebaikan yang kita dapat, terutamanya ketika keadaan ekonomi kita yang tidak menentu ni. paham2 ajelah. saya sendiri pun dah mengurangkan perjalanan yang tidak perlu, malah g kerja pun dah selalu naik motor. nak naik basikal tu bukan tak larat, cuma risau hujan je. so, dalam bab nie, marilah kita jadikan pakcik ni sebagai role model kita. cuma elakkan dari memakai kain pelekat ketika naik basikal ok, banyak kemungkinan boleh terjadi. ok jumpa lagi

Sunday, 22 June 2008

Cara jimat minyak..

Oleh kerana harga minyak naik sekaligus akan menaikkan juga harga yang lain2, berikut adalah cara2 nak saving dengan mengubah cara hidup anda spt yg dipromotekan oleh kerajaan.

"Ubah cara hidup anda (lifestyle)"

Part A (Kenderaan)

1) Yg Macho naik keta CC besar boleh tukar ke keta cc kecil (kancil etc)

2) Yg naik kancil tu leh tukar ke naik moto

3) Yg naik moto tu boleh tukar ke naik beskal

4) Yg naik beskal tu boleh tukar ke jalan kaki

5) Yg jalan kaki tu boleh tukar ke tumpang orang (jiran - kawan)

6) Yg asyik tumpang orang tu kalau tak tahan malu boleh beli keta.
Lagi besar CC lagik macho. Sila rujuk nombor 1


Part B (Elektrik)

1) Jgn bayar bil anda.. biar diorang potong.. so tak payah la bayar lagi lepas tu.

2) Jual je semua barang elektrik anda (TV, radio, dvd player etc). Tak de peluang dan alasan utk anda nak pakai elektrik.

3) Pakai lilin atau unggun api untuk menerangi malam anda. Ini adalah bagus untuk mengeratkan hubungan keluarga terutama suami isteri hehehe

4) Kalau perlukan lampu juga anda boleh gunakan lampu beskal anda. Apa lagi mau lampu kayuh dan onkan dynamo beskal tuh. Kalau anda bijak mungkin anda boleh suruh hamster anda berlari mengelilingi roda yg dilengkapi dynamo. Tidak pasti pula kalau hamster anda pandai mengayuh beskal.

5) Buat aktiviti malam (bukan yg sulit2) anda di tempat awam. Tempat ni lampu dia terang macam lampu stadium. Sebagai contoh anda nak lipat kain di waktu malam. Bawak je bundut kain anda ke Dataran Masjid Putrajaya dan lipat di situ. (Utk orang putrajaya je la)

6) Handphone anda kehabisan bateri? Jgn risau ..recharge je hp atau barang2 elektrik anda kat opis atau di tempat2 awam yg ada soket elektrik (hospital, balai raya, Pejabat YB) haha keraja*n akan tolong bayarkan bil elektrik untuk anda (Utk Anual nie). Hehe bijak bukan?

7) Nak tengok TV? tgk je kat rumah jiran atau restoran/warung yg berdekatan. Tapi order la air suam atau teh O utk cover macho anda.

Part C (Makanan)

1) Tanam tanaman yg boleh dimakan disekeliling rumah anda.

2) Gunakan dapur kayu api atau dapur minyak tanah untuk memasak. Makan mentah pon ok gak kalau lalu.

3) Kalau selalu makan beras siamtu cubatry ubi kayu plak. Ni tanam sekeliling rumah la.

4) Schedule appointment meeting di pejabat anda. Includekan makan2 atau jamuan. Tak de jamuan jgn pergi..

5) Malam jumaat jgn lupa baca yasin kat msjid/surau. Kalau ada tahlil atau doa selamat mesti ada paling koman nasiklemak bungkus atau
pisang.

6) Kalau VIP/ YB kawasan anda buat open house. Jgn lupa bawak tupperware atau mangkuk tingkat dan tapau sebanyak mungkin. Secara tidak langsung akan tersampailah mesej "rakyat berjimat cermat dan ubah cara hidup" kepada VIP/YB anda.

7) Makan je nasiklemak RM1 setiap hari. Kalau satu hari pagi,tghhari dgn malam baru RM3. Kalau setahun 365 X 3 baru RM1095Wuiii save gileerr...

Ahaa....

