Wednesday, 29 September 2010

Pelancaran Blog My Bio A+

Tarikh : 1 Oktober 2010
Masa : 3.00 am
Venue : world wide

Tujuan :
Memberi panduan,latihan, tips untuk calon-calon SPM Biology yang minat 'online'


Tuesday, 28 September 2010

Jejantas maksiat di Mersing

Depan SMK anjung Batu

Monday, 27 September 2010

Mengeteh di Cafe Buluh Wangi Mersing yang begitu mengujakan!!


27 September 2010
6.00 petang
Cuaca : Hujan & berangin

Entah macamana dan tak dirancang, setelah 2 kali angkut bebudak ke klinik dan membuang 'sisa bunga' di jeti terapung berhadapan Pasaraya Kini terpandang Cafe Buluh Wangi. Dalam cuaca yang dingin, hujan turun renyai2 &  berangin ni teringat pau yang enak yang pernah dinikmati di situ

Sebaik sahaja duduk di meja cafe, menu diserahkan oleh pembantu kedai. Pau sudah dipotong nama dari senarai hidangan. Bebudak order strawberry ais blended & mi goreng


Aku terpaksa order Roti Bawang . Cantik roti ni cuma kuah kari terdapat ketulan leher2 ayam (mangsa pembunuhan terhormat).
Just nak info : Set meja makan dan susunan di cafe ini begitu cantik, bersih dan kemas


Juga side order cucur bilis (orang kg panggil cekodok atau kodok jer)

Order Mi Goreng tapi yang tiba Mi Kuah


Huhu..tak sangka Mi Kuah tu memang betul2 enak (cukup semua rasa). Teringat rasa yg sama ketika makan mi kuah di Bazar Mara Balik Pulau tahun 1986 (lama tu..25 tahun yang lepas..dengar cerita tauke dia bunuh diri tak lama lps kita rang SPM). Tak sangka di Mersing ada mi sesedap ini !!

Cuaca pun begitu mengizinkan dan menambah selera kami anak-beranak petang tu. Roti bawang & aroma serta rasa  kari begitu membuka selera . Cucur bilis yang dipesan juga buat kali pertama (biasanya cucur udang) dihidang panas-panas.Terasa nak puji jugak sebab dah lama tak menikmati rasa cucur udang yg begitu eksklusif !!

Pengunjung2 cafe  agak ramai kerana office hour dah sejam berlalu. Kebanyakannya datang bersama2 dengan rakan atau keluarga berkumpul sambil bersembang-sembang. Suasana begitu santai dan ada dalam 8 orang  pengunjung membuka laptop untuk melayari internet (Public Wifi  disediakan). Walaupun ramai, ruang cafe yang luas dan terbuka tetap menjanjikan keselesaan.

Tiba masa membayar..Total kos : RM 20.80..Hmm..memang berbaloi... Rugi rasanya jika ke Mersing tak singgah mengeteh di Cafe Buluh Wangi !!

Untuk ke situ, dari JB ambil simpang kiri ke Pasaraya Kini sebelum Stesen Minyak Esso. Terletak betul2 bersebelahan Hotel D'View yang popular tu..

Saturday, 25 September 2010

Jejak Moyang : Tok Shahibuddin (Tok Sanggang)


Berhala Gantang adalah sebuah kampung kecil dalam Mukim Sanggang letaknya di sebelah kanan mudik sungai Pahang. Lebih kurang 6 km dari Bandar Temerloh. Kampung ini dipercayai di asaskan pada tahun 1176H/1729M oleh seorang yang bernama Shahibudin Bin Zainal Abidin Bin Suji Bilang. Pada masa tersebut Negeri Pahang mengalami perebutan kuasa di antara waris Kesultanan Melayu Melaka iaitu Sultan Mahmud Mangkat Di Julang. Perebuatan ini tidak menjejaskan kedudukan sosial dan ekonomi penduduk setempat. Ini kerana jalan keluar membawa hasil mahsul adalah melalui Penarikan di Ulu Muar, kebanyakan di kawasan hulu sungai Pahang dikuasai oleh orang-orang Melayu Minangkabau, Rawa dan Mendailing. Mereka mengadakan perhubungan perdagangan dengan orang-orang Belanda di Melaka.


Kampung Berhala Gantang bukanlah sebuah Kampung yang tertua di dalam Negeri Pahang, malah ia merupakan sebuah perkampungan baru jika dibandingkan dengan kampung-kampung lain seperti Chenor, Bera, Mengkarak, Pulau Tawar, Badok, Kg. Mengkasar, Sungai Ma’ Dulang, Bangau dsb. Asal usul Tuk Shahibudin adalah dari Minangkabau kemudian berpindah ke Negeri Sembilan. Dari sana, mereka masuk ke Pahang dan menetap di Chenor. Di Chenor keluarga ini berkahwin dengan penduduk tempatan dan di beri kuasa lalu membuka penempatan di Mengkarak. Dari Mengkarak, Tuk Suji Bilang pergi membuka perkampungan di Tanjung Keramat, Bangau. Di situlah Tuk Shahibudin membesar dan belajar. Setelah dewasa dan berkahwin maka menurut adat Minangkabau anak lelaki pantang duduk di rumah, maka beliau pergi berdakwah ke merata Negeri Pahang hinggalah diputuskan oleh Allah membuka kampung di Berhala Gantang.


Kampung ini di bina dengan hanya satu tujuan untuk dijadikan pusat pengajian Islam bagi negeri ini. Pusat pengajian yang hanya berasakan Al Quran dan Al Sunnah menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ini kerana pada masa itu Negeri Pahang di kuasai oleh aliran Panthisne Hamzah Fansuri iaitu Fahaman Mertabat Tujuh dan bermacam-macam aliran lain lagi yang kebanyakannya cenderung kepada Sufisisme. Ajaran ini merupakan ikutan kepada fahaman Wihdatul Wujud yang diasaskan oleh Ibn Arabi Al Sufi. Di samping itu juga ajaran Islam di negeri ini bercampur dengan khurafat dan bidaah yang melampau – lampau. 



Antara lain matlamat Tuk Shahibudin ialah untuk mengislamkan penduduk tempatan yang terdiri dari orang Asli yang liar. Orang Asli pada masa itu terkenal dengan kebolehan mereka di dalam bidang ilmu sihir dan perbomohan, apabila mereka memeluk Islam amalan ini masih di teruskan. 


Tuk Shahibudin berjaya di dalam usahanya yang pertama iaitu membina sebuah penempatan dan mendirikan sebuah Sekolah Agama yang sistematik. Beliau juga berjaya menjadikan kampung ini sebuah estet menanam pokok kelapa dan padi. Beliau juga berjaya membangunkan sebuah penempatan yang tersusun dan menarik orang ramai untuk tinggal di kampung ini, dalam masa yang singkat Kampung Berhala Gantang sudah menjadi satu kawasan penempatan yang maju serta ramai penduduk.
Ketegasan Tuk Shahibudin dan kebolehan beliau di dalam pelbagai ilmu persilatan menyebabkan nama beliau terkenal di Negeri Pahang ketika itu, Tuk Shahibudin tidak bertolak ansur di dalam soal aqidah dan amalan Islam, hampir 90% penduduk Islam di Pahang mengamalkan ajaran Suluk Hamzah Fansuri sebaliknya Tuk Shahibudin mengikut fahaman Insaniyah Nuruddin Al Raniri dan mengikut Tarekat Al Hadad dari Yaman. Ini berlainan dengan tarekat-tarekat tempatan ketika itu yang cenderung kepada Naqsabandi. Tuk Shahibudin pernah berperang dengan suku Rawa di kawasan Jerantut kerana membenteras ajaran sesat dan karut marut.


Perjuangan beliau disambung oleh anak cucu beliau yang semuanya alim-alim belaka seperti Teh Mohd Hassan yang lebih dikenali dengan panggilan Tuan Teh Keramat yang makamnya terdapat hingga ke hari ini di Kampung Berhala Gantang, sehingga pernah makamnya dijadikan oleh orang-orang jahil sebagai tempat bernazar. Semasa Tuan Teh, Kampung Berhala Gantang telah diiktiraf sebagai sebuah jajahan, Tuan Teh telah dilantik sebagai Mufti dan Qadi bagi daerah Temerloh oleh Bendahara Tun Abdul Majid. Dan sebagai leluhur dari Orang Kaya Indera Segaradi kawasan Jempol, Rembau dan Triang, Tuan Teh diberi memegang kekuasaan dari Sungai Lebak hingga ke Gunung Senyum terus ke Bukit Segumpal. 


