Sunday 24 October 2010

Manusia Indigo : Insan istimewa yang berbakat ,hebat atau gila ?

by Ustaz Ateef  ( Univ Al_Azhar)

Actually semua manusia itu istimewa, tetapi ada satu golongan yang ditugaskan untuk menjadi yg teristimewa untuk cuba membantu dan menyelesai dalam masyarakat yang mungkin sesetengah tidak dapat berfikir lebih jauh perkara yang berkaitan dengan fitrah manusia biasa.

Org2 Indigo itu benar2 ada kategorinya sendiri (in their own league), hanya mereka saja hanya memahami ...berdasarkan misi yg "dirasai" apa patut buat dlm hidup ini. Sesetgh org Indigo mungkin diberikan misi yg berbeza dgn org2 Indigo yg lain.

Bila tercaba di catatan ini, ini bermaknanya selama ini, anda tidak keseorangan.Ada org di luar sana yg memahami kita, walaupun kita x kenal dia.Ini memberikan harapan bahwa suatu masa nanti, org2 Indigo akan dpt diterima masyarakat...walaupun cara diorang berfikir sering menjadi hujahan dan di kuar kotak kemampuan atau kebanyakkan.

Kadang-kadang memang rasa sengsaranya apabila tergolong dlm kategori mereka yg dipanggil 'weirdo'.Susah masyarakat menerima cara mereka berfikit, & dan setengah mereka susah untuk 'fit' dlm masyarakat.
As a start, .....Ada x Indigo yg bila dia bermimpi, mimpinya dlm warna & bukan black & white sprt mimpi org lain?
Apakah indigo dan siapakah itu..berdasarkan kajian yang telah dibuat oleh orang yang dalam kategori Indigo..

Apakah atau siapakah INDIGO ?

Indigo merujuk kpd warna yg diberi oleh Sir Isaac Newton ketika beliau membahagikan warna2 dlm optical spectrum kpd Merah, Orange, Kuning, Hijau, Biru,Indigo & Violet. Apakah warna Indigo secara umumnya? Secara umumnya, warna Indigo ialah warna yg berada di antara Biru & Violet. Secara spesifik, warna Indigo adalah warna yg terbuka kpd interpretasi. Walau bagaimana pun, benda2 di bawah bolehlah dikatakan memberi 'hints' tentang warna Indigo.
* Anggur
* Langit Malam
* Blue Berry

Bayangkan jika anak anda mengatakan pada anda bahawa mereka nampak 'orang mati' atau melihat 'malaikat'...Apakah reaksi anda? Sudah tentu anda akan marah pada mereka dan mereka akan diam untuk selamanya.
Inilah yang terjadi pada Indigo, rainbow dan crystal. Mereka sukar untuk meluahkan apa yang terbuku pada hati mereka. Dek kerana itu mereka sentiasa mencari jalan untuk meluahkan perasan di hati mereka. Jika mereka tak berjaya, mereka akan cuba hidup sebagaimana manusia biasa tapi mereka akan stress.
Apapun indigo crystal, rainbow ni apa semua adalah terma pengkaji barat bagi..tapi kalau kita nak linkkan pada islamiyah..ia MUNGKIN lebih di kenali sebagai ikhwan (persaudaraan penyelesaian dan pertolongan).. tapi, ikhwan pula adalah untuk mereka yang 'bersama rasullulah tapi tak pernah melihatnya'. Jadi, apakah bagusnya jika seorang indigo itu mempunyai banyak kelebihan tapi tidak bersandarkan pada fitrah insan, yakni keimanan pada ALLAH?!


Sabda nabi:
Dari Anas r.a dia berkata:Rasullullah saw bersabda:'Aku rindu untuk bertemu dengan Ikhwanku,"Lalu sahabat bertanya ,tidakkah kami ini ikhwanmu?"Sabdanya,"Bukan,kamu adalah sahabatku dan Ikhwanku adalah mereka yg beriman denganku walaupun mereka tidak pernah melihatku."