Rekaan ofis musim jimat minyak..







by Aida Baggins

Saturday, 21 June 2008

Pesta Type III 2008

Judges

'Guitar consultants'






lantern recycle

kisah pithaya





Kaedah penanaman menggunakan gel sbg medium




Bisnes herba sinergi..rempah-ratus+pelancongan kesihatan+ubatan



Kualiti berbeza



Minyak kelapa dara

Peria katak yang istimewa

Foot reflexology



Pengering mini..portable


Projek pondok rehat




Pengering kasut


Kuasa Magnetik Piramid


Labels

09' (2) 10th anniversary (1) 13 Mei (1) 2012 (1) 4 strategi kejayaan (1) adab (1) Adiputra (1) aduan pengguna (2) advanced learning (1) AFTL (2) agama (31) Akhir zaman (25) alat menambah tinggi (1) alumni (7) amal jariah (2) amalan 5 S' (1) amali sembelihan (1) amerika bangkrap (1) Anak Mersing (6) anak pintar (1) Ancaman Singapore (3) Ancient Astronauts (2) angkasawan negara (1) Anjakan Paradigma (3) ansara (2) anti-islam (3) Anugerah (2) apple (4) Aqiqah 2009 (1) Ar Rahnu (1) artis (1) asal-usul (9) Asas Tenaga dan Fokus (4) asrama (1) Atartuk (1) aura minda (2) ayam penyet (1) bahaya (1) balik kampung (6) bandar Mersing (9) banjir (5) banjir 2011 (1) banjir 2012 (2) banjir temerloh 2011 (2) batch 2010 (1) bencana (5) bengkel (1) ber (1) berbuka puasa (2) berita (16) berita bersara (3) berita Mersing (181) bersara (3) Bersih 2.0. politik (5) Bersih 3.0 (1) bina laman web (21) bio text (2) Bisi jual manok tuai (1) bisnes mersing (14) blog mybio A+ (1) blogger (2) boikot Dap (1) boikot Israel (2) Borang Kemasukan ke MRSM (4) brainstorming (1) buah pukul mersing (6) buat banner (8) buat web (2) budak hilang (1) Budaya Ilmu lemah (2) buddha (1) buggati (1) bukti cinta kpd nabi muhd (4) Buku (4) Buku Teks (1) butik mersing (1) BWP/ LDP/PRS/BPPSP 09' (5) Cafe Bengawan Solo (1) Cafe Buluh Wangi (2) cahaya (1) cakra (1) cameron highland (1) Cameron Highlands (17) cara berfikir (14) carnival (1) celik IT (23) cendol Talib (1) ceramah insuran (2) CERN (3) cerun masjid runtuh (1) cetusan minda (42) Chakra Healing (2) chicken chop (1) China (2) cikgu kahwin 2010 (4) cikgu kahwin 2012 (3) cikguiti.com. (1) cinta universal (1) Colour vibration teraphy (2) Cool Blog Mersing (1) Cornell system (1) cuti 2010 (6) cuti 2011 (36) cuti 2012 (21) cuti orang Mersing (35) cuti-cuti mersing (66) cvt (3) daging kalimah (1) dajjal (3) darul aitam (1) demo anti-ppsmi (2) Derma Gaza Kagum (1) derma maahad tahfiz mersing (3) DiGi WWWOW (1) dinar (5) doa pengasih (1) e-cover (1) ebook (4) ebook cover (2) ecover (1) education (1) EFT (2) Einstein (3) ekonomi (11) elit (1) emas (8) Endau (2) English camp (2) EQ (1) Esplanade Temerloh (4) ESQ (1) ex-BP82' (6) ex-homeroom (8) ex-student (17) ex-student kahwin (5) ex-teacher (10) Exam (3) exora (1) facebook (6) fatwa merokok (2) filem (1) filosofi (1) fitnah (2) fizik kuantum (1) formula ajaib (3) Forum (1) Foto guru 2009 (2) foto guru 2010 (1) foto raya 2010 (1) freemason (1) future mersing (3) future phenomewnon (1) gadget (6) gajet (3) gathering (2) gempa bumi (1) Golden Sisters Enterprise (1) Google Translate (2) Graduasi 2008 (1) graduasi 2010 (2) graduasi 2011 (1) Group Anak Mersing (1) gulai patin tempoyak (5) Gunug Qaf (1) Gunung Arong (1) guru baru (2) guru dan staf berpindah (2) guruku (3) H1N1 (2) H1N1 di MRSM Mersing (1) HAARP (1) Hadiah Nobel (1) Haffa Izzah (4) haji (1) halal (1) handphone (1) Hang Tuah (2) Hari Akademik (2) Hari Akademik 2009 (1) hari akhirat (1) hari anugerah (2) Hari Anugerah 09' (1) Hari Anugerah 2012 (1) hari bumi (2) hari bumi 2010 (1) Hari bumi 2012 (1) Hari Graduasi 2009 (1) Hari guru (4) Hari Guru 09' (1) Hari Guru 2012 (1) hari guru sejagat (1) Hari Inovasi 2011 (1) hari keluarga (3) hari keluarga 2008 (1) hari Keluarga 2009 (1) Hari Keluarga 2012 (1) Hari Koperasi 09' (1) hari Koperasi 2010 (1) hari kualiti 09 (1) hari malaysia (1) Hari Pendaftaran (1) Hari Pendaftaran 2009 (1) hari Q (1) hari raya 09 (2) Hari Raya 2012 (2) HEP (1) hi tech (34) hi-tech (34) hiburan (1) high alert (3) higher order thinking (76) higher self (59) Homeroom (9) Homestay (1) hospital mersing (1) Hotel Seri Malaysia (2) hujung dunia (2) hujung tahun (1) humour (11) humuor (1) hypnosis (1) IGCSE (1) ikan patin (14) ikan tilapia (2) ikhlas (1) iktibar (153) Ilmu vs Pemahaman vs Pegangan (1) ILP (6) imej (2) Indigo (1) Info (20) infrared (1) iPad (1) iran (1) islam (22) Israk dan mikraj (1) isteri (2) IT (6) Jadual Bas Mersing (1) Jadual YPM (1) Jakim (2) Jalan baru (4) Jambori Pengakap 2011 (4) jamuan 2011 (1) jamuan akhir tahun (2) Jamuan Anugerah Pengetua (5) Jamuan Anugerah Pengetua 2011 (2) Jamuan Anugerah Pengetua 2012 (1) Jamuan jabatan sains (2) jamuan raya (1) Jamuan SPM 2008 (1) JB catering (1) jejak kejayaan (6) jenaka (4) jenayah (1) jeti mersing (1) jodoh (1) Johor Darul Takzim (1) Jurufoto Kahwin Mersing (2) Jurufoto Perkahwinan (2) kad raya (2) KAGUM (2) karier (1) karnival (2) Karnival tg Leman (1) kawin awal (2) keajaiban (8) kebenaran (2) Kedai 1 Malaysia Mersing (1) kedai di Mersing (2) kedai makan Pak Usop (2) kehidupan (3) kejayaan 2011 (1) kejayaan pelajar (1) kejohanan olahraga 2010 (3) kek Mersing (5) Kekejaman Jepun (1) kelab (2) kelab futsal (1) Kelab Khidmat Masyarakat (1) keluarga (1) kem cuti kimia 2009 (2) kem juara spm (1) kem latihan (1) kemahiran belajar (2) kemalangan (1) kemarau (2) Kemasukan ke MRSM (4) kEMASUKAN KE MRSM 2013 (1) Kemasukan ke MRSM 2015 (1) kematian (6) kemelesetan ekonomi (3) kemiskinan (1) kempen pelancongan Mersing (1) kemudahan (1) keputusan SPM 2009 (2) keracunan makanan (1) kereta (4) kerja lapangan (1) kerjaya (2) keropok (1) Kesihatan (18) ketuanan Melayu (21) keturah (1) KFC baru Mersing (2) khazanah melayu (3) kiamat (7) Kisah cikgu (5) kisah malam pertama (1) Knight of Templer (1) koleksi soalan (1) komputer (2) Komuniti Mersing (1) kos hidup (1) kreatif (4) kuantum (3) kucing's articles (2) kuda mersing (1) kursus (5) Kursus Online database (1) lagenda (7) lagu (1) lailatul qadr (3) Laman Pendidik Mersing (1) laporan (2) laporan maktab (2) latihan dalam kumpulan 2011 (1) law of attraction (1) lawak (1) Lawatan Benchmarking MRSM Alor Gajah (1) Lebuh raya Sg Koyan-Ringlet (1) Legoland JB (1) lemak babi (2) LOA (1) logo (2) luarbiasa (1) Maahad Tahfiz Al Amin (1) madu (1) mahdi (1) main-main minda (5) majalah odyssey (1) Majlis Anugerah (2) Majlis Anugerah 2010 (1) Majlis perpisahan (5) Majlis Restu 09' (1) makan di JB (1) makan