Selepas kematian Tuan Teh, kampung ini terus menjadi pusat pengajian yang terkenal, ini kerana anak Tuk Shahibudin yang dilantik menjadi Qadi adalah tiga orang iaitu Qadi Nong dan Qadi Abu Bakar Sanggang selain Tuan Teh sendiri. Imam Syam yang dilantik mengantikan Tuan Teh berjaya meneruskan usaha datuk neneknya menjadikan kampung ini pusat pendidikan agama yang tinggi. 




Kampung ini menjadi tempat orang dari seluruh Negari Pahang mendapat pendidikan samada untuk dunia dan akhirat. Ramai juga pembesar-pembesar mencari jodoh untuk anak gadis mereka daripada penduduk kampung ini. Oleh sebab itu salsilah anak cucu Tuk Shahibudin berkembang ke hilir seperti di Lebak, Tengguh, Guai hingga ke Mentiga dan ke hulu seperti Sanggang, Loyang, Lipat Kajang, Pualu Pasir Mandi hingga ke Kuala Lipis.
Semasa pemerintahan Bendahara Ali, Negeri Pahang menjadi aman makmur dan penduduknya menikmati taraf kehidupan yang tinggi, salah satu sebabnya ialah kerana kekuatan kehidupan beragama di kalangan anak negeri. Dari suasana politik yang tidak ketentuan pada masa Bendahara Sultan Abdul Jalil bertukar menjadi stabil. Bagi penulis keadaan ini amat jelas menunjukkan kejayaan Tuk Shahibudin dan anaknya Tuan Teh mengembangkan agama Islam di negeri ini dan menyatukan mereka di bawah satu payung kesatuan ummah yang padu.
Dalam sekitar tahun 1870 hingga 1900, Kampung Berhala Gantang mempunyai sebilangan ulama yang terkenal seperti Qadi Besar Pahang , Qadi Ibrahim bin Abu Hurairah, Imam besar Mohammad, Tuan Haji Ali bin Sham, Tuan Haji Ahmad bin Abdullah pendek kata kampung ini tidak putus-putus selama 150 tahun mempunyai guru agama yang berjuang secara sukarela bagi kepentingan agama dan bangsa. Mereka juga dipanggil oleh penduduk sesuatu kawasan datang tinggal di tempat mereka dan menetap di sana seperti di kawasan kiri kanan sungai Semantan hingga ke Kuala Kaung dan Jambu Rias masih terdapat jalur keturunan Tuk Shahibudin. Anak cucu beliau memberi sumbangan yang besar di dalam memaju dan membuka perkampungan baru. 
Selepas kemasukan British ke Pahang, kedudukan kampung ini terus stabil, penduduk kampung ini oleh kerana tradisi kekuatan beragama, bersolat jemaah, bergotong – royong, mempastikan anak-anak boleh membaca Al Quran dan berbahasa Arab mereka terus dihormati oleh British, sehingga jawatan Qadi daerah Temerloh ini menjadi jawatan “Qadi Berhala Gantang” yakni secara turun temurun di pegang kuasanya oleh orang Kampung Berhala Gantang sejak dari zaman Tuan Teh, Qadi Nong, Qadi Abu Bakar, Qadi Ismail, Qadi Ibrahim, Qadi Ahmad sehingga ke zaman sebelum darurat.
Orang – orang Kampung Berhala Gantang juga terkenal sebagai ahli perniagaan dan pertukangan, dalam awal tahun 1900 mereka menguasai pasar di Temerloh, contohnya pekan sehari Ahad pada masa dulu hanya dua golongan besar saja yang terlibat menjual barangan di situ iaitu orang Kampung Berhala Gantang dan Orang Kampar Batu Satu. Mereka juga pandai mencari bijih timah dan emas, hal ini sebelum kemasukan British dan dikuatkuasa oleh Kerajaan Pahang ketika itu. Orang Kampung Berhala Gantang juga mahir di dalam bidang pertukangan, sehingga mereka dijemput mendirikan masjid di sekitar Daerah Temerloh, contohnya masjid Songsang dsb.

Pada masa kedatangan Jepun, penduduk kampung ini masih bersemangat untuk menghidupkan sekolah agama walaupun di dalam keadaan tidak tenteram dan sukar untuk mendapatkan peralatan, bersama-sama ketua kampung Allahyarham Abdullah Yaakub bin Awang Naib, Tuan Haji Zakaria bin Hj Ibrahim, Khatib Dollah bin Janal, Ismail bin Janal, Cikgu Yaakub bin Simat, Bilal Omar bin Kia, Tuan Haji Sham bin Yusuf, En Md Noor bin Sitam, Tuan Hj Taib bin Nong Tahir, En Mustaffa bin Arshad mereka berusaha bersama-sama mengumpulkan wang dan membeli tanah dari En Idris bin Hassan untuk dibuat tapak sekolah. Maka akhirnya lahirlah Madrasah Al Wosto di atas sebidang tanah seluas satu ekar dan pondok di atas tanah seluas hampir lima ekar.
Pada masa kebangkitan semangat kemerdekaan, penduduk kampung ini tidak lepas dari sama-sama bangun menentu British keluar dari Tanah Melayu. Sebahagian dari mereka telah memasuki API, AWAS, INSAF, KMM dan Hizbul Muslimin, Penduduk kampung ini sama sekali tidak menyokong British sebab itu mereka tidak dengan A/C, sebaliknya mereka ditohmah sebagai tali barut komunis. Sehingga Ketua Kampung pada masa itu hendak dibunuh oleh komunis barulah pihak Inggeris percaya bahawa penduduik kampung ini tidak terlibat dengan kegiatan tersebut.
Selepas kemerdekaan, kampung ini telah menjadi sebuah pusat pengajian yang paling besar di Negeri Pahang, dengan murid yang hampir 300 orang dan dapat mengadakan kelas hingga tingkatan lapan, sama setanding dengan sebuah universiti di bawah pimpinan Tuan Guru Haji Hasanuddin Bin Muhammad, Madrasah Al Wosto juga telah berjaya mengasah bakat murid-murid di dalam aktiviti Ko Kurikulum. Pelajar – pelajar ini dapat menjuarai beberapa kategori pertandingan peringkat daerah dan negeri seperti di dalam kategori bola sepak dan musabaqah Al Quran. Sekolah ini begitu maju sehingga perbelanjaan tahunannya menjangkau RM 13,572 setahun (nilai pada masa itu)
Dalam akhir tahun 70an dan awal 80an merupakan zaman kemelesetan ekonomi dan berlaku banjir besar sebanyak dua kali, ini menjadikan ekonomi penduduk kampung agak sukar. Namun usaha untuk mencapai kemajuaan tidak pernah lekang dari lubuk hati mereka, dengan wujudnya universiti dan pusat pengajian tinggi tempatan, maka mulalah penduduk kampung ini menghantar anak-anak mereka melanjutkan pelajaran ke universiti, sehingga kini hampir 100 orang anak-anak kampung ini berjaya menjejakkan kaki ke Universiti. Pada tahun 1982, dengan sebab keuzuran Tuan Guru Haji Hasanuddin telah menyerahkan kuasa pentadbiran sekolah Al Wosto kepada Jabatan Agama Islam Pahang, sekali lagi penduduk kampung ini dengan sukarela mewakafkan tanah bagi tapak sekolah.



Era 90an, kampung ini telah melangkah setapak lagi denagn mendirikan Maahad Tahfiz Al Quran, dalam usaha menjadikan penduduk kampung ini mengambil berat tentang pendidikan Al Quran, semoga Intitusi ini menjadi sebuah Jamiaah atau kolej yang dapat melahirkan para ulama yang berketerampilan di dalam soal – soal keagamaan, ini tergantung kepada setakat mana kesungguhan anak cucu Tuk Shahibudin merealisasikan impian datuk nenek mereka di masa lampau, sejauh mana meraka sanggup berkorban wang ringgit dan tenaga mereka bagi agama.
Pada masa sekarang , Kampung Berhala Gantang telah menikmati pelbagai kemajuaan dan menerima pelbagai peruntukan yang lebih baik dari kampung – kampung di sekitarnya. Semoga Allah memelihara kita dan menjayakan hasrat, cita – cita dan niat kita bersama.

Nasib sebenar Melayu pasca Merdeka (Must Read)

 Mengenai nasib orang Melayu selepas negara merdeka, dengan tajuk 'Malaya Merdeka' Khatijah Sidek menulis :

Dasar kerajaan terhadap negeri-negeri Melayu ialah apa yang mereka namakan pembangunan luar bandar : Membina jalan raya, menggali parit dan membina masjid. Tapi, pengubahan tanah tidak dijalankan; tuan tanah masih berkuasa, cukai lebih tinggi dari dulu, harga padi dan getah turun, maka kehidupan rakyat lebih susah.