Dari Omar r.a ia berkata:Rasullullah saw di tanya para Sahabat:"Apakah ada mereka yg beriman kepadamu sedangkan tidak pernah melihatmu dan membenarkan ajaranmu tanpa pernah berjumpa mu?" Sabda Baginda:"Mereka itu adalah Ikhwanku,mereka bersamaku,beruntunglah mereka yg melihatku dan beriman denganku dan beruntung juga mereka yang beriman denganku sedangkan mereka tak pernah melihatku." {diulang 3 kali}

Syaidina Abu Bakar r.a bertanya:"Bukankah kami ini ikhwanmu?"Baginda menjawab :"Bukan wahai Abu Bakar kamu adalah sahabatku,"Baginda menambah lagi:"Ikhwanku itu ialah mereka yang tidak pernah melihatku tetapi mereka beriman dan mencintaiku.Sehingga aku lebih di cintai mereka daripada anak dan ibu-bapa mereka."
Jika di lihat dari sabda nabi ini, anda harus menkaji tokoh-tokoh seperti uwasi, nabi ibrahim dan nabi muhammad sendiri (tidaklah saya mengatakan mereka Indigo tetapi ciri - ciri)
Selain ciri-ciri Indigo diaras, para Indigo, crystal, rainbow juga akan berfikir tentang (mungkin ada berfikir 24jam 7 hari)
-siapa aku
-kemana aku nak gi..ada misi ke kat dunia ni
-kenapa aku rasa aku lain dari org len
-kenapa aku asyik kena buli / keji / herdik /marah
-kenapa aku asyik berfikir siapa tuhan aku... (perhatikan kisah nabi ibrahim juga)

Selain daripada itu persoalan-persoalan yg terfikir di benak ...
- xde sape pun yg faham ?
- rasa sgt berbeza dari org lain?
- mcm bersendirian kat bumi ni?
- seolah2 dah dilahirkan dlm zaman yg salah/x sesuai utk korang?
- idea terlalu jauh lbh advance/abstrak utk difahami sesiapa?
- pemikiran terlalu amat berbeza dgn manusia2 lain yg korang temui?
- susah nak bergaul dgn org2 sekeliling, kecuali dgn yg sekepala ?
- yg tak mudah dipengaruhi sesiapa?
- yg tak mudah menyerah kalah sblm berjuang?
- susah nak ikut peraturan yg telah ditetapkan?
- suka melakukan sesuatu ikut cara sendiri?
- selalu dpt memikirkan cara yg lebih baik utk melakukan sesuatu?
-yg mengenali melabel sebagai seorg pemberontak/rebelious?
-merasa seolah2 ada 'SUARA' yg memanggil g utk 'keluar' ke sana?
-seolah2 dilahirkan ke dunia ini utk melakukan satu misi khas?
- selalu mempunyai bayangan yg sdg membantu semua manusia di bumi?
-jenis mereka yg agak lambat membaca semasa kanak2 dulu?
- jenis org yg sgt sensitif kpd segala yg berlaku di sekeliling ?
- org yg mindanya suka menerawang/susah nak fokus pd sesuatu?
- mudah mengesan sekiranya org lain berbohong kpd ?
-jenis org yg x suka dikritik, terutama apabila dilakukan secara x berhemah?
- jenis org yg sgt mencintai kebebasan & x suka/mudah diikat oleh sesiapa/sesuatu?
- jenis org yg suka menentang arus?
-jenis org yg lantang bersuara/'vocal'?
-jenis org yg x suka taklid membabi buta?
- yg suka mencabar pemikiran sendiri?
- org yg x suka terikat kpd 'tradisi'/kebiasaan?
- jenis org yg x suka melihat sesiapa pun ditindas?
- jenis org yg berani membela org lain yg dianiaya?
- org yg suka kpd 'thought-provoking questions'?
- jenis org yg x kenal erti 'takut' dlm kamus hidup korang?
- Adakah jenis org yg lbh bnyk menggunakan OTAK/RASIONAL dari HATI?
- Pernah mengalami Deja Vu?
- Pernah mempunyai kuasa psikik?
-Pernah mempunyai pengalaman2 yg berkaitan dgn kuasa psikik?
-Pernah bermimpi tentang sesuatu, kemudian perkara tu betul2 terjadi?
-Pernah seolah2 dpt rasa apa yg org lain rasakan, walau pun tidak kenal org tu?
-Mempunyai deria pancaindera yang kuat seperti bau hidangan makanan walaupun hanya do TV atau tidak dilihat dengan mata..dan bunyi serta gegaran bila melihat gambar dan sebagainya.