di mersing (42) makan di Temerloh (14) makan-makan (35) makananan western (3) makkah masa depan.berita mersing (2) maksiat (2) malam di Mersing (1) MARA KL (1) martial art (3) masa depan Mersing (4) masakan tempoyak (3) Masalah Guru (1) Mat Rempit Merompak (1) Mat Salai (2) mat samurai (1) matawang (2) mati (6) maulidurrasul 2011 (1) meditasi (2) melaka (7) melancong ke Mersing (8) melayu (14) Melayu Merdeka (1) Melayu..Bani Israel yg hilang? (8) Melayu..Bani Israel yg hilang?part3 (1) Melayu..Bani Israel yg hilang?part4 (2) menginap di Mersing (3) mentakab (1) merentas desa 2011 (1) mersing (2) Mersing Laguna (11) Mersing River Front (2) Mersing waterfront (2) mersing. Air Papan (1) Mersing's hotel (6) Mersix (1) Mesyuarat Agung Muafakat 2010 (1) Mesyuarat guru 2008 (1) mi (1) mi bandung (1) Mighty 2009 (1) MIGHTY 2012 (1) Mighty Minds Competition 09' (1) mimpi jumpa Rasulullah saw (1) minda (23) minda separa sedar (5) Minggu Aktiviti (5) Minggu Aktiviti sem2 (1) minyak (4) minyak naik (8) misteri (32) mitos (41) mnasir (1) monsun (6) moral (2) motivasi (9) movies (2) mrsm baru (3) MRSM Mersing (2) MRSM Ulul Albab (2) muhasabah (2) murtad (3) muslim in America (1) NahamPhoto (4) Nasi Kerabu (1) nasi lemak (1) Nasib Melayu (4) negara Islam (4) nostalgia (10) novel online (2) Novel Terbaru (1) obama (1) olimpiad KAS1 (1) online biz (5) p.ramlee (1) pacal votan (1) PAKAR (1) pakar patah (1) pakej pengantin (1) panduan beli kereta (2) Panduan HRMIS (2) Panduan HRMIS 2011 (1) panduan peraturan (4) pantai (2) Pantai Air Papan (1) pantai Mersing (5) Pantai Sri Lalang (1) Pantai Tg Genting (1) pantun (1) Pasar Jumaat Mersing (1) Pasar Karavan (1) pasar lelong (1) pasar malam Brinchang (1) pasar malam Mentakab (1) pasaraya TF Temerloh (4) PBSM (2) pejuang (3) pelaburan (2) pelaburan emas (4) peluang belajar (1) Pemasaran (1) pembedahan batin1 (2) Pemimpin amanah Allah (1) Pencen (1) Pendaftaran PRA (1) pendaftaran taekwondo (5) pendidikan (2) pengajaran (1) pengetua bersara (2) penggodam (1) pengguna (2) pengumuman (7) pengunjung (1) penjajahan minda (1) penjimat minyak (1) penterjemahan (1) penyakit jantung (2) peperiksaan pra percubaan SPM 2011 (4) perang salib (1) perbandingan harga (1) perguruan (1) peristiwa menarik (4) Perjuangan Komunis cuba dihidupkan semula..part 3 (1) Perjuangan Komunis ingin dihidupkan semula di Malaysia (3) perkahwinan guru (4) Perkhemahan (1) Perniagaan (2) perpustakaan (1) persilatan (1) pertahanan (1) Pertandingan (1) Pertandingan Kawad 09' (1) PESADA 2009 (1) Pesta Super 09.. (4) Pesta Layang-layang Air Papan (1) Pesta Type III (4) peta minda (1) petua (5) petua exam (1) petua kejayaan (1) petus (1) photoshop (16) piagam anugerah (1) Piala Dunia 2014 (1) Pilihan Raya BWP (1) Pilihan Raya Kecil (2) Pilihan Raya Umum ke-13 (2) pizza mersing (1) pluralisme (1) PMR 2010 (1) PMR 2011 (3) poligami (1) politik (15) popular (1) Pot Luck (1) PPD Mersing (1) PPSMI (3) produk kesihatan (1) produk laut (3) profile.sejarah (9) Program Bumi Hijau (2) program studi (2) pru 13 (2) pseudoscience (3) puasa (12) punca bala (2) punca tulang patah (1) Pusat Dagangan Mersing (10) pusat tuisyen Mersing (4) Pusat Tuisyen Usaha Waja Bestari (1) Pusat Tuisyen Zamrud (1) puting beliung Mersing (1) qilla's articles (18) R R Mersing (1) rahsia air (3) Rahsia Pintar (2) rahsia solat (5) rahsia umur panjang (6) ramadhan (6) ramadhan 2012 (1) ramalan (8) Rat Race n Rat Trap (1) Rawang Burger Bakar Mersing (1) rawatan alternatif (9) raya 2011 (1) raya open house 2009 (1) re-union ex-bp82' (3) rekod dunia (2) relativiti (1) remaja (1) resipi (1) resort tioman (1) restoran lot 85 (1) result 2010 (2) retro (2) reunion (4) reunion MRSM BP 86' (3) Roket Indonesia (1) rokok (1) roti john (1) ruang iklan percuma (3) Ruby's Kitchen (1) rugi (1) rumah (2) rumah tangga (2) rumahtangga (1) sabun Kasthuri (1) safebox (1) Sains Al Quran (3) Sains Islam (20) sajak (7) sajak hujung dunia (1) sajak Iqbal (5) salasilah (3) Sambutan 10 tahun MRSM Mersing (1) sate teluk iskandar (4) Saudi Yahudi ? (1) science fair 2009 (2) science fair 2010 (1) Science on Wheel 2011 (1) science text (2) sciencefair 2011 (1) secret recipe (1) sedih (1) SEFT (2) Sejarah (44) sejarah mersing (6) sejrah (2) selebriti (1) selesema babi (1) selsema babi (1) Seminar Biologi (3) Seminar Biologi 2012 (1) Seminar Biology (1) seminar biology 2011 (1) Seminar Biology dan Chemistry 2013 (1) seminar biology SPM 2009 (1) seminar Biology spm 2010 (1) Seminar Biology SPM 2011 (4) Seminar di Tg Pengelih (1) seminar pecutan kognitif sains (1) seminar PMR (1) Seminar YPM (1) seni peperiksaan (1) seri malaysia mersing (2) servis kereta (1) shopping raya (1) Singapura-pura (2) Sir Iqbal (3) Siri Bercakap Dengan Jin (2) SK Sri Mersing (1) skema pmr 2011 (1) skor bio A+ (3) SKT (1) SKT 2011 (1) Smart Learning (3) smartphone (3) spiritual (33) SPM (6) SPM 2010 (1) spm 2011 (6) SPM terbaik 2008 (1) Staf baru (2) staf kahwin 2010 (2) staf kawin 2011 (1) staf wedding (6) star mall mentakab (2) Starex (1) statistik (3) steve jobs (1) stevia (1) study biology (2) sukan 2012 (2) Sukan maktab (3) sumbangan hari graduasi (1) supermind (5) syair islam (4) syiar (1) syiar Islam (71) tablet pc (4) tabung Somalia (1) taekwondo mersing (15) taekwondo mersing grading (6) Takutkah hantu? (5) Takziah (12) Tanah Rata (1) tanda-tanda akhir zaman (4) Tanjung Genting (1) Tanjung Leman (1) Taska Cilik (1) tauladan (1) TBS (1) teknik belajar (3) telefon bimbit (2) teluk cempedak (1) tenaga hayat (3) teori (2) terapi Cinta (2) terapi mimpi (2) test drive (2) The Law of Attraction (1) Theory (1) Tim Pengetua ko-Q (1) tips internet (2) tips jaga kereta (1) tiramisu mersing (1) Titanic (1) Tracer Study (1) tragedi (1) Tragedi pemikiran Melayu (4) travelog haji (1) tsunami (1) Tuisyen YPM (1) Tun M (6) Tunas Saintis 09' (1) Tunas Saintis 2011 (1) ufo (2) Ujian Amali 2009 (1) ujian UKKM (1) ulamak (2) umat Islam (5) ungku aziz (2) universiti terbaik (3) UPSR 2011 (1) USS Singapore (1) Ustaz Lah (1) ustaz penipu (1) utusan online (1) Wadi Al-Amin (1) waliyullah (5) wanita (2) wanita Korea (1) Warung Bakso (1) Wi Max (1) Wilayah Iskandar (1) Worm Hole (1) yahudi (5) yakjuj makjuj (1) yearly planner 2010 (1) yearly planner 2012 (1) ZPE (2)

Pencegah Penyakit Terhandal

Pencegah Penyakit Terhandal
Klik utk order online

Komuniti Mersing

Blog Pilihan

There was an error in this gadget