....Kami rasa kerajaan hanya membantu pemodal besar dan bukannya membantu rakyat sendiri, orang Melayu, sungguhpun kerajaan mendakwa itu sebuah kerajaan Melayu. Kapitalis besar ialah British dan Amerika; orang tengah pula orang Cina, kadang-kadang orang Melayu. Mereka semua menindas kaum tani Melayu. Maka, kemerdekaan tinggal pada nama saja.

....Sekarang, pengangguran ujud di kampung. Menanam padi dan getah bagi pekebun kecil menjadi semakin teruk kerana harga padi dan getah terus jatuh. Apa akan terjadi kepada anak-anak mereka setelah meningkat remaja? Kalau tak mahu terus menjadi petani penyewa yang miskin dengan bersandar kepada kelapa dan padi, satu-satunya pekerjaan dibandar yang terbuka kepada mereka ialah menjadi budak pejabat, budak suruhan atau pemandu kereta. Mereka tak boleh mendapat kerja lain.

....Saya berjuang untuk semua ini- untuk rakyat, untuk agama, untuk bahasa Melayu dan kebudayaan Melayu. Saya tahu perjuangan ini benar dan untuk rakyat. Orang Melayu menderita di bawah penjajahan jenis baru ini iaitu penjajahan sikap dan pemikiran, kerana ini bukan kemerdekaan sejati.

DUITOLGI





Ideologi yang diminati ramai masa kini
Oleh puak kanan dan puak kiri
Boleh dinamakan Duitologi
Yakni bukan lagi Demokrasi

Fahaman sosialisme kini sudah basi
Begitu juga kesatuan sekerja dan koperasi
Kerana budak-budak pejabat dan kerani
Para pegawai serta menteri pun duit cari
 

Para sasterawan mencetak, menjual antologi
Yang mengandungi puisi-puisi yang dah basi
Ada yang rugi dan tak dapat royalti
Tapi mereka megah kerana dipuji-puji

Kerana tak naik gaji mereka pun mencuri
Ada yang mengedar dadah benda yang keji
Dan ada pula yang cuba main judi
Nak dapat duit setinggi berdiri

Tiap-tiap hari kita dengar darihal duit
Di Bayan Lepas terjumpa duit satu kampit
Di Johor Bharu hilang RM500,000 duit exibit
Di Puduraya RM200,000 hilang sebab terhimpit

Dalam Tabung Haji ramai yang cari duit
Sehelai sejadah dijual 48 ringgit
Orang-orang parti politik ramai terbabit
Duitologi kini menjadi sejenis penyakit

Apabila dapat duit banyak-banyak
Mulalah mereka itu mendongak berlagak
Mulalah membeli benda-benda tak mustahak
Dan kenallah mereka itu jenis-jenis arak

Maka merintihlah golongan tak berada
Atau yang digelar rakyat jelata
Anak-anak ayamku ada tiga
Mati seekor tinggal dua
Bila UMNO dan PAS berlaga
Malaysia akan jadi huru-hara

Anak ayamku hanya tinggal dua
Mati seekor lagi, tinggal lah satu
Negara Malaysia tentu huru hara
Bila rakyat nya tidak bersatu

Anak ayamku hanya tinggal satu
Itu pun mati disambar gagak
Bila rakyat Malaysia tidak bersatu
Musuh-musuh nya pun tergelak-gelak

Orang-orang kaya akan lari ke London
Disana sudah ada berbagai kemudahan
Ada istana-istana dan rumah-rumah sewaan
Lengkap dengan dayang-dayang suruhan

Hal-hal agama jangan lah dibuat mainan
Peristiwa-peristiwa purba jadikan tauladan
Bila berkelahi ayam-ayam satu reban
Ular sawa,biawak dan musang kekenyangan

Berdebatlah! kata hang yang berTuah
Baguslah,kata hang-hang yang berJebat
Maka bersoraklah pengedar dan penagih dadah
Astaghfirullah,la-ilaha-illallah,kata......



By Pak Sako ,1981

Friday, 24 September 2010

Senaman Ifrit

Sumber : http://blogustazsufi.blogspot.com/

07 July 2010


عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم صنفان من أهل النار لم أرهما قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات رءوسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا
(Rasulullah s.a.w. bersabda "2 golongan ahli neraka yang tak pernah aku lihat, kumpulan manusia yang memegang cemeti seperti ekor lembu, lalu memukul manusia (zalim), dan perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang cenderung dan mencenderungkan (menarik perhatian) orang lain, rambut mereka seperti bonggol unta, mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya walaupun baunya boleh dicium dari jarak sekian, sekian (500 tahun perjalanan-dalam kitab Muwatta Imam Malik) Hadith riwayat Muslim
Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Akhir zaman yang serba moden dan canggih ini banyak aktiviti dirancang kononnya bagi tujuan kesihatan, kecergasan dan merapatkan ukhuwah sesama manusia. Tapi apa yg menyedihkan bila kita lupa Tuhan seterusnya mudah ditipu oleh nafsu jahat melalui rancangan jahat yahudi yang sangat halus iaitu SENAMROBIK.

Kalau ditanya kepada ustaz dan ustazah:
Boleh tak kita menari lelaki dan perempuan bersama-sama? HARAM!.
Boleh tak kita senaman lelaki dan perempuan bersama-sama? Boleh.
Boleh tak kita senamrobik? Apa tu senamrobik?
Ala... senaman mcm biasa je. Ok, boleh.

Tapi bila start senamrobik, ramai yg tak sedar ia sebenarnya mini disko yang dibuat ditempat lapang, tiada lampu kelap kelip, tapi ada musik yg rancak yang akan menggegarkan tubuh setiap orang yg mendengarnya. Musik yang akan menggerudi tubuh lelaki dan perempuan tanpa rasa letih dan jemu. Sambil menjamu mata melihat tubuh wanita lain bergoyang-goyang yg dibaluti baju dan seluar sukan yg ketat. Terkadang terbuka aurat apabila membongkok.

Susunan peserta tidak diambilkira. Kalau boleh lelaki dan perempuan bercampur lagi seronok. Perempuan senam kat depan.

Maka bertambahlah dosa mata setiap peserta. Malangnya terkadang ustaz dan ustazah pun ikut serta.

Tetapi senaman ifrit ini dibolehkan oleh ramai pihak atas alasan senaman kesihatan. Tetapi ingatlah bau syurga bakal diharamkan menciumnya jika masih degil dengan pemikiran dan budaya jahiliyah ini.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

Demokrasi bukan Islam ?

Sumber :http://blogustazsufi.blogspot.com/





Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya sistem pemerintahan yang diberkati Allah ialah apabila ia dipimpin oleh pemimpin yang soleh lagi bertaqwa.

"Dan sungguh telah Kami tulis didalam Zabur sesudah (Kami tulis dalam) Lauh Mahfuzh, bahwasanya bumi ini dipusakai hamba-hambaKu yang soleh." Surah Al-Anbiya': 105

Dalam sejarah Rasulullah s.a.w., Khulafa' Ar-Rasyidin, Khalifah Umar Abdul Aziz. Apabila Orang soleh tiada, muncul sistem monarki yang dinasihati oleh orang soleh seperti Sultan Zainal Abidin 3 yang dinasihati oleh Tokku Pulau Manis,

Lalu datang Yahudi untuk merosakkan sistem ini dengan memperkenalkan sistem baru untuk alaf baru, dunia baru iaitu sistem demokrasi.

Demokrasi adalah senjata Yahudi paling halus. Cuba renungkan perkara berikut:

1. Asal sistem politik sedia ialah monarki (beraja). Bila naik raja baik, baiklah agama rakyatnya. Bila naik raja zalim, tertindaslah rakyatnya. Tetapi hampir 1300 tahun (terakhir kerajaan Uthmaniyyah) sistem ini dikuasai dan dipusakai oleh raja/khalifah dikalangan org Islam. Di bawah sistem monarki Islam tersebar luas berkat nasihat dan tunjuk ajar oleh Ulama' yg mendampingi raja termasuklah raja-raja melayu.

2. Yahudi menjajah negara asing bagi merompak hasil bumi (emas, perak, besi dll) untuk mengkayakan eropah dan bagi membuat senjata api (kereta kebal, kapal perang, bom dll) bagi meluaskan lagi jajahannya. Ini disebut dasar imperialisasi.

3. Yahudi melepaskan negara jajahannya dengan memerdekakan mereka dengan syarat menggunakan sistem demokrasi atau republik yg tujuannya mengurangkan kuasa raja.