Paling penting, adakah anda seorang yg sgt mementingkan KEADILAN & KEBENARAN, lebih dari apa pun?
Jika menjawab YA kpd kesemua soalan2 di atas, atau menjawab hampir kebanyakannya dgn YA, atau tiba2 muncul bayangan seseorg dlm kepala ketika membaca kesemua soalan2 di atas, maka MUNGKIN, atau org yg muncul dlm bayangan di kepala , ialah seorang INDIGO.

Jika dari segi sains pula..para Indigo 's ini mungkin ada kaitan dgn DNA reawakening. Apakah DNA re-awakening itu?


DNA re-awakening ini ialah DNA yang tak di gunakan (junk DNA) tetiba aktif..baik dari kandungan ibu atau lepas lahir atau ketika dewasa...bila aktif, kehidupan mereka seakan tak seimbang dan tak sama dgn org lain..tapi di sebabkan nak samakan atau selarikan dgn kehidupan manusia lainnya, maka, ramai yang terperangkap atau jadi terus gila. Kerana itu para Indigo (dan sesiapa saja), haruslah mencari guru untuk mengajar mereka dan terus explore kerana potensi diri Indigo amat berguna untuk masa depan.

Memang ramai yang tak terjaga spiritualnya akan jadi gila isim (sasau mencari jawapan dan menyusahkan orang lain)..jadi gejala Indigo ini bukan bersifat biasa2 tapi luar biasa dan semakin merebak. Tapi, jika para Indigo ini berjaya menguasai potensi diri dan mencari jawapan-jawapan yang harus mereka jawab, makanya para Indigo tadi akan menghampiri gelaran IKHWAN.


Jadi, kaitan Indigo sebagai ciri manusia akan datang mungkin benar. Gejala Indigo ini 'merebak' dan ianya mungkin berkait dengan bermacam-macam info yang sedia kita maklum, seperti DNA re-awakening yang membangkitkan memori nenek moyang (kerana itu mereka mengatakan mereka ini hasil re-incarnation padahal bukan), daya sense yang tinggi sehingga makhluk alam lain boleh berintraksi dengan aman, tahap pemikiran yang luar biasa yang akan membangkitkan teknologi baru yang di luar imiginasi (kebangkitan semula atlantis seperti kata edge cayce?), atau tingkat keimanan yang luar biasa dan tiada kehendak pada alam punca kejayaan di tanganIndigo.


Jadi, buat masa ini, jika anda seorang indigo atau bukan, anda harus memahami bahawa masa sekarang bukan masa untuk berkejaran demi dunia. Masa sekarang adalah untuk memahami fitrah kita dan memahami kehendak dunia yang telah kita kotori selama ini. Apa yang utama ialah keamanan.

5 comments:

Amilia Ami said...

kalau ape yg dinyatakan di atas (font:red) adalah hampir semua ciri2 saya.... apa yang harus saya lakukan???

saya tak faham apa yang terjadi pada saya...kadang2 ia buat saya takut.

Penunggu Hujung Dunia (PhD) said...

Salam..

Jika Aimi confirm mempunyai sebahagian besar ciri2 ini:

Langkah 1: Mengetahui apa yang berbeza & kenapa berbeza
Langkah 2: Cuba explore tajuk-tajuk berkenaan dalam internet dan mungkin ada perbincangan dalam blog atau forum
langkah 3 : Berhubung secara Ym atau sembang dalam forum
Langkah 4 : dapatkan satu kesimpulan apa yg perlu dilakukan
Langkah 5 : Melaksanakan apa yg telah disimpulkan tadi
Langkah 6 : Menerima taqdir td dengan tenang wlpun aspek yg dikaji berbeza

Amilia Ami said...

adakah patut saya menganggap apa yg berlaku kepada saya hanyalah kebetulan??