4. Yahudi memecahbelahkan masyarakat setempat melalui parti politik (kesedaran berpolitik) yg mana kawan akan jadi lawan bila tiba musim pilihanraya. Ikatan kekeluargaan juga hampir putus disebabkan perbezaan parti poltik.

5. Golongan liberal, sosialis, islamik di asingkan bagi mengenalpasti siapa yg menyekat Islam dan siapa yg mendokong Islam. Bagi memudahkan tekanan dan penindasan dibuat oleh boneka politik.

6. Rakyat dibodohkan melalui sekatan terhadap program ilmiah Islam, kuliah, ceramah hingga ramai yg tidak tahu apa kandungan ajaran Islam yg sebenar.

7. Apabila kesedaran Islam semakin berkembang, parti yg semi-sekular dipecahkan kepada 2. Yg asal nampak sama, yg baru nampak lebih profesional.

8. Pecahan ini di digabungkan pula dgn parti Islam yg mula mendapat pehatian. Tetapi malangnya parti Islam ini terpaksa akur dgn gabungan yg disertai dengan mengenepikan apa yg diperjuangkan selama ini iaitu hukum Hudud.

9. Akhirnya Yahudi berjaya menewaskan satu lg gelmbang umat Islam dgn menenggelamkan parti Islam di celah gabungan cebisan parti semi-sekular tadi.

10. Akhirnya hilanglah juga matlamat asal mrk iaitu "Islamic democration"/ Demokrasi Islam kerana mengikut acuan Yahudi iaitu sistem demokrasi. ia sebenarnya adalah seperti bermain catur/ chess. Masih dlm kawalan jari pemain (perancang politik).

Artikel lain tentang kerosakan demokrasi boleh di baca di sini


Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

TV pemusnah diri

Sumber :http://blogustazsufi.blogspot.com/

20 September 2010

TV = yuri mind control



Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Selawat dan salam buat Rasulullah s.a.w.

Hampir setiap rumah ada TV. Dianggap keperluan hidup terkini, seolah-olah manusia tak boleh hidup tanpa TV. Sebenarnya ia banyak keburukan dari baik, seumpama keris dicipta bbukan untuk memotong bawang. Disini saya kupas sikit tentang tv:

1. Hampir 90 % rancangan TV adalah maksiat. Pendedahan aurat wanita, rancangan muzik, hiburan, lawak cukup untuk melalaikan manusia.

2. TV akan memendekkan umur anda. Anda leka menonton, setiap hari brp jam yg kita bazirkan untuk menghadapnya. sedangkan kita sangat berkira-kira dengan imam yg membaca surah panjang ketika Maghrib dan Isyak. Tiba ajal, kita tidak sempat bersedia untuk menemui Tuhan Yg Maha Esa.

3. TV adalah dajjal. Suaranya sampai diseluruh pelusuk bumi. Dia bercakap dengan sesiappa yg menontonnya. Macam-macam (tipu daya) ada. Bukankah filem itu adalah cerita rekaan semata-mata dlm bhasa mudah ia adalah tipuan. Pelakon menipu penonton dgn melakonkan watak org alim dll.

4. TV adalah agen sihir Dajjal yg sangat halus. Walaupun dia menipu dgn filem, berita, drama, iklan dll, manusia tetap percaya dgn kata-katanya. Kalau saya bongkarkan bahawa tv adalah agen sihir dajjal, nescaya ramai yg tidak percaya dengan saya kerana telah termakan sihir dajjal. Kecuali org yg istiqomah dgn Al-Quran dan masjid.

5. TV menyebabkan ramai manusia meninggalkan masjid. Ramai yg tak kisah dgn masjid, tidak dtg solat jemaah 5 waktu disebabkan sibuk menonton TV. Bila penat tonton tv. Bila azan, baru nak rehat. Jawabnye tak gi masjid la.

6. TV menyibukkan hidup manusia. Masa saya kecil, tengah sujud, sy masih sempat lg tonggeng lihat kat celah kelangkang tv yg berada di belakang saya, program GABAN. Kdg-kdg saya rasa marah dgn ayah yg ajak solat time cerita GABAN nak start. Agaknya anak-anak muda zaman skrg pun mcm tu dgn cerita kartun di TV9.

7. TV sebenarnya alat mind control ala YURI (game red alert). Sapa yg lihatnya pasti akan berpaling dari ulama. kalau tak banyak, sikit pun kira berjaya lah dajjal yahudi yg control media TV.

8. ASTRO yg kita langgan adalah anak syarikat LION Club (saham terbesar Yahudi). hasil keuntungan akan disalur untuk bunuh org Islam di Palestin bagi merampas Baitul Maqdis. Bila para ustaz larang langgan astro, mrk pun mulakan channel OASIS supaya org masjid turut langgan. janji dapat duit, untung banyak, hantar ke tebing GAZA. Akhirnya semakin ramai yg langgan astro dan tak de duit nak korban di hari Aidil Adha (raya korban).

9. watak pokemon dan alien watak ganas dlm tv adalah wajah jin yg di import ke kaca TV. Kita akan marah jika nak kita buka channel yg tengah tayang kuil hindu dgn patung vishnu. (Vishnu sbnrnya adalah jin). Yg sbnrnya akan melemahkan kerohanian siapa yg melihatnya, bahakan akan timbul kasih pula terhadapnya. Akhirnya minda anak akan diset jd ganas bila besar kelak hasil asuhan tom n jerry, popeye dll.

Pakcik saya potong wayar TV bila anak-anaknya malas ulangkaji pelajaran. Akhir kata, hidup kita akan rasa lebih panjang, masa akan terasa banyak tanpa TV. hari yg panjang adalah hari tanpa tv. malangnya bila takde tv, nafsu ammarah kita akan cari alat lain pula iaitu HANDSET.

Wallahu A'lam. Hanya semata-mata limpah kurnia dan rahmat dari Allah Ta'ala.

Sajak Sir Iqbal 4

BUDAK (HAMBA) DAN ORANG MERDEKA

Akan kusampaikan padamu kisah indah bagai permata
Agar dapat kau bedakan antara budak dan orang merdeka
Budak punya kebiasaan mengulang-ulang
Pengalamannya tidak menunjukkan keaslian
Orang merdeka selalu sibuk mencipta
Tali biolanya bergetar selalu menyanyikan lagu-lagu baru
Kebiasaannya menghindari pengulang-pengulangan
Jalannya tak berputar seperti jarum jam
Bagi budak waktu adalah belenggu
Bibirnya tak henti-henti menyesali nasib buruknya
Keberanian orang merdeka jadi bahan pertimbangan takdir
Ia adalah tangan yang menciptakan peristiwa-peristiwa

Sajak Sir Iqbal 3

TAK TERGANTUNG

Orang Tuhan tidak tergantung keadaan
Hidupnya bukanlah ayunan sebuah bandul
Jika kau seorang muslim, belajarlah merdeka
Jadilah kau rahmat bagi penduduk bumi
Jangan pautkan hidupmu pada kemurahan si rendah budi
Umpama Yusuf, jangan jual dirimu dengan harga murah
Tendanglah kerajaan duniawi Caesar dan Caius
Tegakkan kepalamu, jangan jual kehormatanmu
Manusia bisa mandiri bila kenal jati dirinya
Bangsa sejati adalah ia yang tak kenal kompromi
Makna terdalam pesan Nabi ia selami sedalam-dalamnya
Karena itu lepaskan dirimu
Dari semua dewa palsu kecuali Tuhan yang satu

Sajak Sir Iqbal 2

Rahsia kekuatan Barat bukan dalam nada seruling dan gitarnya 
Pun tidak dalam tari setengah bogel gadis-gadisnya 
Tidak pula dalam pesona kemolekan wanitanya 
Atau karena pamer buah dada dan baju tembus pandang


Kekuatan Barat bukan pula karena sekularisme 
Pun kemajuannya tidak disebabkan memakai huruf Latin 
Kekuatan Barat terletak pada ilmu dan seninya 
Lampunya menyala terang oleh filsafat dan sastranya


Pengetahuan tak tergantung pada corak pakaian 
Kopiah tak merintangimu mendapat pengetahuan

Sajak Sir Iqbal 1

Agama sejati tenggelam 
Kalah kepada bukan agama 
Bagi para mullah agama ialah kesibukan 
Mengecam orang sebagai kafir 
Bagi kafir agama ialah bagaimana mengatur 
Siasat dan menimbun kekayaan 
Bagi para mullah agama ialah bagaimana 
Mendatangkan kesulitan atas nama Tuhan

Naper mosti rajin blajo & dapat kerja & dapat wit manyak2

Nasihat ikhlas buat my students & ex-students !!


WANG BERLAMBAK2 & KUASA MANYAK MAKA DONIA NI CAM SORGA=LEH WAT MASJID BANYAK2, LEH GI HAJI & UMRAH SETIAP TAON (TABUNG HAJI TAWAR HAJI TIAP TAON SIAPA SIMPAN LEBIH RM SEJOTA !!), LEH HANTAR ANAK GI SEKOLAH2 AGAMA & TAHFIZ SWASTA, LEH BELI MAKANAN, SUSU & PRODUK KESIHATAN ISLAM YG BAGUS UTK ANAK ISTERI, LEH DPT SPITAL 1ST CLASS, LEH WAT RUMAH SELESA FULLY AIRCOND & TANPA HABUK & HAMA, LEH DERMA JOTA2 WAT PAHALA TANAM MODAL,LEH BELI ALAT SENAMAN MAHAL2, ALAT URUT MAHAL2,


LEH BUAT AKUPUNTUR & BEKAM MAHAL2 & MANYAK KALI,LEH KAWIN RAMAI2 & COMEI2(SBB MOSTI LEH TERIMA PINANGAN)LEH CUCI MUKA GUNA PRODUK KULIT LEMBUT CAM SOSILAWATI ,IMAM & OSTAD SAYANG COZ MAYAK DERMA JOTA2, TOK GURU BG ILMU & BUAH SILAT KAW2..KAWAN2 & SETIA CAM LOMBU,LEH BELI BAJU MAHAL2 & AKSESORI DIAMOND & EMAS MAHAL2,LEH BULAN MADU HARI2 KAT SWITZERLAND & WINTER SONATA, LEH GI ENGLAND GI TGOK MANCHESTER U MAIN BOLA..LEH GANTI RUMAH MERTUA & ANTAR GI HAJI 10X,BADAN SENDI  SAKIT LEH INJECT KASI POWER..HUHU

Ida World dah lama menipu negara..

Projek Everest
Projek 1 Hoki

Thursday, 23 September 2010

Realiti yg tak nyata..part1

Kadangkala akal mgatasi jasad maka banyklah berbicara
Kadangkala jasad mgatasi akal maka banyaklah bkerja
Kadangkala rohani mgatasi kedua-duanya maka kelu tanpa bicara dan terpaku usaha
Maka kenallah bahawa ketiga-tiga ada kuasa terhadap ruang masa

Jom masak Mi Bandung Odeon Batu Pahat !!

Nak beli boleh order RM10 3 peket di sini :http://www.meebandungbp.com/

Video untuk masak

Wednesday, 22 September 2010

Tuesday, 21 September 2010

Foto nostalgia arwah ayahanda

Tiba-tiba terkenang, legasi seorang guru, seorang abah..
Kembali ke Rahmatullah : 2003
Tahlil Raya

Pergi tak kembali
Akhirnya anak-anak dan saudara mara akan meninggalkan kita ..

Persoalannya adakah hati kita benar-benar bersih sebelum perjalanan terakhir ke alam abadi ini?

Adakah minda kita sudah 'delete' memori:

1. Video-video dendam, benci, irihati, riak, takabur?
2. Audio (sejarah lama) : sindiran,pertelingkahan,kata-kata penghinaan/dihina dan lain2 ayat2 yg 'terlampau'
3. Perbuatan yg menjadi kesalahan terhadap Allah atau sesama manusia (terutama keluarga, rakan atau jiran) termasuklah penganiayaan, ketidakadilan, tidak melaksanakan t/jawab dll

Takut betul bila sekali sekala menziarahi perkuburan..


Sememangnya KEMATIAN adalah TERAPI TERBAIK ...

Tazkiratul maut..dos paling baik untuk mimpi hayat ini

Al-Faatihah..


Goodbye Abah..until next Raya..Assalamualaikum 

Foto Raya Part 1 : Ustaz Abdullah & famili (ex-TP HEP)


Sumber : Facebook

Monday, 6 September 2010

Kiamat Sugra menghampiri kita ? Rasulullah saw telah memberi amaran?


"Kiamat itu ada dua... Kiamat Sugra (Kecil) dan Kiamat Qubra (Besar)... Kiamat Sugra ialah Kiamat dimuka bumi sahaja diakhir zaman... Akan masih ada segolongan kecil yang hidup untuk pembiakan umat baru yang akan bertemu Nabi Isa A.S... Manakala Kiamat Qubra ialah Kiamat yang seluruh alam semesta dan galaksi hancur... Tiada lagi manusia yang hidup, dan tiada lagi bumi..."

"Umatku ada dimuka bumi ini selama 1,500 tahun lamanya... Sebelum terjadinya Kiamat Qubra, akan tiba Kiamat Sugra... Sebelum datangnya Kiamat Sugra, akan ada tanda-tandanya... Begitu juga sebelum tibanya Kiamat Qubra..."

Ayat al-Quran:
"Tidakkah kamu (manusia) melihat bagaimana Allah menghapuskan kaum terdahulu sebelum kamu, sedangkan mereka (kaum terdahulu) dari tamadun yang hebat, membina bangunan dari tembok-tembok kukuh..."

"Apabila manusia terlalu banyak melakukan kerosakan dimuka bumi ini, Allah akan perintahkan bumi bergoncang, gunung memuntahkan isinya, langit menurunkan hujan, sehingga mereka (manusia) menjadi hancur-sehancurnya... Dan Allah akan menggantikan mereka dengan umat yang baru..."

Ust.Harun Din dlm ceramah dia, ada membaca sebuah artikel yg menceritakan bahawa dunia ni dah nak kiamat ... Planet Marikh (planet ke-4 dan paling dekat dengan bumi) telah mengalami pusingan yang terbalik pada bulan Sept 2008 lepas.. Maknanya, planet yg dekat dgnnya jugak (bumi la) akan bertukar arah pergerakan dia.. Maka pada saat tu akan terjadi kejadian matahari tenggelam sebelah timur...

Penjelasan Saintifik Bagaimana Ia Berlaku:
Untuk pengetahuan semua, sebuah planet bernama Nibiru atau planet X (oleh NASA) sedang melengkapkan putaran orbitnya yang berlaku setiap 3600 tahun.. Planet ini 100 kali ganda besar bumi dan sama besar dengan planet Jupiter (Musytari). Dijangkakan pada 21/12/2012 planet ini akan memberi kesan paling dahsyat kepada bumi dengan memutarkan kutub-kutub ke kedudukan terbalik (polar shifting) yang dijangkakan oleh NASA.

Pada bulan Mei 2009 lalu Planet X berwarna merah jelas kelihatan oleh semua penduduk bumi selama sebulan antara jam 1am - 3am...

Peristiwa ini seperti yang pernah berlaku semasa banjir besar zaman Nabi Nuh AS dahulu.. Planet ini tak menghentam bumi tapi tarikan gravitinya yang sangat kuat akan mengganggu bumi... Ia hanya akan lalu diantara bumi dan matahari dimana kecerahannya berwarna kemerah-merahan seakan-akan anak matahari..
(Tanda tibanya kiamat kecil objek merah di langit kelihatan)...

Amerika Syarikat dan negara barat lain sedang sibuk membuat persiapan menghadapi keadaan ini dengan membina beberapa penempatan sementara di banjaran-banjaran gunung lengkap dengan makanan yang mampu bertahan 3 tahun kerana dianggarkan 2/3 penduduk bumi ini akan lenyap...

Di norway misalnya mereka membina sebuah gudang menyimpan segala biji benih di sebuah bukit lengkap dengan ciri-ciri keselamatan dan dari ancaman bencana..
(Rujuk paper bulan Februari 2008, kosmo, Berita Harian dan lain-lain)

Benarlah sabda RASULULLAH
Satu hari nanti bumi akan hancur dan ditenggelami air selama 40 hari, dan satu zaman baru muncul dipanggil back to ancient berlaku dimana segala teknologi pupus dan manusia akan kembali seperti zaman purba, berperang dengan pedang cara kuno...

Jadi bersedialah kita umat Islam...ALLAHHU AKBAR..!!

Kajian... (ALLAH Maha Mengetahui dan mahu kita berfikir..)

a) Mengikut hadith umat Rasulullah akan hidup selama 1500 tahun... Sekarang sudah 1440 = 426 + 12 tahun hijrah.... Daripada ini kita ketahui kita akan bertahan dalam masa 61 tahun lagi..
Jikalau ini benar, Alam akan kiamat (Besar) pada tahun 2066...

b) Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi yang menghala ke bumi.. Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014.
Namun, Amerika telah cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket...