Cikgu Rahman said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

sya mmg mrsakn ada yg plik dlm dri sya ,sya jgk rsa sperti alone ,sya jgk slalu brckp dlm hati dan ada yg br'suara' mcm 2 prsonaliti.dsn.so finally smuanya trjwb...& bkn sya sorang sja rupanya.thnks-ahtira

Labels

09' (2) 10th anniversary (1) 13 Mei (1) 2012 (1) 4 strategi kejayaan (1) adab (1) Adiputra (1) aduan pengguna (2) advanced learning (1) AFTL (2) agama (31) Akhir zaman (25) alat menambah tinggi (1) alumni (7) amal jariah (2) amalan 5 S' (1) amali sembelihan (1) amerika bangkrap (1) Anak Mersing (6) anak pintar (1) Ancaman Singapore (3) Ancient Astronauts (2) angkasawan negara (1) Anjakan Paradigma (3) ansara (2) anti-islam (3) Anugerah (2) apple (4) Aqiqah 2009 (1) Ar Rahnu (1) artis (1) asal-usul (9) Asas Tenaga dan Fokus (4) asrama (1) Atartuk (1) aura minda (2) ayam penyet (1) bahaya (1) balik kampung (6) bandar Mersing (9) banjir (5) banjir 2011 (1) banjir 2012 (2) banjir temerloh 2011 (2) batch 2010 (1) bencana (5) bengkel (1) ber (1) berbuka puasa (2) berita (16) berita bersara (3) berita Mersing (181) bersara (3) Bersih 2.0. politik (5) Bersih 3.0 (1) bina laman web (21) bio text (2) Bisi jual manok tuai (1) bisnes mersing (14) blog mybio A+ (1) blogger (2) boikot Dap (1) boikot Israel (2) Borang Kemasukan ke MRSM (4) brainstorming (1) buah pukul mersing (6) buat banner (8) buat web (2) budak hilang (1) Budaya Ilmu lemah (2) buddha (1) buggati (1) bukti cinta kpd nabi muhd (4) Buku (4) Buku Teks (1) butik mersing (1) BWP/ LDP/PRS/BPPSP 09' (5) Cafe Bengawan Solo (1) Cafe Buluh Wangi (2) cahaya (1) cakra (1) cameron highland (1) Cameron Highlands (17) cara berfikir (14) carnival (1) celik IT (23) cendol Talib (1) ceramah insuran (2) CERN (3) cerun masjid runtuh (1) cetusan minda (42) Chakra Healing (2) chicken chop (1) China (2) cikgu kahwin 2010 (4) cikgu kahwin 2012 (3) cikguiti.com. (1) cinta universal (1) Colour vibration teraphy (2) Cool Blog Mersing (1) Cornell system (1) cuti 2010 (6) cuti 2011 (36) cuti 2012 (21) cuti orang Mersing (35) cuti-cuti mersing (66) cvt (3) daging kalimah (1) dajjal (3) darul aitam (1) demo anti-ppsmi (2) Derma Gaza Kagum (1) derma maahad tahfiz mersing (3) DiGi WWWOW (1) dinar (5) doa pengasih (1) e-cover (1) ebook (4) ebook cover (2) ecover (1) education (1) EFT (2) Einstein (3) ekonomi (11) elit (1) emas (8) Endau (2) English camp (2) EQ (1) Esplanade Temerloh (4) ESQ (1) ex-BP82' (6) ex-homeroom (8) ex-student (17) ex-student kahwin (5) ex-teacher (10) Exam (3) exora (1) facebook (6) fatwa merokok (2) filem (1) filosofi (1) fitnah (2) fizik kuantum (1) formula ajaib (3) Forum (1) Foto guru 2009 (2) foto guru 2010 (1) foto raya 2010 (1) freemason (1) future mersing (3) future phenomewnon (1) gadget (6) gajet (3) gathering (2) gempa bumi (1) Golden Sisters Enterprise (1) Google Translate (2) Graduasi 2008 (1) graduasi 2010 (2) graduasi 2011 (1) Group Anak Mersing (1) gulai patin tempoyak (5) Gunug Qaf (1) Gunung Arong (1) guru baru (2) guru dan staf berpindah (2) guruku (3) H1N1 (2) H1N1 di MRSM Mersing (1) HAARP (1) Hadiah Nobel (1) Haffa Izzah (4) haji (1) halal (1) handphone (1) Hang Tuah (2) Hari Akademik (2) Hari Akademik 2009 (1) hari akhirat (1) hari anugerah (2) Hari Anugerah 09' (1) Hari Anugerah 2012 (1) hari bumi (2) hari bumi 2010 (1) Hari bumi 2012 (1) Hari Graduasi 2009 (1) Hari guru (4) Hari Guru 09' (1) Hari Guru 2012 (1) hari guru sejagat (1) Hari Inovasi 2011 (1) hari keluarga (3) hari keluarga 2008 (1) hari Keluarga 2009 (1) Hari Keluarga 2012 (1) Hari Koperasi 09' (1) hari Koperasi 2010 (1) hari kualiti 09 (1) hari malaysia (1) Hari Pendaftaran (1) Hari Pendaftaran 2009 (1) hari Q (1) hari raya 09 (2) Hari Raya 2012 (2) HEP (1) hi tech (34) hi-tech (34) hiburan (1) high alert (3) higher order thinking (76) higher self (59) Homeroom (9) Homestay (1) hospital mersing (1) Hotel Seri Malaysia (2) hujung dunia (2) hujung tahun (1) humour (11) humuor (1) hypnosis (1) IGCSE (1) ikan patin (14) ikan tilapia (2) ikhlas (1) iktibar (153) Ilmu vs Pemahaman vs Pegangan (1) ILP (6) imej (2) Indigo (1) Info (20) infrared (1) iPad (1) iran (1) islam (22) Israk dan mikraj (1) isteri (2) IT (6) Jadual Bas Mersing (1) Jadual YPM (1) Jakim (2) Jalan baru (4) Jambori Pengakap 2011 (4) jamuan 2011 (1) jamuan akhir tahun (2) Jamuan Anugerah Pengetua (5) Jamuan Anugerah Pengetua 2011 (2) Jamuan Anugerah Pengetua 2012 (1) Jamuan jabatan sains (2) jamuan raya (1) Jamuan SPM 2008 (1) JB catering (1) jejak kejayaan (6) jenaka (4) jenayah (1) jeti mersing (1) jodoh (1) Johor Darul Takzim (1) Jurufoto Kahwin Mersing (2) Jurufoto Perkahwinan (2) kad raya (2) KAGUM (2) karier (1) karnival (2) Karnival tg Leman (1) kawin awal (2) keajaiban (8) kebenaran (2) Kedai 1 Malaysia Mersing (1) kedai di Mersing (2) kedai makan Pak Usop (2) kehidupan (3) kejayaan 2011 (1) kejayaan pelajar (1) kejohanan olahraga 2010 (3) kek Mersing (5) Kekejaman Jepun (1) kelab (2) kelab futsal (1) Kelab Khidmat Masyarakat (1) keluarga (1) kem cuti kimia 2009 (2) kem juara spm (1) kem latihan (1) kemahiran belajar (2) kemalangan (1) kemarau (2) Kemasukan ke MRSM (4) kEMASUKAN KE MRSM 2013 (1) Kemasukan ke MRSM 2015 (1) kematian (6) kemelesetan ekonomi (3) kemiskinan (1) kempen pelancongan Mersing (1) kemudahan (1) keputusan SPM 2009 (2) keracunan makanan (1) kereta (4) kerja lapangan (1) kerjaya (2) keropok (1) Kesihatan (18) ketuanan Melayu (21) keturah (1) KFC baru Mersing (2) khazanah melayu (3) kiamat (7) Kisah cikgu (5) kisah malam pertama (1) Knight of Templer (1) koleksi soalan (1) komputer (2) Komuniti Mersing (1) kos hidup (1) kreatif (4) kuantum (3) kucing's articles (2) kuda mersing (1) kursus (5) Kursus Online database (1) lagenda (7) lagu (1) lailatul qadr (3) Laman Pendidik Mersing (1) laporan (2) laporan maktab (2) latihan dalam kumpulan 2011 (1) law of attraction (1) lawak (1) Lawatan Benchmarking MRSM Alor Gajah (1) Lebuh raya Sg Koyan-Ringlet (1) Legoland JB (1) lemak babi (2) LOA (1) logo (2) luarbiasa (1) Maahad Tahfiz Al Amin (1) madu (1) mahdi (1) main-main minda (5) majalah odyssey (1) Majlis Anugerah (2) Majlis Anugerah 2010 (1) Majlis perpisahan (5) Majlis Restu 09' (1) makan di JB (1) makan di mersing (42) makan di Temerloh (14) makan-makan (35) makananan western (3) makkah masa depan.berita mersing (2) maksiat (2) malam di Mersing (1) MARA KL (1) martial art (3) masa depan Mersing (4) masakan tempoyak (3) Masalah Guru (1) Mat Rempit Merompak (1) Mat Salai (2) mat samurai (1) matawang (2) mati (6) maulidurrasul 2011 (1) meditasi (2) melaka (7) melancong ke Mersing (8) melayu (14) Melayu Merdeka (1) Melayu..Bani Israel yg hilang? (8) Melayu..Bani Israel yg hilang?part3 (1) Melayu..Bani Israel yg hilang?part4 (2) menginap di Mersing (3) mentakab (1) merentas desa 2011 (1) mersing (2) Mersing Laguna (11) Mersing River Front (2) Mersing waterfront (2) mersing. Air Papan (1) Mersing's hotel (6) Mersix (1) Mesyuarat Agung Muafakat 2010 (1) Mesyuarat guru 2008 (1) mi (1) mi bandung (1) Mighty 2009 (1) MIGHTY 2012 (1) Mighty Minds Competition 09' (1) mimpi jumpa Rasulullah saw (1) minda (23) minda separa sedar (5) Minggu Aktiviti (5) Minggu Aktiviti sem2 (1) minyak (4) minyak naik (8) misteri (32) mitos (41) mnasir (1) monsun (6) moral (2) motivasi (9) movies (2) mrsm baru (3) MRSM Mersing (2) MRSM Ulul Albab (2) muhasabah (2) murtad (3) muslim in America (1) NahamPhoto (4) Nasi Kerabu (1) nasi lemak (1) Nasib Melayu (4) negara Islam (4) nostalgia (10) novel online (2) Novel Terbaru (1) obama (1) olimpiad KAS1 (1) online biz (5) p.ramlee (1) pacal votan (1) PAKAR (1) pakar patah (1) pakej pengantin (1) panduan beli kereta (2) Panduan HRMIS (2) Panduan HRMIS 2011 (1) panduan peraturan (4) pantai (2) Pantai Air Papan (1) pantai Mersing (5) Pantai Sri Lalang (1) Pantai Tg Genting (1) pantun (1) Pasar Jumaat Mersing (1) Pasar Karavan (1) pasar lelong (1) pasar malam Brinchang (1) pasar malam Mentakab (1) pasaraya TF Temerloh (4) PBSM (2) pejuang (3) pelaburan (2) pelaburan emas (4) peluang belajar (1) Pemasaran (1) pembedahan batin1 (2) Pemimpin amanah Allah (1) Pencen (1) Pendaftaran PRA (1) pendaftaran taekwondo (5) pendidikan (2) pengajaran (1) pengetua bersara (2) penggodam (1) pengguna (2) pengumuman (7) pengunjung (1) penjajahan minda (1) penjimat minyak (1) penterjemahan (1) penyakit jantung (2) peperiksaan pra percubaan SPM 2011 (4) perang salib (1) perbandingan harga (1) perguruan (1) peristiwa menarik (4) Perjuangan Komunis cuba dihidupkan semula..part 3 (1) Perjuangan Komunis ingin dihidupkan semula di Malaysia (3) perkahwinan guru (4) Perkhemahan (1) Perniagaan (2) perpustakaan (1) persilatan (1) pertahanan (1) Pertandingan (1) Pertandingan Kawad 09' (1) PESADA 2009 (1) Pesta Super 09.. (4) Pesta Layang-layang Air Papan (1) Pesta Type III (4) peta minda (1) petua (5) petua exam (1) petua kejayaan (1) petus (1) photoshop (16) piagam anugerah (1) Piala Dunia 2014 (1) Pilihan Raya BWP (1) Pilihan Raya Kecil (2) Pilihan Raya Umum ke-13 (2) pizza mersing (1) pluralisme (1) PMR 2010 (1) PMR 2011 (3) poligami (1) politik (15) popular (1) Pot Luck (1) PPD Mersing (1) PPSMI (3) produk kesihatan (1) produk laut (3) profile.sejarah (9) Program Bumi Hijau (2) program studi (2) pru 13 (2) pseudoscience (3) puasa (12) punca bala (2) punca tulang patah (1) Pusat Dagangan Mersing (10) pusat tuisyen Mersing (4) Pusat Tuisyen Usaha Waja Bestari (1) Pusat Tuisyen Zamrud (1) puting beliung Mersing (1) qilla's articles (18) R R Mersing (1) rahsia air (3) Rahsia Pintar (2) rahsia solat (5) rahsia umur panjang (6) ramadhan (6) ramadhan 2012 (1) ramalan (8) Rat Race n Rat Trap (1) Rawang Burger Bakar Mersing (1) rawatan alternatif (9) raya 2011 (1) raya open house 2009 (1) re-union ex-bp82' (3) rekod dunia (2) relativiti (1) remaja (1) resipi (1) resort tioman (1) restoran lot 85 (1) result 2010 (2) retro (2) reunion (4) reunion MRSM BP 86' (3) Roket Indonesia (1) rokok (1) roti john (1) ruang iklan percuma (3) Ruby's Kitchen (1) rugi (1) rumah (2) rumah tangga (2) rumahtangga (1) sabun Kasthuri (1) safebox (1) Sains Al Quran (3) Sains Islam (20) sajak (7) sajak hujung dunia (1) sajak Iqbal (5) salasilah (3) Sambutan 10 tahun MRSM Mersing (1) sate teluk iskandar (4) Saudi Yahudi ? (1) science fair 2009 (2) science fair 2010 (1) Science on Wheel 2011 (1) science text (2) sciencefair 2011 (1) secret recipe (1) sedih (1) SEFT (2) Sejarah (44) sejarah mersing (6) sejrah (2) selebriti (1) selesema babi (1) selsema babi (1) Seminar Biologi (3) Seminar Biologi 2012 (1) Seminar Biology (1) seminar biology 2011 (1) Seminar Biology dan Chemistry 2013 (1) seminar biology SPM 2009 (1) seminar Biology spm 2010 (1) Seminar Biology SPM 2011 (4) Seminar di Tg Pengelih (1) seminar pecutan kognitif sains (1) seminar PMR (1) Seminar YPM (1) seni peperiksaan (1) seri malaysia mersing (2) servis kereta (1) shopping raya (1) Singapura-pura (2) Sir Iqbal (3) Siri Bercakap Dengan Jin (2) SK Sri Mersing (1) skema pmr 2011 (1) skor bio A+ (3) SKT (1) SKT 2011 (1) Smart Learning (3) smartphone (3) spiritual (33) SPM (6) SPM 2010 (1) spm 2011 (6) SPM terbaik 2008 (1) Staf baru (2) staf kahwin 2010 (2) staf kawin 2011 (1) staf wedding (6) star mall mentakab (2) Starex (1) statistik (3) steve jobs (1) stevia (1) study biology (2) sukan 2012 (2) Sukan maktab (3) sumbangan hari graduasi (1) supermind (5) syair islam (4) syiar (1) syiar Islam (71) tablet pc (4) tabung Somalia (1) taekwondo mersing (15) taekwondo mersing grading (6) Takutkah hantu? (5) Takziah (12) Tanah Rata (1) tanda-tanda akhir zaman (4) Tanjung Genting (1) Tanjung Leman (1) Taska Cilik (1) tauladan (1) TBS (1) teknik belajar (3) telefon bimbit (2) teluk cempedak (1) tenaga hayat (3) teori (2) terapi Cinta (2) terapi mimpi (2) test drive (2) The Law of Attraction (1) Theory (1) Tim Pengetua ko-Q (1) tips internet (2) tips jaga kereta (1) tiramisu mersing (1) Titanic (1) Tracer Study (1) tragedi (1) Tragedi pemikiran Melayu (4) travelog haji (1) tsunami (1) Tuisyen YPM (1) Tun M (6) Tunas Saintis 09' (1) Tunas Saintis 2011 (1) ufo (2) Ujian Amali 2009 (1) ujian UKKM (1) ulamak (2) umat Islam (5) ungku aziz (2) universiti terbaik (3) UPSR 2011 (1) USS Singapore (1) Ustaz Lah (1) ustaz penipu (1) utusan online (1) Wadi Al-Amin (1) waliyullah (5) wanita (2) wanita Korea (1) Warung Bakso (1) Wi Max (1) Wilayah Iskandar (1) Worm Hole (1) yahudi (5) yakjuj makjuj (1) yearly planner 2010 (1) yearly planner 2012 (1) ZPE (2)

Pencegah Penyakit Terhandal

Pencegah Penyakit Terhandal
Klik utk order online

Komuniti Mersing

Blog Pilihan