Dan saintis juga telah menjumpai sebuah planet yang jauh lebih besar dari Bumi juga akan menghentam bumi dalam masa 60 tahun lagi...
Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065.....


c) Dan dikatakan kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007... Mereka merancang memusnahkan Kaabah pada tahun 2011...
(Meruntuhkan Kaabah mengundang kemurkaan Allah, mungkinlah juga Kiamat Kecil 2012 itu disebabkan kemurkaan Allah)
Dan kuasa Israel akan jatuh semula dalam 14 tahun, iaitu tahun 2022, disebabkan oleh penurunan semula Nabi Isa..... .
Dan hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya akan hidup selama 40 tahun dan dunia akan kiamat selepas itu..

Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062...

Dianggarkan Kiamat Qubra (Besar) Antara Tahun 2062-2066...

Wallahu'alam. .. Semua ini telah dikaji...

Dan yang dipercayai paling tepat ialah hadith yang mengatakan bahawa umat Rasulullah akan bertahan selama 1500 tahun...
Kita telah berada di bumi ini selama 1440 tahun...

Cubalah anda kirakan sendiri...

Beribadatlah wahai umat Islam sekalian...
Kiamat pasti tiba. hanya orang yang leka dengan dunia sahaja yang akan rugi. Berhibur tidak salah tapi jangan lupa apa yang disuruh oleh Allah.

Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar.
Marilah sama-sama mendoakan kesejahteraan untuk semua umat Islam..


Sumber : FB

Saturday, 4 September 2010

The Windmills of Your Mind (sempena malam2 lailatul qadr)

Round, like a circle in a spiral
Like a wheel within a wheel.
Never ending or beginning,
On an ever spinning wheel
Like a snowball down a mountain
Or a carnival balloon
Like a carousel that's turning
Running rings around the moon

Like a clock whose hands are sweeping
Past the minutes on its face
And the world is like an apple
Whirling silently in space
Like the circles that you find
In the windmills of your mind

Like a tunnel that you follow
To a tunnel of its own
Down a hollow to a cavern
Where the sun has never shone
Like a door that keeps revolving
In a half forgotten dream
Or the ripples from a pebble
Someone tosses in a stream.

Like a clock whose hands are sweeping
Past the minutes on its face
And the world is like an apple
Whirling silently in space
Like the circles that you find
In the windmills of your mind

Keys that jingle in your pocket
Words that jangle in your head
Why did summer go so quickly
Was it something that you said
Lovers walking along the shore,
Leave their footprints in the sand
Is the sound of distant drumming
Just the fingers of your hand

Pictures hanging in a hallway
And a fragment of a song
Half remembered names and faces
But to whom do they belong
When you knew that it was over
In the autumn of goodbyes
For a moment
You could not recall the color of his eyes

Like a circle in a spiral
Like a wheel within a wheel
Never ending or beginning,
On an ever spinning wheel
As the images unwind
Like the circle that you find
In the windmills of your mind

Gautama Buddha mungkin telah meramalkan Nabi Muhammad saw

Buddha dan Maitreya

Dalam agama Buddha, perkataan Buddha bermaksud ’seorang yang bijaksana’ atau’dia

yang mendapat petunjuk’. Kadang kala istilah ini digunakan dengan maksud ’nabi’.

Gautama Buddha pernah menceritakan kedatangan seorang Antim Buddha. PerkataanAntim bermaksud ’yang terakhir’ dan Antim Buddha bermaksud ’nabi yang terakhir’.Pada saat kematian Gautama Buddha, beliau memberitahu perkara ini kepada pengikutsetianya bernama Ananda.

Di dalam Gospel Of Buddha oleh Caurus pada halaman 217 disebutkan, ”Wahai Nanda,

aku bukannya Buddha yang pertama dan bukan juga yang terakhir. Suatu hari nanti, akan
lahir seorang Buddha di dunia yang akan menyampaikan kebenaran dan kebaikan. Dia
seorang yang suci dan teguh beragama. Dia akan memiliki ilmu dan kebijaksanaan . Dia
akan menjadi pemimpin dan pembimbing semua manusia. Dia akan mengajar kebenaran
sebagaimana aku mengajar kebenaran. Dia akan memberikan kepada dunia ini satu cara
hidup yang suci dan lengkap. Wahai Nanda, namanya adalah MAITREYA”.

Dalam terjemahan inggeris bermaksud, ”O’ Nanda, I am not the first Buddha in this
world, nor am I the last. In time, there will appear a Buddha in this world, who will give
the teaching of truth and charity. His disposition will be pure and holy. His heart will be
clean. He will possess knowledge and wisdom. He will be the leader and guide of all
men. He will teach a way of life shich will be pure and at the same time complete. O’
Nanda, his name will be Maitreya”.

Berpandukan kata-kata Buddha ini, dapatlah dirumuskan beberapa perkara

mengenai utusan akhir zaman yang dikenali sebagai Maitreya ini.

• Beliau adalah seorang manusia
• Beliau mempunyai peribadi yang mulia
• Beliau akan datang sebagai pemimpin manusia
• Beliau juga seorang pembimbing yang akan mengajar kebenaran kepada
semua
• Beliau diutus kepada seluruh manusia dan tidak kepada kelompok-kelompok
tertentu.
• Ajaran yang akan dibawanya adalah ajaran yang lengkap.
• Beliau adalah Maitreya.



Nabi Muhammad adalah manusia biasa. Berpandukan kata-kata Allah dalam surah al-
kahfi, ayat 110 yang bermaksud ”katakanlah, sesungguhnya aku ini hanyalah seorang
manusia seperti kamu yang diwahyukan kepadaku yang Tuhanmu itu adalah Tuhan yang
Esa”.

Peribadi Nabi Muhammad adalah mulia sebagaimana yang dikhabarkan oleh Allah dalam
surah al-Qalam, ayat 4 yang bermaksud. ”Sesungguhnya kamu, Wahai Muhammad,
benar-benar berbudi pekerti yang agung”.



Akhlak dan peribadi beliau adalah contoh kepada semua manusia. Allah menyatakan
dalam surah al-ahzab ayat 21 yang bermaksud, ”Sesungguhnya ada pada diri Nabi
Muhammad itu suri teladan yang baik bagimu”.

Nabi Muhammad adalah pemimpin yang unggul malah beliau adalah pemimpin negara
Islam pertama yang tertegak di Madinah. Umat Islam ketika itu memberi ketaatan kepada
beliau tanpa berbelah bahagi. Allah menyatakan dalam surah an-Nisa, ayat 90 yang
bermaksud, ”Barang siapa mentaati rasul Allah (Nabi Muhammad) sesungguhnya dia
mentaati Allah”.

Sehubungan dengan ini, Michael H. Hart di dalam bukunya The 100 berkata, ”Saya
memilih Muhammad sebagai tokoh yang paling berpengaruh kerana hanya beliau sahaja
dalam sejarah begitu berjaya dalam dua bidang iaitu keagamaan dan keduniaan...Beliau
mengasaskan dan mengembangkan salah satu agama yang terhebat di dunia dan menjadi
pemimpin politik yang unggul”.

Nabi Muhammad adalah seorang pembinbing dan pendidik berpandukan ajaran Allah
dalam surah Ali-Imran, ayat 164 yang bermaksud. ”Sesungguhnya Allah memberi
kurniaan kepada orang-orang beriman ketika Allah mengutus kepada mereka seorang
Rasul daripada kelangan mereka sendiri yang mebacakan kepada mereka ayat-ayatNYA,
membersihkan jiwa mereka dan mengajarkan mereka al-kitab dan Hikmah”.

Nabi Muhammad diutus kepada seluruh manusia. Allah menyatakan dalam surah as-
sabak ayat 28 yang bermaksud, ”Tidak kami utuskan kamu Muhammad melainkan
kepada umat manusia keseluruhannya”. Risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad
adalah risalah yang lengkap dan sempurna. Allah menyatakan dalam surah al-Maidah,
ayat 3 yang bermaksud, ”Pada hari ini Aku sempurnakan bagimu agamau dan Aku
cukupkan bagimu nikmat-Ku.

Utusan akhir zaman akan kembali dikenali sebagai Maitreya, Di dalam majalah The
Leader keluaran 16 Oktober 1930 disebutkan perkataan Maitreya bermaksud Merciful
atau ’Pembawa Rahmat’. Perkara yang sama juga disebutkan oleh Warren di dalam
bukunya Mohammad in the Buddhist Scriptures. Semua ini selari dengan peribadi Nabi
Muhammad kerana beliau adalah pembawa rahmat kepada seluruh alam sepertu yang
disebutkan di dalam Quran, surah al-anbiyak ayat 107 yang bermaksud, ”Tidak kami utus
kamu Muhammad, melainkan sebagai pembawa rahmat kepada seluruh alam”.

Labels

09' (2) 10th anniversary (1) 13 Mei (1) 2012 (1) 4 strategi kejayaan (1) adab (1) Adiputra (1) aduan pengguna (2) advanced learning (1) AFTL (2) agama (31) Akhir zaman (25) alat menambah tinggi (1) alumni (7) amal jariah (2) amalan 5 S' (1) amali sembelihan (1) amerika bangkrap (1) Anak Mersing (6) anak pintar (1) Ancaman Singapore (3) Ancient Astronauts (2) angkasawan negara (1) Anjakan Paradigma (3) ansara (2) anti-islam (3) Anugerah (2) apple (4) Aqiqah 2009 (1) Ar Rahnu (1) artis (1) asal-usul (9) Asas Tenaga dan Fokus (4) asrama (1) Atartuk (1) aura minda (2) ayam penyet (1) bahaya (1) balik kampung (6) bandar Mersing (9) banjir (5) banjir 2011 (1) banjir 2012 (2) banjir temerloh 2011 (2) batch 2010 (1) bencana (5) bengkel (1) ber (1) berbuka puasa (2) berita (16) berita bersara (3) berita Mersing (181) bersara (3) Bersih 2.0. politik (5) Bersih 3.0 (1) bina laman web (21) bio text (2) Bisi jual manok tuai (1) bisnes mersing (14) blog mybio A+ (1) blogger (2) boikot Dap (1) boikot Israel (2) Borang Kemasukan ke MRSM (4) brainstorming (1) buah pukul mersing (6) buat banner (8) buat web (2) budak hilang (1) Budaya Ilmu lemah (2) buddha (1) buggati (1) bukti cinta kpd nabi muhd (4) Buku (4) Buku Teks (1) butik mersing (1) BWP/ LDP/PRS/BPPSP 09' (5) Cafe Bengawan Solo (1) Cafe Buluh Wangi (2) cahaya (1) cakra (1) cameron highland (1) Cameron Highlands (17) cara berfikir (14) carnival (1) celik IT (23) cendol Talib (1) ceramah insuran (2) CERN (3) cerun masjid runtuh (1) cetusan minda (42) Chakra Healing (2) chicken chop (1) China (2) cikgu kahwin 2010 (4) cikgu kahwin 2012 (3) cikguiti.com. (1) cinta universal (1) Colour vibration teraphy (2) Cool Blog Mersing (1) Cornell system (1) cuti 2010 (6) cuti 2011 (36) cuti 2012 (21) cuti orang Mersing (35) cuti-cuti mersing (66) cvt (3) daging kalimah (1) dajjal (3) darul aitam (1) demo anti-ppsmi (2) Derma Gaza Kagum (1) derma maahad tahfiz mersing (3) DiGi WWWOW (1) dinar (5) doa pengasih (1) e-cover (1) ebook (4) ebook cover (2) ecover (1) education (1) EFT (2) Einstein (3) ekonomi (11) elit (1) emas (8) Endau (2) English camp (2) EQ (1) Esplanade Temerloh (4) ESQ (1) ex-BP82' (6) ex-homeroom (8) ex-student (17) ex-student kahwin (5) ex-teacher (10) Exam (3) exora (1) facebook (6) fatwa merokok (2) filem (1) filosofi (1) fitnah (2) fizik kuantum (1) formula ajaib (3) Forum (1) Foto guru 2009 (2) foto guru 2010 (1) foto raya 2010 (1) freemason (1) future mersing (3) future phenomewnon (1) gadget (6) gajet (3) gathering (2) gempa bumi (1) Golden Sisters Enterprise (1) Google Translate (2) Graduasi 2008 (1) graduasi 2010 (2) graduasi 2011 (1) Group Anak Mersing (1) gulai patin tempoyak (5) Gunug Qaf (1) Gunung Arong (1) guru baru (2) guru dan staf berpindah (2) guruku (3) H1N1 (2) H1N1 di MRSM Mersing (1) HAARP (1) Hadiah Nobel (1) Haffa Izzah (4) haji (1) halal (1) handphone (1) Hang Tuah (2) Hari Akademik (2) Hari Akademik 2009 (1) hari akhirat (1) hari anugerah (2) Hari Anugerah 09' (1) Hari Anugerah 2012 (1) hari bumi (2) hari bumi 2010 (1) Hari bumi 2012 (1) Hari Graduasi 2009 (1) Hari guru (4) Hari Guru 09' (1) Hari Guru 2012 (1) hari guru sejagat (1) Hari Inovasi 2011 (1) hari keluarga (3) hari keluarga 2008 (1) hari Keluarga 2009 (1) Hari Keluarga 2012 (1) Hari Koperasi 09' (1) hari Koperasi 2010 (1) hari kualiti 09 (1) hari malaysia (1) Hari Pendaftaran (1) Hari Pendaftaran 2009 (1) hari Q (1) hari raya 09 (2) Hari Raya 2012 (2) HEP (1) hi tech (34) hi-tech (34) hiburan (1) high alert (3) higher order thinking (76) higher self (59) Homeroom (9) Homestay (1) hospital mersing (1) Hotel Seri Malaysia (2) hujung dunia (2) hujung tahun (1) humour (11) humuor (1) hypnosis (1) IGCSE (1) ikan patin (14) ikan tilapia (2) ikhlas (1) iktibar (153) Ilmu vs Pemahaman vs Pegangan (1) ILP (6) imej (2) Indigo (1) Info (20) infrared (1) iPad (1) iran (1) islam (22) Israk dan mikraj (1) isteri (2) IT (6) Jadual Bas Mersing (1) Jadual YPM (1) Jakim (2) Jalan baru (4) Jambori Pengakap 2011 (4) jamuan 2011 (1) jamuan akhir tahun (2) Jamuan Anugerah Pengetua (5) Jamuan Anugerah Pengetua 2011 (2) Jamuan Anugerah Pengetua 2012 (1) Jamuan jabatan sains (2) jamuan raya (1) Jamuan SPM 2008 (1) JB catering (1) jejak kejayaan (6) jenaka (4) jenayah (1) jeti mersing (1) jodoh (1) Johor Darul Takzim (1) Jurufoto Kahwin Mersing (2) Jurufoto Perkahwinan (2) kad raya (2) KAGUM (2) karier (1) karnival (2) Karnival tg Leman (1) kawin awal (2) keajaiban (8) kebenaran (2) Kedai 1 Malaysia Mersing (1) kedai di Mersing (2) kedai makan Pak Usop (2) kehidupan (3) kejayaan 2011 (1) kejayaan pelajar (1) kejohanan olahraga 2010 (3) kek Mersing (5) Kekejaman Jepun (1) kelab (2) kelab futsal (1) Kelab Khidmat Masyarakat (1) keluarga (1) kem cuti kimia 2009 (2) kem juara spm (1) kem latihan (1) kemahiran belajar (2) kemalangan (1) kemarau (2) Kemasukan ke MRSM (4) kEMASUKAN KE MRSM 2013 (1) Kemasukan ke MRSM 2015 (1) kematian (6) kemelesetan ekonomi (3) kemiskinan (1) kempen pelancongan Mersing (1) kemudahan (1) keputusan SPM 2009 (2) keracunan makanan (1) kereta (4) kerja lapangan (1) kerjaya (2) keropok (1) Kesihatan (18) ketuanan Melayu (21) keturah (1) KFC baru Mersing (2) khazanah melayu (3) kiamat (7) Kisah cikgu (5) kisah malam pertama (1) Knight of Templer (1) koleksi soalan (1) komputer (2) Komuniti Mersing (1) kos hidup (1) kreatif (4) kuantum (3) kucing's articles (2) kuda mersing (1) kursus (5) Kursus Online database (1) lagenda (7) lagu (1) lailatul qadr (3) Laman Pendidik Mersing (1) laporan (2) laporan maktab (2) latihan dalam kumpulan 2011 (1) law of attraction (1) lawak (1) Lawatan Benchmarking MRSM Alor Gajah (1) Lebuh raya Sg Koyan-Ringlet (1) Legoland JB (1) lemak babi (2) LOA (1) logo (2) luarbiasa (1) Maahad Tahfiz Al Amin (1) madu (1) mahdi (1) main-main minda (5) majalah odyssey (1) Majlis Anugerah (2) Majlis Anugerah 2010 (1) Majlis perpisahan (5) Majlis Restu 09' (1) makan di JB (1) makan di mersing (42) makan di Temerloh (14) makan-makan (35) makananan western (3) makkah masa depan.berita mersing (2) maksiat (2) malam di Mersing (1) MARA KL (1) martial art (3) masa depan Mersing (4) masakan tempoyak (3) Masalah Guru (1) Mat Rempit Merompak (1) Mat Salai (2) mat samurai (1) matawang (2) mati (6) maulidurrasul 2011 (1) meditasi (2) melaka (7) melancong ke Mersing (8) melayu (14) Melayu Merdeka (1) Melayu..Bani Israel yg hilang? (8) Melayu..Bani Israel yg hilang?part3 (1) Melayu..Bani Israel yg hilang?part4 (2) menginap di Mersing (3) mentakab (1) merentas desa 2011 (1) mersing (2) Mersing Laguna (11) Mersing River Front (2) Mersing waterfront (2) mersing. Air Papan (1) Mersing's hotel (6) Mersix (1) Mesyuarat Agung Muafakat 2010 (1) Mesyuarat guru 2008 (1) mi (1) mi bandung (1) Mighty 2009 (1) MIGHTY 2012 (1) Mighty Minds Competition 09' (1) mimpi jumpa Rasulullah saw (1) minda (23) minda separa sedar (5) Minggu Aktiviti (5) Minggu Aktiviti sem2 (1) minyak (4) minyak naik (8) misteri (32) mitos (41) mnasir (1) monsun (6) moral (2) motivasi (9) movies (2) mrsm baru (3) MRSM Mersing (2) MRSM Ulul Albab (2) muhasabah (2) murtad (3) muslim in America (1) NahamPhoto (4) Nasi Kerabu (1) nasi lemak (1) Nasib Melayu (4) negara Islam (4) nostalgia (10) novel online (2) Novel Terbaru (1) obama (1) olimpiad KAS1 (1) online biz (5) p.ramlee (1) pacal votan (1) PAKAR (1) pakar patah (1) pakej pengantin (1) panduan beli kereta (2) Panduan HRMIS (2) Panduan HRMIS 2011 (1) panduan peraturan (4) pantai (2) Pantai Air Papan (1) pantai Mersing (5) Pantai Sri Lalang (1) Pantai Tg Genting (1) pantun (1) Pasar Jumaat Mersing (1) Pasar Karavan (1) pasar lelong (1) pasar malam Brinchang (1) pasar malam Mentakab (1) pasaraya TF Temerloh (4) PBSM (2) pejuang (3) pelaburan (2) pelaburan emas (4) peluang belajar (1) Pemasaran (1) pembedahan batin1 (2) Pemimpin amanah Allah (1) Pencen (1) Pendaftaran PRA (1) pendaftaran taekwondo (5) pendidikan (2) pengajaran (1) pengetua bersara (2) penggodam (1) pengguna (2) pengumuman (7) pengunjung (1) penjajahan minda (1) penjimat minyak (1) penterjemahan (1) penyakit jantung (2) peperiksaan pra percubaan SPM 2011 (4) perang salib (1) perbandingan harga (1) perguruan (1) peristiwa menarik (4) Perjuangan Komunis cuba dihidupkan semula..part 3 (1) Perjuangan Komunis ingin dihidupkan semula di Malaysia (3) perkahwinan guru (4) Perkhemahan (1) Perniagaan (2) perpustakaan (1) persilatan (1) pertahanan (1) Pertandingan (1) Pertandingan Kawad 09' (1) PESADA 2009 (1) Pesta Super 09.. (4) Pesta Layang-layang Air Papan (1) Pesta Type III (4) peta minda (1) petua (5) petua exam (1) petua kejayaan (1) petus (1) photoshop (16) piagam anugerah (1) Piala Dunia 2014 (1) Pilihan Raya BWP (1) Pilihan Raya Kecil (2) Pilihan Raya Umum ke-13 (2) pizza mersing (1) pluralisme (1) PMR 2010 (1) PMR 2011 (3) poligami (1) politik (15) popular (1) Pot Luck (1) PPD Mersing (1) PPSMI (3) produk kesihatan (1) produk laut (3) profile.sejarah (9) Program Bumi Hijau (2) program studi (2) pru 13 (2) pseudoscience (3) puasa (12) punca bala (2) punca tulang patah (1) Pusat Dagangan Mersing (10) pusat tuisyen Mersing (4) Pusat Tuisyen Usaha Waja Bestari (1) Pusat Tuisyen Zamrud (1) puting beliung Mersing (1) qilla's articles (18) R R Mersing (1) rahsia air (3) Rahsia Pintar (2) rahsia solat (5) rahsia umur panjang (6) ramadhan (6) ramadhan 2012 (1) ramalan (8) Rat Race n Rat Trap (1) Rawang Burger Bakar Mersing (1) rawatan alternatif (9) raya 2011 (1) raya open house 2009 (1) re-union ex-bp82' (3) rekod dunia (2) relativiti (1) remaja (1) resipi (1) resort tioman (1) restoran lot 85 (1) result 2010 (2) retro (2) reunion (4) reunion MRSM BP 86' (3) Roket Indonesia (1) rokok (1) roti john (1) ruang iklan percuma (3) Ruby's Kitchen (1) rugi (1) rumah (2) rumah tangga (2) rumahtangga (1) sabun Kasthuri (1) safebox (1) Sains Al Quran (3) Sains Islam (20) sajak (7) sajak hujung dunia (1) sajak Iqbal (5) salasilah (3) Sambutan 10 tahun MRSM Mersing (1) sate teluk iskandar (4) Saudi Yahudi ? (1) science fair 2009 (2) science fair 2010 (1) Science on Wheel 2011 (1) science text (2) sciencefair 2011 (1) secret recipe (1) sedih (1) SEFT (2) Sejarah (44) sejarah mersing (6) sejrah (2) selebriti (1) selesema babi (1) selsema babi (1) Seminar Biologi (3) Seminar Biologi 2012 (1) Seminar Biology (1) seminar biology 2011 (1) Seminar Biology dan Chemistry 2013 (1) seminar biology SPM 2009 (1) seminar Biology spm 2010 (1) Seminar Biology SPM 2011 (4) Seminar di Tg Pengelih (1) seminar pecutan kognitif sains (1) seminar PMR (1) Seminar YPM (1) seni peperiksaan (1) seri malaysia mersing (2) servis kereta (1) shopping raya (1) Singapura-pura (2) Sir Iqbal (3) Siri Bercakap Dengan Jin (2) SK Sri Mersing (1) skema pmr 2011 (1) skor bio A+ (3) SKT (1) SKT 2011 (1) Smart Learning (3) smartphone (3) spiritual (33) SPM (6) SPM 2010 (1) spm 2011 (6) SPM terbaik 2008 (1) Staf baru (2) staf kahwin 2010 (2) staf kawin 2011 (1) staf wedding (6) star mall mentakab (2) Starex (1) statistik (3) steve jobs (1) stevia (1) study biology (2) sukan 2012 (2) Sukan maktab (3) sumbangan hari graduasi (1) supermind (5) syair islam (4) syiar (1) syiar Islam (71) tablet pc (4) tabung Somalia (1) taekwondo mersing (15) taekwondo mersing grading (6) Takutkah hantu? (5) Takziah (12) Tanah Rata (1) tanda-tanda akhir zaman (4) Tanjung Genting (1) Tanjung Leman (1) Taska Cilik (1) tauladan (1) TBS (1) teknik belajar (3) telefon bimbit (2) teluk cempedak (1) tenaga hayat (3) teori (2) terapi Cinta (2) terapi mimpi (2) test drive (2) The Law of Attraction (1) Theory (1) Tim Pengetua ko-Q (1) tips internet (2) tips jaga kereta (1) tiramisu mersing (1) Titanic (1) Tracer Study (1) tragedi (1) Tragedi pemikiran Melayu (4) travelog haji (1) tsunami (1) Tuisyen YPM (1) Tun M (6) Tunas Saintis 09' (1) Tunas Saintis 2011 (1) ufo (2) Ujian Amali 2009 (1) ujian UKKM (1) ulamak (2) umat Islam (5) ungku aziz (2) universiti terbaik (3) UPSR 2011 (1) USS Singapore (1) Ustaz Lah (1) ustaz penipu (1) utusan online (1) Wadi Al-Amin (1) waliyullah (5) wanita (2) wanita Korea (1) Warung Bakso (1) Wi Max (1) Wilayah Iskandar (1) Worm Hole (1) yahudi (5) yakjuj makjuj (1) yearly planner 2010 (1) yearly planner 2012 (1) ZPE (2)

Pencegah Penyakit Terhandal

Pencegah Penyakit Terhandal
Klik utk order online

Komuniti Mersing

Blog Pilihan

There was an error in this gadget